21. týden-kinopremiéry: Alenka podruhé v říši divů, Mikrob a Gasoil na cestách a Iggy Pop v Basileji
Disney servíruje další Alenku v říši divů: Za zrcadlem (2016). Fantasy snímek tentokrát nerežíruje Tim Burton, je nicméně jedním z producentů téhle pestrobarevné výpravy za hranice běžných dnů. Hvězdné herecké obsazení zůstává, myšlenka autora slavné knižní předlohy se ale kamsi vytratila.
Z recenze Františka Fuky: "Alenka (knižní a převážně i ta Burtonova) vždycky byla o tom, že si kladla otázku "Proč je havran jako psací stůl?" a odpovídala si na ni "Protože lopatou!" Kdežto tento film si na otázku "Proč je havran jako psací stůl?" odpovídá asi takto: "Když byl havran malý, měl trauma z toho, že si z něj sourozenci dělali legraci a tloukli ho. Tehdy se havran skamarádil s psacím stolem, který ho netloukl. Pak ale jeden ze zlých havranových sourozenců v hněvu stůl spálil a náš havran přísahal strašnou pomstu. Vyvraždil celou svou rodinu a od té doby se převléká za psací stůl, aby si dramatickou událost stále připomínal. Proto je nyní, logicky, havran jako psací stůl a vy nesmíte odsuzovat jeho zvolenou genderovou roli."
Občas nestačí zaštítit se kultovní knihou, slavným režisérem a hvězdným hereckým obsazením. Jako kdyby tvůrcům chyběla tolik potřebná volnost imaginace, která s doslovností nebude nikdy kamarádka. Všechny recenze si přečtete zde. Prozatím 49 procent.
Do kin se po delší době vrací slavný Francouz Michel Gondry. Jeho novinka Mikrob a Gasoil (2015) pojednává o dvojici teenagerů, kteří se vydají na road trip. A když je pod snímkem podepsán hračička Gondry, nemůže chybět nějaká ta originální rekvizita. V případě "Gasoila" jde o domek na kolech.
Z recenze Františka Fuky: "Nový film Michela Gondryho (čistě francouzský, s francouzskými herci a ve francouzštině) se ve svých nejlepších chvílích podobá kvalitním českým dětským filmům ze 70. a 80. let, jaké točila např. Věra Plívová Šimková. To znamená, že v něm děti blbnou, chtějí svobodu, respekt a možná lásku, ale většinou tak úplně nevědí, co chtějí. A pod tím občas vybublá něco vážnějšího, co bude hrdinům v příštích letech jistě definovat jejich traumata."
Jeden z obyčejnějších Gondryho snímků. České recenze si přečtěte zde. Prozatím 60 procent.
Jak píše František Fuka: "Je to prostě "Malá, příjemná, odlehčená komedie", což mi vlastně připadá jako docela velká chvála, když se podívám, jaké hrůzy se objevují v našich kinech." Prozatím 60 procent.
Před pár dny se představil na festivalu Cannes, kde promítali dokument Gimme Danger (2016) o jeho kultovní kapele Stooges. Ano, řeč je o Iggy Popovi, nestorovi rockové hudby, jehož kultovní skladby doprovodili nejeden slavný film. Chcete si dát jako rozehřívací kolo před jeho pražským koncertem něco na chuť? Zkuste záznam loňského vystoupení Iggy Pop - live in Basel (2016). Ten chlapík jako by byl nesmrtelnej.
Do kin dále míří dva české snímky. Road-Movie (2015) je studentský film, který se letos představil na Febiofestu a pojednává "o současné generaci mladých lidí, jejich ztrátě orientace, absenci důležitých hodnot, cílů, fantazie a vlastního názoru."
Druhou českou novinkou je povídkové drama Tajemství pouze služební (2016), které natočil slovenský spisovatel Pavol Zeleňák podle vlastního scénáře. "Ve čtyřech tragikomicky laděných povídkách: tajemství bankovní,zpovědní, lékařské a státní, se divák dozví, co všechno se může stát, když bankovní úředníci, farář, lékař a ministr vyzradí, nebo zneužijí služební tajemství. Bez ohledu na důvod svého jednání tak mohou způsobit kuriózní potíže, nebo i tragédii." Koproducentem snímku je Tomáš Magnusek.