Karlovy Vary 2016: Radosti a strasti s ocasem, Jarmuschova zenová domácnost a medvěd za volantem
Před dvěma roky ve Varech zaujalo ruské drama, které si bralo na paškál tamní korupci, sousedské vztahy a mafiánské praktiky jdoucí napříč oficiálními strukturami. Po Leviatanovi (2014) se včera v rámci hlavní karlovarské soutěže promítalo další ruské drama, Zoologie.
Druhý film osmadvacetiletého režiséra a scenáristy se nebojí důmyslně šokovat. Hlavní hrdince, ženě středního věku, která dělá úřednici v zoo, nechal Tverdovskiy narůst ocas, aby demonstroval více či méně tragikomické situace v jejím osobním a společenském životě. Odylé babice ji šikanují v práci. Matka, s níž žije v orwellovsky nevlídném činžáku, ji straší historkami o čarodějnici s ocasem. Lékaři ji ubíjejí svou systémovou bezcitností. Vlastně až na jednoho, na mladého rentgenologa.
Co na lehce vystrašené ženě s ocasem, která by mohla být jeho matkou, vidí? A musí být tělesná, věková a jiná abnormalita člověku nutně jen na obtíž? Mladý režisér vybral do hlavní role ženu středního věku a vystavil ji emocím na škále od "je mi ouvej" do "jsem v sedmém nebi". Naléhavě pojaté téma jinakosti ve hlasu zbavené společnosti nepřináší převratné dílo. Režisér má ale solidně našlápnuto. Umí pracovat s originálním motivem, vyzrálými hereckými osobnostmi, kamerovým snímáním (z ruky) a nebojí se rýpnout si do tradičních ruských hodnot (pravoslaví). Horký kandidát na hlavní cenu festivalu? Dozvíme se v sobotu.
V nesoutěžní sekci festivalu se představil miláček artového publika Jim Jarmusch s novinkou Paterson. Americký guru nezávislé scény natočil na první pohled docela stereotypní film o jednom týdnu v životě mladého řidiče autobusu (a taky básníka). Na druhý (a další) pohled jde ale o podprahovou meditaci každodennosti, vyrovnávání se se zajetým stylem života a přinášejícím tak trochu návod na to, jak ze zdánlivě obyčejných okamžiků vykřesat neopakovatelné-jedinečné.
Jarmuschovy filmy jsou jako témata pro novinářské texty zrádné; šetří slovy, vypravují obrazem a krásně vysoustruženou filmařskou řečí. Nechybí jim humor, dobrá hudba, odkazy na další a další inspirativní tvůrce (zde skutečné texty básníka každodennosti Rona Padgetta). A v Patersonovi víc než kdy předtím Jarmusch poukazuje na harmonické soužití mezi ženou a mužem. Nejde o pohádku, ale o další film, který v záplavě mainstreamu zavoní člověčinou. A nostalgií po 20. století. Vzkaz režiséra: "Můžete být ten nejobyčejnější člověk na celém světě, což vám nebrání prožít smysluplný a naplňující život." Aha!
Dnes ve 22:30 uvede v hlavním sálu Thermalu Jean Reno kultovního Leona (1994). Další report z festivalu vám přineseme zítra. Pokud jste ve Varech a surfujete na sociálních sítích, dejte nám vědět a zapojte se do našeho kanálu na Instagramu. Budeme se těšit na vaše festivalové fotky. Nezapomeňte na hashtag #kinoboxcz_vary. Nejpovedenější momentky zveřejníme na Kinoboxu a oceníme drobnými dárky.