ANIFILM 2017: Vypukne panika v Třeboni s Mary a Maxem nebo Maxipsem Fíkem
Adam Elliot se v Třeboni zdrží po celou dobu konání festivalu a divákům představí svou kompletní filmovou tvorbu, kterou označuje „plastelínografie“ čili biografie tvořené hlavně z plastelíny, jejichž příběhy jsou založené na pohnutých i veselých osudech jeho rodiny a přátel. A právě hlína je jeho hlavní surovina, díky níž vypráví svérázné příběhy a životy lidí na okraji; lidí většinou osamělých, často vyloučených pro nějakou odchylku od takzvaného normálu. Elliot například natočil filmovou trilogii hořkých komedií věnovaných svým podivným příbuzným a jednotlivé filmy se díky tomu jmenují Strýc, Bratranec a Bratr. V celovečerním filmu Mary a Max pak jsou hlavními hrdiny a velmi nepravděpodobnými přáteli Mary, baculatá osmiletá holčička žijící v Melbourne, a Max Horowitz, obézní čtyřiačtyřicetiletý newyorský žid trpící Aspergerovým syndromem.
Mary a Max - trailer
O nevšedních osudech zvláštních Elliotových hrdinů si diváci festivalu budou moci s jejich autorem popovídat nejen v diskusích po projekcích filmů, jedinečná příležitost bude i v třeboňském divadle na neformálním moderovaném setkání, které Adam Elliot nazývá „přátelským posezením u krbu.“ A takovéto posezení s Adamem Elliotem může být jedním z nejveselejších setkání s animátorem, které lze zažít.
Adam Elliot je typický autorský filmař, ke svým snímkům píše scénáře, vytváří jejich výtvarnou podobu včetně všech postav a své plastelínové hrdiny pochopitelně i režíruje. Jen jejich hlasy nechává na profesionálních hercích. Adam Elliot je známý tím, že ve své tvorbě odmítá komerční zakázky a z principu nevyužívá žádné digitální triky ani počítačová vylepšení. Například pro celovečerní film Mary a Max bylo potřeba vytvořit 212 postaviček, 475 miniaturních rekvizit, 133 různých scén včetně panorama New Yorku a 147 kostýmků, z nichž jeden byl vytvořen podle skutečných svatebních šatů princezny Diany.
Adam Elliot má osobní vztah i k české animaci, což dokládá následujícími slovy. „Z umění mě nejvíce ovlivnila klasická literatura a vždy mě lákaly především temnější příběhy. Vzhledem k tomu asi nepřekvapí, že mým nejoblíbenějším stop-motion animátorem byl odjakživa Jan Švankmajer. To, že ve svých dílech zkoumá složitá a náročná témata, mi v mnoha směrech dodalo sebevědomí, odvahu a odhodlání zaměřit svou tvorbu na stop-motion filmy, které jsou jednoduše řečeno jiné.“
ANIFILM navštíví kromě Adama Elliota řada dalších hostů z domova i ze světa. Zajímavý program přiveze držitel dvou cen César, belgický režisér Stéphane Aubier. Díky němu se v Třeboni poprvé představí populární seriál grotesek Pic Pic André Shoow a sám autor zájemcům předvede, jak od obrázkového scénáře po animaci vypadá příprava jedné epizody kultovní Paniky v městečku. Tu nám představí i na plátně – jak v seriálové tak i celovečerní podobě a dětem odvypráví filmovou bajku O myšce a medvědovi.
Jedním z hlavních témat letošního ANIFILMu budou animační kuriozity, které od samotných počátků kinematografie vytvářeli tvůrci, odmítající jít vyšlapanými cestami. Vymýšlely zcela nové přístupy a pomocí animace oživily téměř cokoliv. Letošnímu doprovodnému programu dominuje téma, které se zaměřuje právě na raritní animační techniky a na oživování atypických materiálů. Festival díky tomu uspořádá exkurzi do netušeného světa animačních kuriozit, v němž se objevuje plátno s několika tisíci špendlíky, rozanimované sklo, oživlé jídlo, sníh, animace světla či prapůvodní techniky, které v novém tisíciletí nabraly nový dech.