Savel

Pavel Soukup

Komentáře 206

Od nejnovějších
  1. Svatá
    Svatá (2024)
    6
    Oči plné slz. Po dlouhé době mě skutečně mrzí, že takto skvěle napsaný (a paní Bohdalovou božsky zahraný) doják, není lépe zrealizovaný. Banální kamera, tuctová režie, absence art direkce, obecně používaná hudba, těžce nemoderní, zatuchlé. Ale přes to všechno emoce přetrvávají. Je mi do breku.
  2. Mortal Kombat
    Mortal Kombat (2021)
    2
    Ukázkový případ, kdy teaser nabízí vše, co je ve filmu dobré. Vznikl originální Mortal Kombat Rebirth v poloamatérských podmínkách, poté Legacy, které ukázalo, že látka má na víc než na krátký film. A o deset let později vznikne takhle podprůměrná mlátička psaná večer před natáčením s hereckým obsazením z céčkového televizního seriálu. Uf.
  3. Vlastníci
    Vlastníci (2019)
    6
    12 rozhněvaných vlastníků, esenciální sonda do schůzek SVJ s atmosférou formanovských komedií a silnou kadencí chytrého satirického humoru ve šlépějích Kulového blesku. Na divadle brilantní. Adaptace trpí zejména nevhodně populárním obsazením a zbytečnou stylizací. S nulovou dějovou inovací a nulovým ozvláštněním adaptace mi přinesl víc zklamání než radosti, coby fanouškovi původního představení.
  4. Na krátko
    Na krátko (2017)
    4
    Temnější verze Jak vytrhnout velrybě stoličku patří jistě k nadprůměru československých sociálních dramat. Škoda jen, že jsme zas dostali jen odnikud nikam. K tomu mě vyloženě rušila banální linie sestry, která byla prakticky okopírována z krátkometrážních Neplavců a filmu nepřidala nic. Raději bych se držel jen příběhové linie hlavního hrdiny ve prospěch zkrácení stopáže, která se stala hlavním nepřítelem kinodiváka.
  5. Strašidla
    Strašidla (2016)
    2
    Pohádková epizodní telenovela vykrádající levným stylem Addams Family 2, Konec vodníků v Čechách a Dívku na koštěti. Bez vtipu a koulí.
  6. Dej si pozor!
    Dej si pozor! (2016)
    6
    Better Watch Out je vůbec nejzajímavější vánoční temnožánrový kousek poslední pár let, přestože Vánoce v něm hrají jen okrajovou roli. Jistě znáte vánoční klasiku Sám doma (Home Alone, 1990). Po internetu najdete hromadu článku a videí, které tuto rodinnou komedii rozpitvávají a moralizují zejména ve vztahu k dětskému publiku a přístupnosti. Fanoušci i kritici filmu na Youtube přidávají krvavé realistické efekty do scén, kdy zloději schytávají fatální zranění a testují skutečné následky zobrazených úrazů, například srážky hlavy s letící plnou plechovkou barvy. Jiní si zase pohrávají se střihem a hudební dramaturgií a snadno tak mění vyznění filmu z komedie na “home invasion” thriller. Zkrátka a dobře Sám doma krásně demonstruje, že balanc mezi děsem a smíchem je křehký a často ho dělí jen pozitivní vánoční hudba a absence krve, to je samozřejmě příznačné pro mnoho pohádek (Červená karkulka přihlíží, jak vlk požírá babičku) a animovaných grotesek (kocour Tom s přivázaným dynamitem k ocasu čeká, až ho trhavina roztrhá na kusy). Tuto tenkou hranici porušují autoři filmu Better Watch Out, kteří nápadně podobné téma vyprávějí jako drsný thriller a neváhají na scény ze Sám doma přímo odkazovat.
  7. Za dveřmi toalet (2016)
    6
    Zbytečně přeplácaná koláž záchodokoupelnových filmových scén, která jí o třídu snižuje pod Hell´s Club. Škoda. Poloviční stopáž by tomu slušela.
  8. Jsem brána
    Jsem brána (2017)
    6
    PRO NEZNALECE POVÍDKY ASI SPOILERY: Když se někdo rozhodne vyrábět krátký film déle, než jaká je jeho festivalová životnost (1.5 - 2 roky), riskuje nejen peníze a čas (a zdravý rozum), které mu tento formát už nikdy neoplatí (tuplem ne King´s Baby), ale hlavně vytváří ono nebezpečné očekávání, které je největší hrozba jakéhokoli tvůrčí činnosti. Aby režisér dostál očekávání je nutné přijít zaprvé s něčím absolutně nevídaným a precizním a zadruhé festivalově nebo alespoň divácky vděčným. Jak to s těmi festivaly a malými či velkými lesklými trofejemi dopadne, ukáže čas, ale s diváky to Jsem brána bude mít nelehké. Vyžaduje totiž toleranci, která se při vzrušení ze čtyř (nebo pěti?) leté mediální masáže vůbec nemusí dostavit. Specifičtější divák pro lyricko epickou snovou scifi-hororovu abstrakci být snad ani nemůže. Kromě Kingova funclubu, na kterým je sláva filmu postavena, hádám, že spíš scifisté ocení dlouhé tiché pohledy do mlhovin plných pestrobarevných kubrickovských struktur a textur a klaustrofobickou osamělost z vypolstrovaného vesmírného modulu. Naopak horové fanoušky film asi zklame nejvíc. Pár zvukových nepříliš originálních lekaček, POV třesoucí se kamerový pohled a velmi těžko čitelný příběh, na který se musí běžně chápající divák připravit alespoň základním povědomím o předloze. Němému ději by se možná dalo jít naproti k lepšímu pochopení nějakou větičkou na začátku nebo na konci, ale ani tak by to téhle "počítačové hře" moc nepomohlo. Člověk se holt musí nechat unášet temným duněním do uplné divácké meditace a otevřít stavidla emočnímu prožitku, jakoby tenhle film byl určený pro polohu v leže (a taky že je!) či pro galerii. Na druhou stranu je ale potřeba ocenit právě tu preciznost zpracování, která při pominutí délky výroby dělá z filmu skutečně světově nejlepší kingovskou krátkometrážní! podívanou, jakou jsem zatím měl možnost vidět. Každý obraz je kompoziční i vizuální poctivá práce, atmosféra s hudbou funguje, SFX masky s efekty jsou dobré, malovaný plakát žánrově nádherný. V omezeném tuzemském sci-fi výběru je sice stále nepřekonán Jsem větší a lepší, to je můj osobní dojem, ale formální originalita těžko hledá v Česko-slovensku konkurenci. Nevídaný zážitek čeká na planetarium (případně i VR by film neskuteřně slušel), kterého se snad v tomto roce dočkáme, přestože nevím jak produkce filmu zařídí nějakou větší distribuci, protože fronta na placené vstupenky se asi na 15ti minutový film stát nebude. Závěrem škoda, že si film dává tolik záležet na zdůrazňování prvenství tuzemské adaptace Kinga a ambice nejsou trochu vyšší, což by eventuelně možná mohlo souviset s výběrem jiné látky. Snad film přinese tvůrcům nejaké to štěstíčko festivalové pozornosti a pana Kinga zahřeje u srdce.
  9. Vyhrávali jsme
    Vyhrávali jsme (2016)
    6
    Koncept vynikající, ale šlo z toho vymáčknout víc, specielně pak z obrazové části, která se během 14 minut bohužel omrzí.
  10. Šikmá plocha
    Šikmá plocha (2016)
    8
    Nebýt divných zvuků, podivných objevujících se krvavých otisků na protější straně a zkrátka věeho, co dělá z perfektního minimalistického mikrothrileru mysteriozni horor, tak by to byla pecka. Nevšímejte si rušivých elementů a užijte si tíseň totálně bezvýchodné situace. Takovéhle školní cvičení by mělo být povinné pro všechny famáky.
  11. Ďábel čeká na smrt (2017)
    2
    Potenciál v absurdní anekdotě provázané otázkou "co dělat, když se vám v ložnici usadí ďábel" je přidušen prázdnými a zbytečně urážlivými rozhovory a nekreativní režií. Zkušený režisér malých forem paradoxně přizabil film stopáží - 13 minutové čekání na estrádní pointu jak z pořadu Petra Novotného. Nevím odkud vítr vane, protože od Okresního přeboru už uplynulo dost času, ale zdá se, že se fascinace venkovským životem a, jak říká synopse "českou spodinou", stává pro mladé tvůrce dost trendy.
  12. Dištanc (2017)
    4
    Nepřímý remake kraťasu Happy End, který cituje nelineární vypravěcí formu, venkovskou atmosféru a černý situační humor. Chybí mu ale ten vtip, který Happy End má (jelikož on sám je vtipem), který drží jeho kapitoly pokupě a graduje ho přes twisty až k závěrečnému překvapení. Oproti tomu Dištanc je koláž tří nemastných bezpointových události, které coby horké zprávy v ranním Blesku jistě fungují, ale na filmovou krátkometrážní komedii nestačí. Jiří Vaněk herecky příjemně překvapil.
  13. Muž na laně
    Muž na laně (2015)
    6
    Exhibice ošklivého umělohmotného 3D na klíčovacím pozadí a stylizace grotesknosky ubírala celkovému dojmu, narozdíl od vizuálně krásného leč působivějšího dokumentu.
  14. Pérák: Stín nad Prahou
    Pérák: Stín nad Prahou (2016)
    8
    Komixová stylizace mi sedí, přestože místy by možná snesla buď více detailu, nebo naopak grafičtější přístup (Hellboy), aby podtrhla šeď a atmosféru zatemněné protektorátní Prahy. Kombinace českých legend, přehaný gore a brutalita, akce v americkém duchu, rodokapsová zápletka, to vše superhrdinské adaptaci Péráka sluší a fanoušci této městské legendy musí být nadšení. Škoda, že nám dlouho připravovaný krátký film nenabídl trochu víc z hlediska pointy, ale pokud slouží jako pilot ze serálu o Pérákovi, pak jen tak dál. Oceňuji i odvahu Péráka odmaskovat. SPOILER Jelikož je to ale pohádka pro dospělé, doporučuji vyvarovat se zbytečných úskoků typu rychle se probouzející agentka po vpichu uspávací jehly, protože to závěreřné vyústění potřebuje...
  15. Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
    Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti (2016)
    4
    K hodnocení filmů s Batmanem, mojí nejmilejší fantazijní ikonou, jsem velmi shovívavý, až se dá říct, že jim nadržuji...A není tomu jinak ani u hodnocení tohoto filmu. Řešení malování očí a soukání do kostýmu se posunulo na novou úroveň debility.
  16. MUZIKÁL aneb Cesty ke štěstí
    MUZIKÁL aneb Cesty ke štěstí (2016)
    2
    Ukázkový příklad skvělého námětu, který byl nemilosrdně zprzněn ledabylým zpracováním. Z možné české Pomády, Glee, nebo aspoň Muzikálu ze střední je nudnější Kameňák. Je zbytečné vyjmenovávat, co všechno tam bylo špatně a už vůbec ne vyzdvyhovat ty dva pěkné muzikálové momenty. Pusťte si radši Starce na chmelu.
  17. Prach a broky
    Prach a broky (2015)
    8
    SPOILER!!! Prach a broky jsou v mnoha ohledech vyjímečný film, nejen na amaterskou produkci. Skvělý námět i svěží přístup tvůrců k tématu šlo vypozorovat uz v dynamickém teaseru. Člověk jen čekal, jak moc téma zprzní méně než minimální budget a poloamatérský štáb. K velkému překvapení je film natočen i sestřihán zručně, hudba návyková, dialogy psané citlivě a vtipně, no, českotelevizní produkce může závidět. Na žánrový, přesto "neamerický", příběh se dívalo tak zábavně, že bych ho v klidu mohl mít ještě jednou tak dlouhý. Velký klad patří rozhodně scenáristovu smyslu pro používání hlášek a odkazů, které nejsou vtíravé a nepřirozené (jako u Expendables nebo SW VII). Místy se pousmějeme nad vzpomínkou na maturitní témata (Záhořovo lože), pak nas zahřeje cimrmanovký vtípek na českou historii, jindy zase nostalgické otření o večerníčkové pohádky našeho dětství. Film balancuje mezi mnoha žánry, pohádkou (Čert ví proč, S čerty nejsou žerty, Hrátky s čertem, Sněhurka a sedm trpaslíků), historickou dobrodužnou fikcí (Černý korzár, Zorro, Robin Hood, Assasin Creed, Tři mušketýři, Butch a Kid), historickou fantasy komedií (Návštěvníci, Piráti z Karibiku), spaghetti westernem (Desperados, Hateful Eight, Tenkrát na západě) a fantasy horrorem (Sněhurka: Příběh hrůzy, Sněhurka a lovec). Přestože právě ne vždy citlivé přeskakování z žánru do žánru je právě typickým rysem rodriguezovských i tarantinovských filmů, tak bych si dokázal představit jestě vyhraněnější přístup a jasnější tah na bránu. Místy mi pohádkové odbočky (zpívání u okna, českopohádkový čertík - jednoduchá maska) kazily dojem syrového akčňáku a naopak. Druhou výtku mám k makeupu a castingu. Přestože chápu, že když natáčí film banda kamarádu, tak se tolik neřeší věk postav, ani hledání správných typů, protože se zkrátka vybíra z toho, co je. Ale když už si tvůrci dali toliko práce s lokacemi, historickým nábytkem nebo promakanými kostýmy loupežníků, tak je škoda, že si i tohle nevychytali. Chybí mi tam nádech určité dobové špinavosti. Zkažené zuby, umaštěné vlasy, vyrážky, zápach splašků tekoucích po chodníku. To co tak krásně nehollywoodsky uměli Návštěvníci, kteří zobrazili středověk více než věrně, nebo upocené tváře antihrdinů obletované mouchou v Tenkrát na západě. Celou dobu sem si řikal, proč není Ronja drsná divoženka, umaštěná rozcuchaná zrzka s mužskou náturou (byť okouzlující tváří) a chlupatým podpažím a nohama. Proč to musí být vyholená blondýna - sexbomba. A proč alespoň pro roli, kde je bába udavačka, si tvůrci nemohli vypůjčit skutečně starší dámu. Přestože jsem odcházel z kina nadšený (a nejen já, potlesk trval v podstatě po celou dobu závěrečných titulků), plný počet nemohu dát. trpím, když vidím nedotaženosti a kompromisy, které film dělí od špičky a tak místy zůstává stále na úrovni kamerové zkoušky. Možná to chtělo větší přípravu, možná to chtělo větší trpělivost při schánení finančních prostředků a možná je dobře, že to Peštové natočili alespoň v této podobě. Přeju proto tvůrcům, aby sehnali pořádný rozpočet, film co nejdříve zremakovali a dotáhli ho jak stopáží tak řemeslem na profesionální celovečer nebo seriál. Mohl by z něho být první ryze český spaghetti western a nebo kvalitní pohádka.
  18. Kobry a užovky
    Kobry a užovky (2015)
    6
    Skvělé zahrané a popsané postavy zastíní plitký děj bez drivu s jehož repetivností a předvídatelností musíme přežít 111 minut.
  19. Kouzelník
    Kouzelník (2012)
    2
    Ale joo, na postprodukční cvičení střední školy dobrý, dost možná i na jedna mínus...na vysokych skolach jsou k videni remeslne amaterstejsi kousky...ale na konkurenci filmové databáze je to slaboučký
  20. Bez cíle (2012)
    4
    První moravské found footage je na světě! A místy je to docela prča. Především foundfootage sen je naprosto unikátní.
  21. Projekt Černá Voda (2015)
    4
    Temný, dýmovnicemi začouzený les, noc, dvě bezbrané holky s vybíjející se kamerou s nočním režimem a nejosvědčenější typ ducha - démonicka žena v noční košili....mno....a středoškolské cvičení žánru může začít.... A nedopadlo zle. Z těch cca osmi foundfootage, bych si klidně troufl říct, že patří do první půlky zěch "povedenějších". Nicméně nenechám se opít rohlíkem, zvukovým lekačkám odzvonilo a když už si film pohrával s myšlenkou děje v úvodu, doufal sem, že ji dovysvětlí a neskončí jen u lítání po lese. Zapracoval bych v budoucnu především na hereckém vedení, kdy hysterie za kamerou působila přesvědčivě, ale jakékoli dění před kamerou otřesně umělohmotně. Vrcholem jsou zbytečné a nicneříkající výpovědi přeživší hrdinky a hned v závěsu rozbijí nadějnou úvodní scénu samotná utíkající žena, které se téměř usmívala, natož aby byla vyděšená, natož aby jí tu emoci věřil divák. Každopádně na střední školu slušný výkon
  22. Shorts! (2015)
    6
    Díky Primo, konečně pořad o krátkých filmech, který narozdíl od Průvanu konkurenční televize jde v rozumnou dobu. To jako občasný tvůrce kraťasů mimořádně vítám. Kraťoučká stopáž pořadu nevadí (třeba časem povede ke kratším intervalům mezi epizodami než pouhý jednou týdně), kraťasů jsou tři prdele a když se do toho přidá ještě amatérská a studentská tvorba, tak se ten pořad bude stejně minimálně muset nafouknout. Nicméně co mi velmi vadí, jsou pánové kritici. Chápu, že jejich pozice a nepochybný rozhled (a možná i nervozita před kamerou), vede k samovolnému odlehčování jejich role, vzájemnému (nevtipnému) glosování a a zbytečné aroganci, ale jelikož tento přístup je mi velmi povědomý z obhajob klauzur a chování "odborné" komise, vím, že pro diváka stejně jako pro tvůrce je to k ničemu. Celý pořad pak působí skutečně jak skrytá kamera z filmového klubu v obýváku dvou opilých kámošů. O filmech jsem se nedozvěděli nic, než aby padla serióznější kritika nebo pochvala, zajímavosti o vzniku, tvůrcích nebo nějaké srovnání, hodnocení, tak jsme většinu času svědky nezábavného žvanění, které dehonestuje profesionalitu obou pánou a dělá z pořadu filmovou verzi Hrajeme s Alim.
  23. Carrie
    Carrie (2013)
    4
    SPOILERem ke zjištění 7 rozdílu mezi originálem a remakem (1976 / 2013) aneb jak šel čas. 1. Carrie je vybledlá zakřiknutá intorvertně melancholická socka. Klasický případ chytré, milé a vlastně i zajímavé ženy, kterou ušlape trvrdý kastovní režim středních škol a dokud na sebe nenapatlá trochu makeupu, neoholí si chlupy v podpaží a neobleče si něco s výstřihem, tak o ní nikdo neopře ani kolo./ Carrie je americký teenager,hezká holka, která má jediný problém - matku krávu, díky níž to má ve škole i v životě nelehké, ale jinak to má celkem dobře srovnaný a psychicky je rozhodně vyrovnanější a stabilnější než její starší předchůdkyně. Její proměna z ošklivého káčátka je minimální, zato vydatněji zametá se svojí debilní mámou. 2. Carrie je v koupelnách ponížená partou holek a později o tom ví celá škola / Carrie je v koupelnách ponížená partou holek a později o tom ví celý youtube. 3. Carrie už se nestačí soustředit na zkoumání svých psychických schopností, protože díky své nevyrovnanosti má co dělat s tím, aby rozdýchala pozvaní na ples. K ovládání telekineze ji stačí myšlenka nebo štípnutí vosy. / O dost pohodovější puberťačka má google a youtube a za chvíli ví o svých schopnostech víc, než leckterý xman nebo jedi. K ovládání telekineze potřebuje i efektní nataženou ruku, páč je to cool. 4. Máma Carrie je náboženská fanatička, která do poslední chvíle věří, že modlením její dceři sroste vagína a zmizí prsa. / Máma Carrie je náboženská fanatička (která soudě dle vzhledu občas nějaký ten makeup nebo depilaci podstoupí) se sklony k sebeubližování. Při jakémkoli zazlobení Carrie neváhá mít po ruce nůž, kdyby modlitby nepomohly. 5. Ve filmu je v pohodě ukazovat fackování žen. / Ve filmu je v pohodě ukazovat sex (heterosexuální i lesbický). 6. Fantastická němá scéna ilustruje poslední šanci na záchranu kolektivního zdraví, snažící se odvrátit krvavý útok jako by to byl výbuch atomovky. Bohužel marně. Carrie upadne do schizofrenického komatu a nechá za sebe jednat svoje schopnosti, aniž by se podívala, jak se má její přítel omráčený (asi) kbelíkem. V rámci této momentální nepřítomnosti s retardovaným výrazem jí vlastním, počká na salvu křečovitého smíchu, načež vyvraždí celou školu včetně lidí, co to s ní mysleli dobře. Z hořící budovy odejde po svých a po cestě domůjen tak mimochodem sejme svojí nemesis a travoltu. / Napětí před politím krve je minimální, jelikož tvůrci dobře věděli co baví současné publikum - akční krváky. Carrie je nasraná, ale vše by ještě mohlo být v pohodě, kdyby nezjistila, že její milý je mrtvý (zde ho kbelík evidentně zabil a on se zapsal mezi Darvinovské top smrti). V následující scéně připomínající něco mezi Star Wars 3, kdy Anakin likviduje chrám Jedi, a Nezvratným osudem, vraždí všechny svoje nepřítelkyně a nepřátele, zatímco ostatní nevinné nechává přihlížet její superpower exhibici. Nakonec ve stylu Magneta opustí školu letmo, aby se z ní stal lovec, který si to rozdá s hlavním bossem všch rozmazlených puberťaček a trošku jí porychtuje obličej, než jí nechá uhořet. 7. Krásná kudrnatá hnědovlasá kámoška, co nevím, jak se jmenuje, zůstává sama s poměrně velkou psychickou újmou, která by s klidem mohla navázat na Freddyho noční můru. / Trochu méně krásná blonďatá kámoška, co nevim, jak se jemnuje, je těhotná (proč?!) a plná mouder, aby přeživším dospělákům a policii vysvětlili, jak na Carrie neměli být zlí.