Daniel Day-Lewis se loučí s filmovým herectvím. A jestli to vyjde i tentokrát, bude z jeho role uznávaného módního návrháře už čtvrtý Oscar. S režisérem Andersonem se Day-Lewis setkal již při práci na dramatu o ropném magnátovi Až na krev (2007), které bylo vůči novince o poznání silnější kafe. V Niti z přízraků ale netahá na špagáty Day-Lewis, nýbrž jeho nenápadná femme fatale Alma (Vicky Krieps). Spolu s jejich vztahem vyplouvá na povrch návrhářova temnější minulost a řada patologičtějších charakterových rysů.
Dle dostupných recenzí jde i tentokrát o mistrný snímek, který jistou rukou vede režisér Anderson. Day-Lewis je opět prvotřídní, velmi dobře s ním ale partii udržuje dvojice žen - milenka Alma a dominantní sestra v podání Lesley Manville. Tuzemští recenzenti dávají Niti z přízraků83 procent. O hereckého Oscara si to Day-Lewis s největší pravděpodobností rozdá s Gary Oldmanem, který ztvárnil Winstona Churchilla v Nejtemnější hodině (2017). Takhle se uzavírá kariéra.
Lobbista Antoním Blaník (Marek Daniel) se toho nebojí. Prezidentská kandidatura mu sice nevyšla, to by v tom byl ale čert, kdyby se tenhle nagelovaný milovník obuvy vzdal a přenechal rajón někomu jinému.
Prezident Blaník míří na filmová plátna a bude záležet jen na vás, zda mu dáte v rámci celovečerní stopáže šanci. Přeci jenom, formát krátkých videí Kanceláře Blaník to není. Mohlo by však být zajímavé sledovat, jak si tvůrci v šibeničním povolebním termínu poradili s reáliemi. Recenzenti prozatím Prezidentu Blaníkovi dávají 62 procent. Jako lék na povolební rozčarování by to však mohlo zafungovat.
Režisér Michael Haneke proslul filmy jako Funny Games (1997), Bílá stuha (2009) nebo Láska (2012). Nyní se zaměřil na vyšší společnost a mezilidské vztahy uprostřed jedné rodiny. Děj snímku Happy End se odehrává na jednom přímořském sídle v Calais, kam se stěhuje malá Eve za otcem po matčině záhadném onemocnění. Setkává se zde s dosti neurotickými a do sebe zahleděnými lidmi, kteří podléhají vlastní iluzi. Jak Eve přijmou?
Satiře o jedné "lepší" rodině, v níž hraje plejáda známých francouzských herců, dávají recenzenti prozatím 67 procent.
Solidní úlet slibuje novinka dánského režiséra Genze. Tak pravil Bůh se věnuje jedné rodině a jejímu podivínskému otci Uffemu. Psychiatr s prazvláštními zálibami holduje alkoholu a svérázné výchově synů. Dá se v tom všem najít láska a odpuštění?
A na závěr jeden zajímavý dokumentární snímek. 5 October je vítězem loňské ceny Pavla Kouteckého za nejlepší dokument, zaujal též porotu Finále Plzeň. Režisér Kollár sleduje v minimalistické roadmovie svého bratra, který se vypořádává s vědomím, že má v těle obrovský zhoubný nádor. Před osudným dnem, kdy má podstoupit operaci, odchází od rodiny, aby se vydal na cestu. Jsou to úniky před sebou samým a před vlastním strachem?