Téměř osmdesátimilionový rozpočet byl zárukou, že výpravu - rekvizitami počínaje, kostýmy konče - nikdo neošidí. Jen sebedokonalejší kopírování reálií by ovšem režiséru a scenáristovi Tomáši Mašínovi nestačilo.
"Základním požadavkem byla přirozeně historická věrnost. Současně jsem ale nechtěl film zatěžkat množstvím precizních detailů. Je mi celkem jedno, jestli všechny rekvizity odpovídají tomu kterému konkrétnímu roku, jde mi především o atmosféru," říká na to téma Mašín.
"Proto se u mne ve filmu může potkat modernistický neon, zubařské křeslo a třeba vycpaný čáp. Vše slouží náladě," dodává.
"Základním požadavkem byla přirozeně historická věrnost. Současně jsem ale nechtěl film zatěžkat množstvím precizních detailů. Je mi celkem jedno, jestli všechny rekvizity odpovídají tomu kterému konkrétnímu roku, jde mi především o atmosféru," říká na to téma Mašín.
"Proto se u mne ve filmu může potkat modernistický neon, zubařské křeslo a třeba vycpaný čáp. Vše slouží náladě," dodává.
Jehla, nit a trpělivost
Kostýmy pro 3 sezóny v pekle navrhla Katarína Hollá, architektem byl Martin Kurel. Do jaké míry jim režisér mluvil do řemesla? "Měl jsem jasnou představu a Katarína Hollá a Martin Kurel ji beze zbytku naplnili, v mnoho ohledech i posunuli," říká režisér. A prý je za to rád.
"Dávám přednost týmové práci, ne diktátu režiséra. Zároveň si ale nenechám nic "nabulíkovat". Byla to harmonická spolupráce," míní režisér.
Katarína Hollá má za sebou dvě desítky filmových titulů, které "oblékala". Pro 3 sezóny v pekle se kostýmy především upravovaly, přešívaly, restaurovaly, pletly se svetry. Důležité bylo, aby vše vycházelo z původních materiálů.
"Musím, říct, že práce na 3 sezónách je pro mě spojená s naprostou svobodou. Tomáš je výsostný výtvarník a i díky tomu s ním byla skvělá spolupráce. Dobové filmy se mi dělají velmi dobře, současnost je vlastně paradoxně více svazující. Udělat současný film, aby byl neokázalý, aby kostým na každého hned vše neprozradil a byl spíše nenápadný, to je docela makačka," přibližuje svou práci Katarína Hollá.
Kostýmy pro 3 sezóny v pekle navrhla Katarína Hollá, architektem byl Martin Kurel. Do jaké míry jim režisér mluvil do řemesla? "Měl jsem jasnou představu a Katarína Hollá a Martin Kurel ji beze zbytku naplnili, v mnoho ohledech i posunuli," říká režisér. A prý je za to rád.
"Dávám přednost týmové práci, ne diktátu režiséra. Zároveň si ale nenechám nic "nabulíkovat". Byla to harmonická spolupráce," míní režisér.
Katarína Hollá má za sebou dvě desítky filmových titulů, které "oblékala". Pro 3 sezóny v pekle se kostýmy především upravovaly, přešívaly, restaurovaly, pletly se svetry. Důležité bylo, aby vše vycházelo z původních materiálů.
"Musím, říct, že práce na 3 sezónách je pro mě spojená s naprostou svobodou. Tomáš je výsostný výtvarník a i díky tomu s ním byla skvělá spolupráce. Dobové filmy se mi dělají velmi dobře, současnost je vlastně paradoxně více svazující. Udělat současný film, aby byl neokázalý, aby kostým na každého hned vše neprozradil a byl spíše nenápadný, to je docela makačka," přibližuje svou práci Katarína Hollá.
Hádek a jeho pas
Pro hlavního představitele Kryštofa Hádka byla role v dobovém filmu velkým lákadlem. "Mě dobové filmy baví, protože si mohu představovat, jak to tehdy mohlo být," přiznává se herec.
"Když točíte film ze současnosti, tak ji znáte, není to pro vás vlastně nic nového. Když vám ale obléknou dobový kostým, najednou se člověk začne cítit jinak. Stačí takový malý detail, jako že u kalhot je pas posazený trošku jinde, a najednou člověk musí tělo držet jinak. Prostě nemá pocit, že hraje ve svých vlastních hadrech," říká Hádek.
"V tom má Kryštof pravdu," souhlasí Katarína Hollá. "Dříve byly zvláště obleky skutečně šité jinak a ten způsob trochu určuje i držení těla. Kalhoty mají vysoké sedy, dnes nosíme bokové džíny, tehdy byl pas až nad pupíkem," popisuje Hollá.
Naštěstí je prý ale Kryštof Hádek pro dobový kostým jako zrozený. "Skutečně mu sluší a on si to umí užít," chválí návrhářka hlavního představitele.
Ve 3 sezónách bylo díky velkým komparzním scénám potřeba i velké množství kostýmů. Návrhářky přitom dbaly, aby byl i každý z komparzistů oblékán jako solitér, tedy s pozorností soustředěnou jen a jen na jeho typ.
Pro hlavního představitele Kryštofa Hádka byla role v dobovém filmu velkým lákadlem. "Mě dobové filmy baví, protože si mohu představovat, jak to tehdy mohlo být," přiznává se herec.
"Když točíte film ze současnosti, tak ji znáte, není to pro vás vlastně nic nového. Když vám ale obléknou dobový kostým, najednou se člověk začne cítit jinak. Stačí takový malý detail, jako že u kalhot je pas posazený trošku jinde, a najednou člověk musí tělo držet jinak. Prostě nemá pocit, že hraje ve svých vlastních hadrech," říká Hádek.
"V tom má Kryštof pravdu," souhlasí Katarína Hollá. "Dříve byly zvláště obleky skutečně šité jinak a ten způsob trochu určuje i držení těla. Kalhoty mají vysoké sedy, dnes nosíme bokové džíny, tehdy byl pas až nad pupíkem," popisuje Hollá.
Naštěstí je prý ale Kryštof Hádek pro dobový kostým jako zrozený. "Skutečně mu sluší a on si to umí užít," chválí návrhářka hlavního představitele.
Ve 3 sezónách bylo díky velkým komparzním scénám potřeba i velké množství kostýmů. Návrhářky přitom dbaly, aby byl i každý z komparzistů oblékán jako solitér, tedy s pozorností soustředěnou jen a jen na jeho typ.
Župan jako klenot
Zdobná doba art deca se odráží především na kostýmech pro představitelku Jany. Pro herečku Karolinu Gruszku byly použity jenom originály kostýmů.
3 sezóny v pekleZ filmu 3 sezóny v pekle
Některé byly z fundusu, upravené do dobového stylu. Zřejmě nejnáročnější byla výroba ručně pleteného vínovo-fialového svetru z ručně předené a ručně obarvené vlny.
Kostýmy se hledaly ve fundusech v Praze i u německého koproducenta. Katarína Hollá s kolegyní Ivanou Řezáčovou pořádaly i poměrně rozsáhlý výkup šatů. Najít původní model je prý však už skutečně vzácnost.
Zdobná doba art deca se odráží především na kostýmech pro představitelku Jany. Pro herečku Karolinu Gruszku byly použity jenom originály kostýmů.
3 sezóny v pekleZ filmu 3 sezóny v pekle
Některé byly z fundusu, upravené do dobového stylu. Zřejmě nejnáročnější byla výroba ručně pleteného vínovo-fialového svetru z ručně předené a ručně obarvené vlny.
Kostýmy se hledaly ve fundusech v Praze i u německého koproducenta. Katarína Hollá s kolegyní Ivanou Řezáčovou pořádaly i poměrně rozsáhlý výkup šatů. Najít původní model je prý však už skutečně vzácnost.
Že by Podolská?
Třeba šaty z třicátých let byly během války a po válce hodně přešívané, zůstalo málo původních. Přesto se ve filmu objeví pár velice zajímavých kousků.
Nejtěžší byly opravy, údržba a restaurovaní art decových černých šatů a Janina domácího županu. Katarína Hollá jej objevila v prodejně Art deco a byl v poměrně bídném stavu. Hedvábí je citlivý materiál, po čase se sype jako papír.
Třeba šaty z třicátých let byly během války a po válce hodně přešívané, zůstalo málo původních. Přesto se ve filmu objeví pár velice zajímavých kousků.
Nejtěžší byly opravy, údržba a restaurovaní art decových černých šatů a Janina domácího županu. Katarína Hollá jej objevila v prodejně Art deco a byl v poměrně bídném stavu. Hedvábí je citlivý materiál, po čase se sype jako papír.
Jeho restaurování trvalo dva týdny a za tu dobu získal župan úplně novou podšívku, původní bleděmodrou nahradila červená.
Mimořádnými kousky jsou také zelené a bílé šaty, které mají na sobě herečky při scéně barového večírku. Není to sice potvrzené, ale zdá se, že by mohly původně pocházet z vyhlášeného salónu paní Podolské.
Premiéra filmu je plánována na 26. listopadu.
O čem jsou 3 sezóny v pekle
Příběh vzdáleně vychází ze zápisků Bondyho, jež se týkají básníkova mládí a jeho lásky Jany Krejcarové. Mašín zdůrazňuje, že nejde o životopis ani dokument, nicméně vzdorná rebelie odráží náladu ve společenství mladých poválečných umělců vyznávajících provokaci, výstřednost, smyslnost a recesi. Ve filmu se Hádkův hrdina jmenuje Ivan Heinz, v roce 1947 je mu devatenáct let a právě odchází od ustaraného otce alias Martina Huby za svými druhy a sny o nové době plné nadějí. Seznámí se s redaktorem v podání Jana Krause, kterému předkládá své první básně, a hlavně se svobodomyslnou dívkou Janou, která jej zavede do úplně jiného světa dekadence a požitkářství. Představuje ji osobitá polská herečka Karolina Gruszka, známá z Lynchova filmu Inland Empire či z televizního díla Résolution 819, kde byl jejím partnerem Benot Magimel.
Mimořádnými kousky jsou také zelené a bílé šaty, které mají na sobě herečky při scéně barového večírku. Není to sice potvrzené, ale zdá se, že by mohly původně pocházet z vyhlášeného salónu paní Podolské.
Premiéra filmu je plánována na 26. listopadu.
O čem jsou 3 sezóny v pekle
Příběh vzdáleně vychází ze zápisků Bondyho, jež se týkají básníkova mládí a jeho lásky Jany Krejcarové. Mašín zdůrazňuje, že nejde o životopis ani dokument, nicméně vzdorná rebelie odráží náladu ve společenství mladých poválečných umělců vyznávajících provokaci, výstřednost, smyslnost a recesi. Ve filmu se Hádkův hrdina jmenuje Ivan Heinz, v roce 1947 je mu devatenáct let a právě odchází od ustaraného otce alias Martina Huby za svými druhy a sny o nové době plné nadějí. Seznámí se s redaktorem v podání Jana Krause, kterému předkládá své první básně, a hlavně se svobodomyslnou dívkou Janou, která jej zavede do úplně jiného světa dekadence a požitkářství. Představuje ji osobitá polská herečka Karolina Gruszka, známá z Lynchova filmu Inland Empire či z televizního díla Résolution 819, kde byl jejím partnerem Benot Magimel.