Je pravda, že vás k naší zemi pojí úzký vztah?
Poprvé jsem Prahu krátce navštívil před devatenácti lety jako mladý "baťůžkář". V té době se vaše země otvírala světu. Od té doby jsem měl možnost poznávat Čechy krok za krokem, mnohokrát jsem tady točil.
Islanďané prý mají pro českou kulturu vůbec velkou slabost.
Můj dědeček jezdil v šedesátých letech na Islandu škodovkou, která u nás patřila k nejlepším autům. A krátce po sametové revoluci navštívil prezident Havel Island. Oba národy mají leccos společného a vzpomínám si, že tehdy, v té nadšené porevoluční atmosféře, se to dalo snadno poznat.
Jak vlastně začala vaše spolupráce s Tomášem Mašínem. Točili jste spolu reklamy?
Před filmem 3 sezóny v pekle jsem s Tomášem natáčel jen jednou. Samozřejmě jsem o něm v průběhu let slyšel mnohokrát díky jeho působení na mezinárodní scéně. A pak také proto, že se jeho společnost podílela na produkci mnoha britských reklam, které jsem v Praze dělal.
Čím vás jako reklamní režisér nalákal na svůj celovečerní film?
Poslal scénář a ten příběh se mi zdál naprosto úchvatný. Byl obrazově fascinující a navíc měl univerzálně srozumitelné poselství. Kromě toho chci pracovat a být v tvůrčím kontaktu s evropskými filmaři, filmová řeč nezná bariér. Takže mě nalákal celkem snadno.
Spolupracovníci si chválí Tomášovu otevřenost vůči názorům okolí. Máte stejnou zkušenost?
Pracovní nasazení a atmosféra na place je vždy nejvíce ovlivněna osobností režiséra a v tomto případě tam vládla vstřícnost. Tomášova fascinace příběhem byla téměř hmatatelná, měl něco jako vnitřní motor, který nás všechny poháněl. Po celou dobu příprav filmu i natáčení byla naše spolupráce vynikající a já dal 3 sezónám v pekle všechno, co jsem uměl a znal.
Režisér prý trval na zahraničním kameramanovi mimo jiné proto, aby získal nový, netradiční pohled na pražské exteriéry. Jak jste Prahu vnímal?
Když jsem 3 sezóny v pekle začal točit, moje znalost české historie byla mizivá. A protože česky nerozumím, úplně jsem se ponořil do obrazové stránky našeho projektu. Samozřejmě jsem znal význam každé scény a záleželo mi na tom, aby filmový jazyk odrážel, podtrhoval a doplňoval slova a činy postav. Ale jsem Islanďan. Pracuju s měkkým světlem, což určitě souvisí s přirozeným světlem, které znám ze skandinávských dlouhých letních nocí a temných zimních dní. Doufám proto, že jsem do filmu přenesl i trochu severské nálady.
Příběh vzdáleně vychází ze zápisků Bondyho, jež se týkají básníkova mládí a jeho lásky Jany Krejcarové. Mašín zdůrazňuje, že nejde o životopis ani dokument, nicméně vzdorná rebelie odráží náladu ve společenství mladých poválečných umělců vyznávajících provokaci, výstřednost, smyslnost a recesi. Ve filmu se Hádkův hrdina jmenuje Ivan Heinz, v roce 1947 je mu devatenáct let a právě odchází od ustaraného otce alias Martina Huby za svými druhy a sny o nové době plné nadějí. Seznámí se s redaktorem v podání Jana Krause, kterému předkládá své první básně, a hlavně se svobodomyslnou dívkou Janou, která jej zavede do úplně jiného světa dekadence a požitkářství. Představuje ji osobitá polská herečka Karolina Gruszka, známá z Lynchova filmu Inland Empire či z televizního díla Résolution 819, kde byl jejím partnerem Benoit Magimel.
Poprvé jsem Prahu krátce navštívil před devatenácti lety jako mladý "baťůžkář". V té době se vaše země otvírala světu. Od té doby jsem měl možnost poznávat Čechy krok za krokem, mnohokrát jsem tady točil.
Islanďané prý mají pro českou kulturu vůbec velkou slabost.
Můj dědeček jezdil v šedesátých letech na Islandu škodovkou, která u nás patřila k nejlepším autům. A krátce po sametové revoluci navštívil prezident Havel Island. Oba národy mají leccos společného a vzpomínám si, že tehdy, v té nadšené porevoluční atmosféře, se to dalo snadno poznat.
Jak vlastně začala vaše spolupráce s Tomášem Mašínem. Točili jste spolu reklamy?
Před filmem 3 sezóny v pekle jsem s Tomášem natáčel jen jednou. Samozřejmě jsem o něm v průběhu let slyšel mnohokrát díky jeho působení na mezinárodní scéně. A pak také proto, že se jeho společnost podílela na produkci mnoha britských reklam, které jsem v Praze dělal.
Čím vás jako reklamní režisér nalákal na svůj celovečerní film?
Poslal scénář a ten příběh se mi zdál naprosto úchvatný. Byl obrazově fascinující a navíc měl univerzálně srozumitelné poselství. Kromě toho chci pracovat a být v tvůrčím kontaktu s evropskými filmaři, filmová řeč nezná bariér. Takže mě nalákal celkem snadno.
Spolupracovníci si chválí Tomášovu otevřenost vůči názorům okolí. Máte stejnou zkušenost?
Pracovní nasazení a atmosféra na place je vždy nejvíce ovlivněna osobností režiséra a v tomto případě tam vládla vstřícnost. Tomášova fascinace příběhem byla téměř hmatatelná, měl něco jako vnitřní motor, který nás všechny poháněl. Po celou dobu příprav filmu i natáčení byla naše spolupráce vynikající a já dal 3 sezónám v pekle všechno, co jsem uměl a znal.
Režisér prý trval na zahraničním kameramanovi mimo jiné proto, aby získal nový, netradiční pohled na pražské exteriéry. Jak jste Prahu vnímal?
Když jsem 3 sezóny v pekle začal točit, moje znalost české historie byla mizivá. A protože česky nerozumím, úplně jsem se ponořil do obrazové stránky našeho projektu. Samozřejmě jsem znal význam každé scény a záleželo mi na tom, aby filmový jazyk odrážel, podtrhoval a doplňoval slova a činy postav. Ale jsem Islanďan. Pracuju s měkkým světlem, což určitě souvisí s přirozeným světlem, které znám ze skandinávských dlouhých letních nocí a temných zimních dní. Doufám proto, že jsem do filmu přenesl i trochu severské nálady.
Příběh vzdáleně vychází ze zápisků Bondyho, jež se týkají básníkova mládí a jeho lásky Jany Krejcarové. Mašín zdůrazňuje, že nejde o životopis ani dokument, nicméně vzdorná rebelie odráží náladu ve společenství mladých poválečných umělců vyznávajících provokaci, výstřednost, smyslnost a recesi. Ve filmu se Hádkův hrdina jmenuje Ivan Heinz, v roce 1947 je mu devatenáct let a právě odchází od ustaraného otce alias Martina Huby za svými druhy a sny o nové době plné nadějí. Seznámí se s redaktorem v podání Jana Krause, kterému předkládá své první básně, a hlavně se svobodomyslnou dívkou Janou, která jej zavede do úplně jiného světa dekadence a požitkářství. Představuje ji osobitá polská herečka Karolina Gruszka, známá z Lynchova filmu Inland Empire či z televizního díla Résolution 819, kde byl jejím partnerem Benoit Magimel.