Peter Greenaway v Uherském Hradišti promluví o smrti filmu a nových možnostech kinematografie
„Nemyslím si, že bych viděl nějaký film. Viděl jsem jen sto let ilustrovaného textu.“ Peter Greenaway
Peter Greenaway nejprve získal malířské a kunsthistorické vzdělání na Walthamstow college of Art. Následně začal uvažovat o propojení výtvarného obrazu a hudby. Tehdy objevil filmové kluby a začal se zajímat o filmy Ingmara Bergmana a také tvůrců francouzské nové vlny Jean-Luc Godarda a především Alana Resnaise.
U nich také spolupracuje se svým oblíbeným skladatelem Michaelem Nymanem. Od roku 2000 se zabývá především multimediálními instalacemi, využitím promítací techniky na architektonické a malířské památky za doprovodu hudby. Zároveň natáčí v roce 2007 dva navzájem se ovlivňující filmy: Rembrandtova Noční hlídka a Rembrandtova obžaloba.
Trailer k filmu Rembrandtova Noční hlídka:
V rámci filmové školy znovu proběhne režisérova „evergreenová“ přednáška o smrti filmu a nových možnostech kinematografie. V ní vysvětluje své názory na světovou kinematografii, stejně jako osvětluje vlastní filmový styl, postavený na propojení hudby a obrazu.
Audiovizuální podívané, sofistikované spektákly, to jsou podle Greenawaye skutečné filmy. Zcela odmítá filmový příběh. Divák si nemá pamatovat naraci, ale krásu scén, působení barev a kompozice obrazu ve spojení s hudbou. Tím zároveň omezuje i klasický filmový jazyk a využívá spíše malířských či divadelních principů. Malířství, především barokní, je mu velice blízké, neboť získal malířské a kunsthistorické vzdělání. Jeho filmy tak vypadají spíše jako živé obrazy nebo divadelní scény a to kvůli dlouhým statickým záběrům. Není zde mnoho střihu, ani dynamická kamera. Děj se odehrává na scéně, ne mezi scénami. Kulisy, kostýmy, líčení, celkově mizanscéna pomáhá perfektnímu malířskému zážitku.
Trailer k filmu Goltzius a společnost Pelikán:
Hudbu, stejně jako obraz, přizpůsobuje Greenaway výtvarnému účelu. Ve spolupráci se skladatelem Michaelem Nymanem využívá klasickou, povětšinou barokní hudbu, a její nápodoby. Obrazy vnímá jako svědky, schopné odhalit pravdu, což se promítá jak v Umělcově smlouvě, tak i v Rembrandtově Noční hlídce (2007). Život ukazují oproštěný od všech vznešeností, plný násilí, sexuality, bolestí. Oproti tomu stojí krásná velkolepost obrazu. A tak se znovu dostáváme k tomu věčnému Greenawayovu souboji narace a stylu ve filmu.
„Filmy, které vznikají, jsou všechny stejné a příšerně nudné. Slouží primárně k tomu, aby dospělým vyprávěly pohádky na dobrou noc – tedy to, co daleko lépe zvládá literatura. Člověk by čekal, že film bude především audiovizuální médium, ale drtivá většina natáčených snímků vychází z textu, nikoli obrazu.“ Peter Greenaway