Recenze: Týpci a zbraně se atmosférou blíží oscarové Sázce na nejistotu
Hill prodává zbraně Americké armádě jako jeden z mnoha malých dodavatelů. Přičemž "malý" je v souvislosti se zakázkami Americké armády dost relativní slovo, takže si přijde na slušné peníze.
Když se objeví šance na velmi lukrativní obchod, požádá Tellera o pomoc, a už to jede. Čím dál větší obchody, čím dál více milionů, ale také nutné cesty do podivných zemí a občas nějaká ta pistole u hlavy...
Trailer:
Film Týpci a zbraně (2016) vznikl velmi volně na motivy skutečných událostí (přibližně 10 let starých) a nejlépe vám jeho atmosféru přiblížím tím, že ho přirovnám k nedávné skvělé Sázce na nejistotu (2015). Znamená to, že hlavní hrdinové jsou nemorální hajzlové, kteří udělají cokoliv, aby vydělali (včetně flagrantního porušování zákonů).
A přitom je nám vysvětlováno, jak naprosto nesmyslně celá ta mašinerie funguje (a dá se velmi snadno "ochcat"), a má to být vtipné svou absurdností (např. "Máme sto milionů nábojů do Kalašnikovů, ale nesmí být poznat, že jsou z Číny, tak je musíme rychle přebalit z krabic do igelitových pytlíků.").
A většinu času se tomu máme nevěřícně smát (tzn. je to většinu času komedie).
A ať se to nakonec celé provalí nebo ne, poučení je jasné: Nic se nezlepšilo, v bleděmodrém to bude podobně fungovat dál, akorát si vydělá někdo jiný.
Rozdíl oproti Sázce na nejistotu je především v tom, že Týpci a zbraně nejsou tak dobře natočení. Místy jsou předvídatelní, poněkud jim chybí tempo a po zásadních odhaleních v úvodu nepřinášejí většinu svého času nic moc nového, respektive přinášejí pořád dokola totéž. Jenom se utvrdíte v tom, že kde jde o prachy, tam to hnije. Vždycky.
Oba herci jsou velmi slušní a dobře se na ně kouká, ale pokud mohu soudit, Hillova bizarní kreace ani v nejmenším neodpovídá tomu, jak vypadal a jak se projevoval skutečný mladík, který mu byl předlohou. Je to prostě jenom bizarní, slizká kreace, kontrastující s víceméně "férovou" rolí Tellera.
Jde o poměrně zručně natočený film, u kterého bych se nedivil, kdyby šlo o nějakou lacinou televizní produkci z Netflixu v produkci Stevena Soderbergha (například). Je ovšem podstatně lepší, než podobně laděný Obchodník se smrtí (2005) s Nicolasem Cagem.