Filmové ceny Trilobit 2018 aneb Fosílií na Mečiara a citrónem na moderátora Soukupa
TRILOBIT je symbolem cen, které v 60. letech uděloval Svaz československých filmových a televizních umělců (FITES) nejlepším uměleckým počinům za uplynulé roční období ve filmu a v televizi. Po karlovarském festivalu se tak jedná o jedno z nejstarších ocenění svého druhu v České republice.
Ve svém oboru patří mezi nejprestižnější a současně je nejobtížnější je získat. Cena TRILOBIT byla poprvé udělena v roce 1966. V lednu 1970 byla činnost FITESu zakázána, tím se i udělování cen TRILOBIT na dlouhá léta přerušilo. Udělování cen Trilobit bylo obnoveno v roce 1991.
Na absolutní vítězství letos dosáhl dokumentární snímek s politickou a historickou tematikou Mečiar (producenti PubRes, HBO Europe a Negativ). Pod snímkem je podepsána mladá autorka – režisérka a herečka Tereza Nvotová, která do něj poněkud nezvykle, ale o to silněji vnáší autobiografické momenty ze svého dětství. Cenu si do Berouna přijela převzít osobně.
Mečiar: Trailer
„Dokument je varovným portrétem zadržitelného vzestupu politika, který pomocí dosud nevídané míry demagogie, populismu a hluboké víry ve vlastní lži dokázal demokratickou cestou uzurpovat moc, jež se neštítila ani zločinů. Snímek však také připomíná i pro nás mimořádně aktuální recept, jak se takového politika stejnou demokratickou cestou zbavit,“ cituje verdikt odborné poroty její předseda prof. Vladimír Just.
CENA TRILOBIT 2018
Za hluboce lidský, dramaturgicky znamenitě vystavěný dokument Jak odchází prezidentsi jednu z cen TRILOBIT 2018 odnesl dokumentarista a režisér Pavel Kačírek. Snímek sestaven z dosud nezveřejněných záběrů Václava Havla a skupiny jeho poradců je podle poroty i po pětadvaceti letech od oněch událostí svěží a aktuální zprávou o slabosti demokratického systému a je silný v kladení důrazu na Havlovu snahu vracet do politiky „normální lidské chování“.
CENA TRILOBIT 2018
Představitelé hlavních rolí ve filmu Bohdana SlámyBába z ledu - Zuzana Kronerová a Pavel Nový - byli ohodnoceni za silné a opravdové ztvárnění rolí stárnoucího páru a schopnost předat divákovi poselství síly a naděje i v nejkritičtějších okamžicích života. Obdiv sklidili rovněž za svou odvahu vstoupit do zimní Vltavy.
CENA TRILOBIT 2018
Třetího křišťálového Trilobita si odnesli Robin Kvapil a Pavel Šplíchal za režii a scénář anarchistické grotesky z brněnského prostředí s názvem Všechno bude fajn, jež „současným obrazovým jazykem odráží surreálnou absurditu dnešní reality“.
V Berouně Kopecký převzal CENU VLADISLAVA VANČURY za dlouhodobý přínos české kinematografii a zároveň se tak zapsal do tzv. „síně slávy“. Porota jej ohodnotila za „dlouhodobou umanutou produkci originálních televizních a filmových děl, která podstatně obohacují obraz české audiovizuální tvorby popřevratových let“.
CENA FERDINADA VAŇKA
Rozhodování poroty nebylo vždy zcela jednoznačné a nakonec přistoupila k udělení dvou CEN FERDINADA VAŇKA. Pro svou trofej si osobně přijel producent estonského původu Max Tuula, jenž se zasloužil o vznik dokumentu Proces: Ruský stát vs. Oleg Sencov. Křišťál převzal také pro svého kolegu, režiséra Askolda Kurova. Snímek s podílem české dramaturgie odkazuje na neprávem vězněného ukrajinského režiséra, který před dvěma lety získal Mimořádnou cenu poroty.
Druhou cenu udílenou za přínos rozvoji občanské společnosti získal dokumentarista Tomáš Kudrna za režii snímku Co dokáže lež. Na černobílých záběrech z období ruské okupace roku 1968 autor sugestivně vypovídá o rozdílech mezi minulými a současnými, tedy mediálními formami agrese a postupné okupace mysli nic netušícího obyvatelstva tzv. falešnými zprávami.
CENA JOSEFA ŠKVORECKÉHO
O svých kvalitách sedmičlennou porotu přesvědčil také poslední celovečerní počin renomované polské režisérky Agnieszky Holland, snímek Přes kosti mrtvých. Porota jej ocenila CENOU JOSEFA ŠKVORECKÉHO za zpracování literární předlohy – mnohovrstevnatého románu Olgy Tokarczuk. Vedle toho porota dále vyzdvihla režijní pojetí, skvělou poetickou kameru, emotivní hudbu i herecké výkony.
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY
ZVLÁŠTNÍ CENU POROTY trochu netradičně obdržela autorka filmových publikací Kateřina Svatoňová za monografii Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery a za výstavu Mezi-obrazy: Archiv kameramana Jaroslava Kučery. Zaujala díky své tvořivé a odborně erudované práci s nedávno objevenou pozůstalostí zmíněného kameramana, který spolupracoval s významnými režiséry Věrou Chytilovou, Janem Němcem či Vojtěchem Jasným.
ZLATÝ CITRÓN
Také letos našla svého držitele „nechvalně proslulá“ ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENA – ZLATÝ CITRÓN 2018. Následníkem loňského Ministerstva kultury ČR, které si ji vysloužilo za ignorování problému neodborné digitalizace filmů ze Zlatého fondu kinematografie, se stal moderátor TV Barrandov Jaromír Soukup. Porota mu udělila cenu za „neuvěřitelné konferování ‚diskusních‘ pořadů v TV Barrandov, které jsou bizarním koktejlem diletantství a účelového politického aktivismu“.
CENA DĚTSKÉ POROTY - BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2018
Sedmičlenná dětská porota složená z žáků ZUŠ Václava Talicha v Berouně každoročně udílí „svou“ cenu některému z filmů určených pro dětského diváka či celou rodinu. Porotu letos nejvíce zaujaly dokumenty Theodory Remundové, které ale nakonec byly přehlasovány ve prospěch koprodukčního filmu Pátá loď, nahlížejícího dětským pohledem na svět dospělých a podobu rodinného zázemí. Ke Křišťálovému medvědovi z loňského Berlinale si tak do sbírky trofejí režisérka Iveta Grófová čerstvě přidala také CENU DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2018.
Žebříček nejlepších českých a koprodukčních filmů a dokumentů roku 2017 podle československých kritiků najdete zde.
Žebříček, který volili uživatelé Kinoboxu, najdete zde.