Třináct životů

86%

Komentáře a recenze 24

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
30 291 bodů
7.5
Pěkné zpracování pravdivého, téměř neuvěřitelného příběhu. Nevím, jak to bylo v reálu, ale film na mě složitost a naléhavost záchranné operace přenesl dokonale. Colin Farrel k nepoznání, ale vynikající. Atmosféra hutná, záběry Thajské přírody krásné. 75%
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Ron Howard je plodný filmař, který svůj celovečerní debut natočil v roce 1977. Za svou kariéru poté prozatím realizoval 27 celovečerních filmů, kdy se nestyděl blockbusterů (Willow, hraný Grinch, adaptace tří knih Dana Browna s Robertem Langdonem v hlavní roli, Solo: Star Wars Story), ale především filmů, které byli natočené dle skutečných událostí. Za Čistou duši o životě matematika Johna Nashe získal Howard Oscara, mezi jeho další památné filmy poté patří například Apollo 13 o stejnojmenném vesmírném programu, Těžká váha o životě zápasníka Jamese J. Braddocka (po Čisté duši další spolupráce s Russellem Crowem) nebo Rivalové o soupeření formulových závodníků Nikyho Laudy a Jamese Hunta. Když poté v roce 2018 došlo na událost známou jako Záchrana z jeskyně Tham Luang, mohlo být tak nějak jasné, že by se této látky mohl chopit Ron Howard. A tak se také skutečně stalo. Bylo naprosto pochopitelné, že po událostech šáhl Hollywood, kdy už v roce 2019 spatřil světlo světa thajský film The Cave, svého času se poté chystali tři separátní americké produkce. Na další dvě již ovšem nejspíš nedojde nejen díky faktu, že je ohledně nich tak trochu ticho po pěšině, ale především proto, že Howardových Třináct životů nastavuje laťko dost vysoko. Howard se opět projevuje jako filmař, který filmu dává skvěle načrtnutou expozici, společně s kameramanem Sayombhuem Mukdeepromem docenit krásu Thajska a následně realizovat poměrně klaustrofobické drama, kdy se Howardovi opět daří skvěle budovat napětí a to i přes fakt, že člověk tak nějak ví, jak se události vyvíjeli ve skutečném světě. Délka ve výši 150 minut je především k závěru krapet vražedná, přesto si ovšem film nakonec dokáže svou délku bez problému obhájit. Howard dokáže pracovat s vysokým počtem postav a to i s britským záchranným týmem i vlastníky titulních třinácti životů. Tahle dramatizace skutečné události je i díky silným hereckým výkonům skutečně silná, kdy se musí vychválit nejen Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton nebo Tom Bateman jako členové britského záchranného týmu, ale především i představitelé všech 12 chlapců i jejich trenéra. Soundtrack Benjamina Wallfische se krásně poslouchá a filmu dodává ten správný význam majestátnosti, těžko se poté dá především věřit tomu, že se do konce roku objeví více fascinujících prací se zvukem. Výrazná část filmu se odehrává pod vodou a v jeskyních, kdy je Třináct životů na vysoké audiovizuální úrovni i právě díky solidnímu zvuku. Největší handicap při sledování na Amazon Prime tak lpí v tom, že film vybízí k tomu, aby byl silným zážitkem na velkém plátně, který by ještě více přispěl pocitu té audiovizuální skvostnosti. Záchrana z jeskyně Tham Luang v roce 2018 obletěla celý svět a na záchraně třinácti životů se podílelo téměř 10 000 lidí, scénář Williama Nicholsona poté dokázal na události vystavět funkční scénář, který nutně nevybízí k citové zaujatosti a to především proto, že námět sám o sobě zůstává stejný díky reálným základům. Film i díky tomu dokáže servírovat horskou dráhu emocí, kdy jen zamrzí, že se ve finále prakticky netočí kolem uvězněných chlapců a trenéra. I přes audiovizuálně vypulírovaný vzhled poté Třináct životů pořád jede tak trochu na jistotu a Howard se projevuje pořád spíše jako šikovný řemeslník, než tvůrce s výrazným rukopisem. V celku ovšem Howard dostál své pověsti ideálního tvůrce na chopení se filmů dle skutečných událostí a minimálně v rámci nominací za zvuk i fantastický střih bude na konci roku Třináct životů nejspíš patřit mezi největší kandidáty na Oscara.. Třináct životů v roce 2022 přichází ještě relativně čerstvě po událostech z roku 2018, rekonstrukce těchto událostí v uchopení Rona Howarda ovšem stojí za to. Nejen díky solidnímu obsazení před kamerou, ale především díky schopnému tvůrčímu týmu za ní. Jestli v Hollywoodu skutečně ještě existuje někdo s ambicemi realizovat další film na stejné události, trumfnutí Howardova filmu se rázem jeví jako mission impossible......
hrumsrt
hrumsrt
9 406 bodů
8
Psal se rok 2018 a namísto toho se dívat, jak přemotivovaná Brazílie končí ve čtvrtfinále MS ve fotbale, se partička thajských fotbalistů rozhodne podívat do jeskyně. Už od začátku dementní nápad a autoritativní selhání jejich trenéra, který tam nakonec skončí s nimi. Rozjíždí se tak rozsáhlá záchraná operace, kterou vláda rozhodně nechce podcenit, protože smrt tolika chlapců, to je pohroma pro vaše PR. Přizváni jsou tak i velezkušení odborníci, kteří tohle soukání se do úzkých štěrbin mají jako denní chléb. Naši hrdinové ztvárnění velkými hereckými osobnostmi, kteří po většinu času točili s helmou na hlavě, působí tak autenticky, že se až bojím podívat se jakou přípravou si před natáčením prošli... Vysoká filmařina, kde mě zhruba v polovině došlo, že v tom cítím Everest, no a je proč, ono to má totiž stejného scénáristu. Tísnivý thriller o uspávání mladých chlapců, aby všichni došli co nejpříjemnějšího vyvrcholení. A zase mi to připomělo, jak geniální může Viggo Mortensen být! Takové příběhy lákají a Ron Howard si zase došel pro ocenitelné pomrknutí. 85%
Klajnik
Klajnik
8 678 bodů
2
Zdá se, že tento film silně promlouval k valné většině lidí, co ho viděla. Hodnocení sahající k 90% naznačuje strhující zážitek, na němž lze jen těžko hledat chyby. Důvod, proč mě film nezaujal tkví v tom, že nemá psychologizované postavy a většina děje se zaměřuje na to, jak dostat třináct lidí ze zatopené jeskyně, přičemž velká část děje sestává z toho, jak se potápěči přesouvají stísněnými a tmavými prostory, což neshledávám kinematograficky záživné. Samozřejmě jsem toho názoru, že záživný a strhující film může sestávat pouze z interakcí postav v jedné místnosti. Když se ale potápíte, tak mluvit nemůžete a když už se v tomto filmu mluví, tak postavy zjišťují, jak jsou na tom zdravotně jiné postavy. Dění filmu tedy shledávám nezajímavým, z čehož v kombinaci se 150min stopáží vzešla poměrně velká nuda. Vzhledem k tomu, že jsem se o žádné postavě skoro nic nedozvěděl (ze všeho nejmíň o uvězněných dětech), tak mi bylo jedno, jak to s nimi dopadne. Filmy se skládají se snažení nějakých postav a pokud mi jsou volné postavy, tak mi je volné jejich snažení a v konečném důsledku i film jako takový. ____Proč tedy na diváky tolik zafungoval?: Řekl bych, že se na něj dokáží snadno citově napojit, protože to působí velmi realisticky a uvěřitelně - ostatně je to film podle skutečné události. Umocňuje to však to, že je natočeno velmi minimalisticky. Mnoho filmů se snaží zaujmout různými efektními proprietami, ale zde efektnost tkví v tom, jak realisticky to působí. Předpokládám rovněž, že většina diváků má děti a snadno se napojí na film, který je o jejich záchraně. Já však děti nemám a na těchto, jakožto filmových postavách, mi naprosto nezáleželo, protože mi je film nikterak nepřiblížil a mě tedy k srdci nijak nepřirostly. Možná by mě více zajímalo "pozorovat" tyto děti ve tmavé studené jeskyni, jak se snaží udržet si sílu a zdravý rozum navzdory hrozící smrti spíše, než pozorovat snahy potápěčů, vlády a dobrovolníků tato děcka zachránit. Přitom tyto snahy jsou tím jediným, co mě na tomto filmu trochu zaujalo. Nevěděl jsem, co to obnáší zachraňovat lidi ze zatopené jeskyně během období monzunu. Teď to vím a dokázal bych to vylíčit během 5 minut. Já byl však zajebán na dvě a půl hodiny. ___PODOBNÉ FILMY: Smrtící epidemie, 127 hodin či Pohřben za Živa jsou všechno filmy o snaze dostat pod kontrolu nějakou situaci nebo uniknout z nějaké pasti a všechny mě bavily podstatně více.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Přímo dělaný pro klaustrofobiky. Teď žerty stranou, byl bych posranej až za ušima, ale to díky skvělé režisérské atmosféře Rona Howarda, a s autentickou vizualizací záchranářských potápěčů. [ty píčo, vidíte jak je to těžké psát s pozitivní kritikou a chválou, jak těžké je to psát bez inspirace?..]
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 361 bodů
9
Velmi povedené dramatické převyprávění záchranné akce z Thajka roku 2018, situace je zdramatizovaná, ale ne typickým přeslazeným pohádkovým Hollywoodským stylem. Ronu Howardovi se tu podařilo poctivě řemeslně a standardně minimalisticky převést tuto situaci na plátno a nutno říci, že to zde sedlo perfektně. Neuvěřitelně napjatá klaustrofobická podívaná, která působí kratším dojmem, než jaká je skutečnost. Všechny herecké výkony jsou naprosto na místě a předávají nám různé silné postavy, jejichž charakterizaci vyčtete z postojů a nuancí. V jednu chvíli jsem si myslel, že té dramatičnosti je tu až málo, ale nakonec se ukázalo že tvůrci moc dobře věděli co dělají. Avšak to tvoří předvídatelné obraty, situace a změny. Až na pár nadbytečných nezužitkovaných informací, momentů a nápadů je to vlastně poctivé kvalitně a dobře udělané drama, kterému nemůžu upřít jeho kvality, ikdyž tento druh filmů není mým šálkem kávy. Neuvěřitelně mě bavila, kvalitně odvyprávěná logistika takto komplikované záchrany v zatopených jeskyní a silná rizika která to přináší. Proto i člověk pochopí Rickovu (Viggo Mortensen) poznámku, že doufal, že najde chlapce mrtvé. Falešná naděje, je to nejhorší. 9/10! Jsem hlavně rád, že trojice mých oblíbených málo viditelných a uznávaných herců Mortensen, Farrell a Edgerton tu mají takový snímek, na který mohou být hrdí a který je zase přinese do světel reflektorů a povědomí lidí, snad i nějaké nominace padnou!
Edward
Edward
2 487 bodů
8
8/10
aquiver
aquiver
2 122 bodů
5.5
2 a půl hodiny rekonstrukce známé události je přespříliš, stopáž bych v tomto případě zkrátil až na půlku. Člověk vs. příroda je silné téma, stejně dobře by šla pojmout heroická oslava práce potápěčů, ovšem zatímco reálnou událost jsem tehdy s napětím sledoval, snímek mě vůbec nebavil. Ploché postavy, předvídatelnost, tento koncept by se hodil víc do krátkého dokumentu - Ron Howard je zkrátka jen průměrný režisér.
jirikzaboj
jirikzaboj
1 628 bodů
8
Nejlepší příběhy jsou ty, které jsou reálné a vyprávějí se samy. Záchranná mise z jeskyně Tham Luang může být pro někoho zázrakem. Já jsem ovšem realista a tvrdím, že lidskost je dnes zakořeněná tak hluboko, že jsme schopni udělat cokoliv, abychom chránili lidské životy. Někteří více a lépe, než ostatní a právě těmhle lidem patří veškeré pocty, i díky tohoto filmu. Howard tyhle příběhy ovládá bravurně a nepotřebuje k tomu ani přeslazenou hollywoodskou smetánku. Je to civilní, lidské, v mnoha ohledech autentické. Vypovídá to samo o sobě o spoustu rozhovorech s tvůrci a herci o tom, jak natáčení probíhalo. Je to vyobrazeno dramaticky, přesto skromně, bez jakýkoliv keců. Postavit na tom 2 a půl hodiny se mi nejdřív zdálo jako nesmysl, ale ta výstavba všech kroků byla skvěle nalajnovaná. Krok 1. Najít chlapce, krok 2. Udržet je naživu. Krok 3. Dostat je odtamtud. Ač jsem od začátku věděl, jak to dopadne ( stejně jako valná většina) , tak mě film dokázal udržet v plném napětí po celou dobu. Atmosféra byla také autentická, každý dobrovolník, záchranář, civilistů, stánky s jídlem, ambulance, potápěči, ten déšť a ty jeskyně. Jedno velké WOW. Tohle je precizní filmařská práce!
Jaroslaw 23
1 448 bodů
10
9/10 Je neuvěřitelné,že snímek o kterém jsem se dozvěděl chvilku před premiérou na Amazonu atakuje mou topku tohoto roku.Bál jsem se,že vše bude zbytečně zdramatizováno a natočeno typicky Hollywoodsky,jak bývá u podobných snímků zvykem,musím však říci,jak jsem se sakra pletl a jsem za to rád.Vše tu působí realisticky a hlavně přirozeně,at už jde o strach rodičů,strach o děti a trenéra,sledování záchranářů a dobrovolníků. Skvělé herecké výkony at už trojice záchranářů-Mortensen,Farrell,Edgerton,tak i ostatních protagonistů.Zárovenˇ mě bavil postup záchranářů v zatopených jeskyních a všelijaká rizika,kdy se každou chvilku mohlo cokoliv podělat.I když je člověku jasné,že vše dobře dopadne,Ron Howard vás od prvních minut vtáhne a nepustí až do závěrečných titulků,při kterých si člověk říká jak je dnes neuvěřitelné natočit snímek podle skutečných událostí s tak silnými emocemi,takže klobouček dolů a snad padne i nějaká nominace.