Takže to máme černé na bílém, nebo vlastně na šedivém. Erotický romantický snímek Padesát odstínů šedi (2015) trhl za premiérový víkend (počítá se od čtvrtku do neděle) historický rekord! Anastasii Steel a Christianu Greyovi se musel poklonit Harry Potter, Hobit i Twilight Saga. Erotika zkrátka táhne. Nehledě na kvalitu.
Co tedy rozhoduje o komerčním úspěchu? Pikantní téma, tajemno, šeptanda. Nikoliv digitální efekty a velkolepé scenérie. Padesát odstínů šedi se představilo bez jediné novinářské projekce. Diváci se rekrutovali z řad čtenářů a čtenářek knižního bestselleru, valentýnských "labužníků" či zvědavců. Dle vyjádření tuzemských recenzentů je snímek podprůměrný. Své ale splnil. Jde jen o to, jestli následná pokračování budou fungovat. Ne po filmové stránce, ale po té komerční. Historický žebříček nejúspěšnějších snímků premiérového víkendu dle statistik Unie filmových distributorů najdete zde.
Páté místo pro SpongeBoba ve filmu: Houbu na suchu.
V kinech se však nebavili jen dospělí. Svědčí o tom druhé místo pro SpongeBoba ve filmu: Houbu na suchu (2015). Solidní návštěvnost 41.074 diváků vynesla 5.6 milionů korun. Po necelých dvou týdnech má SpongeBob na kontě téměř 16 milionů korun a 115.440 platících diváků. Na suchu tedy rozhodně není. A výhledově nějaký ten týden nejspíš ani nebude.
I třetí místo patří animáku a nejmenším diváčatům. Další díl nekonečné série o víle Zvonilce Zvonilka a tvor Netvor (2014) vidělo o premiérovém víkendu 25.455 diváků, kteří v kinech nechali 3.57 milionů korun. Což je rozhodně víc než kolik by vydělal v rámci DVD příbalů, kam patří.
O celých 43 procent si oproti předchozímu, premiérovému víkendu pohoršila novinka bratrů Wachowských, sci-fi Jupiter vychází (2015). Aktuálně tenhle megalomanský projekt okupuje čtvrtou příčku s návštěvností 11.020 diváků a tržbami 1.76 milionu korun. Smutný pád. Jak tvůrčí, tak komerční.
Na Hodinového manžela vyrazilo přes 200 tisíc diváků. Velké tuzemské překvapení.
Na Oscara osmkrát nominovaný Kód Enigmy (2014) skončil pátý. Snímek, jehož tvůrci se inspirovali životem geniálního matematika Alana Turinga, vidělo necelých 10 tisíc diváků. Tržby činily 1.35 milionu korun. Šesté Babovřesky 3 (2015) skomírají. Na závěrečný díl komediální trilogie vyrazilo 8.571 platících diváků. Tržby lehce přesáhly 1 milion korun. Na padesátku kin docela velký průšvih. Ještěže se Zdeněk Troška řídí krédem "do třetice a dost".
Slavit ale může jiný český film, komedie Hodinový manžel (2014). Aktuálně snímku sice patří až osmá příčka (5.346 diváků, tržby 762 tisíc korun), za necelých osm týdnů od nasazení však pokořil významnou metu - zaznamenal přes 200 tisíc platících diváků. Tuzemské překvapení přelomu let 2014/2015.
Aktuální žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdete ZDE.