Český snímek Protektor od režiséra Marka Najbrta má v současné konkurenci slušnou šanci dostat se do finálové pětky - přestože film polemizuje na mnoha úrovních s žánrem uhlazených válečných retrodramat, které mají akademici rádi.
Pozoruhodnou perličkou seznamu je, že se v něm objevují další dva filmy, na nichž se významně podíleli Češi. Drama Nedodržený slib natočil ve slovenštině český režisér Jiří Chlumský a do nominací jej poslalo Slovensko.
Psychologický snímek Ocas ještěrky (pod mezinárodním titulem Wingless - Bezkřídlý) je dokonce celý v češtině, ale vzhledem k tomu, že ho natočil původem makedonský režisér Ivo Trajkov, vybrala si jej jako svého kandidáta Makedonie. Ani jeden z této dvojice filmů sice nemá moc dobrou pozici na postup do finálové pětice, nicméně jde v dějinách české kinematografie o celkem ojedinělý úkaz.
Jasnými favority Oscarů jsou především snímky, které bodovaly v Cannes. Ať už je jimi kruté černobílé historické drama Bílá stuha (Das Weisse Band) rakouského režiséra Michaela Hanekeho (soutěží za Německo), jež si odneslo Zlatou palmu, nebo australské nemluvné drama o domorodých obyvatelích Samson a Dalila od debutujícího reřiséra Warwicka Thorntona, které tu bylo oceněno za kameru.
Skvělé jméno má i francouzké vězeňské drama Prorok režiséra Jacquese Audiarda - v Cannes dostalo Velkou cenu poroty. Všechny tři filmy by měly být postupně uvedeny v České republice, pevně stanovené datum premiéry má zatím jen Prorok (Un Prophete) - 3. prosince 2009.
Na českou premiéru do 11. února 2010 čeká i italský reprezentant, tragikomedie Baaria režiséra Guiuseppe Tornatoreho, která získala jednu z hlavních cen na festivalu v Benátkách. Tornatore mimochodem již jednoho Oscara má, za snímek Bio Ráj z roku 1988.
Cenu z Cannes má i kanadský reprezentant Zabil jsem svou matku (J'ai tué ma mère), jeho režisér Xavier Dolan si odnesl hned tři ceny ze sekce Director's Fortnight.
Z celého seznamu 65 filmů. jež byly vybrány v národních kolech, se v českých kinech hrají zatím jenom dva. Dánská černá komedie Ukrutně šťastni režiséra Henrika Rubena Genze, která již loni vyhrála na festivalu v Karlových Varech Křišťálový globus, a potom rakouské sociální drama Na chvíli svobodní, které natočil íránský imigrant Arash T. Riahi o svých krajanech ve Vídni.
Mimo festivalový okruh se mezi fanoušky stalo oblíbené i psychologické drama s komediálními a thrillerovými prvky Matka od jihokorejského režiséra Bong Joon-hoa, který je ve své domovině jedním z největších hitmakerů.
Ze známých jmen figurují na listu ještě Španěl Fernando Trueba, autor snímku Dívka tvých snů (hlavní roli v něm hráli Penelope Cruzová a Miroslav Táborský), který byl nominován do pětice již v roce 1998. Doma mu dali přednost před Almodóvarými Rozervanými objetími a vyslali do boje jeho poslední počin Tanečník a zloděj (El baile de la victoria).
Za Čínu zase soutěží režisér Chen Kaige - a je to návrat ke starým jistotám. V roce 1994 byl nominovaný za svůj historický epos o hercích v čínské opeře s Názvem Sbohem, má konkubíno, letos se k tomuto tématu vrátil ve snímku Forever Enthralled (Navždy fascinován).
Jde o biografii známého herce Mei Lanfanga, kterého ztvárnil nyní velmi populární zpěvák Leon Lai. Partnerkou mu je ozdoba mnoha čínských exportních filmů Ziyi Zhang (Tygr a drak, Klan létajícících dýk, Gejša).
Stejně tak Mexiko zkouší uplatnit osvědčeného autora. Carlos Carrera byl v roce v nejužším nominačním finále s dramatem Zločin pátera Amara; letos se o štěstí pokusí se snímkem Backyard, jenž vypráví o policistce a ilegálních imigrantech na mexických hranicích.
Ze Srbska přichází jeden z největších projektů letošní evropské kinematografie. Válečné historické drama Svatý Jiří zabíjí draka (Sveti Georgije ubiva azdahu), které natočil Srdjan Dragojevič za zhruba 50 milionů uuro. Dragojevič se mezinárodně proslavil v roce 1996 svou krutou černou komedií Hezké vesnice hezky hoří, tematizující tehdy ještě probíhající jugoslávskou občanskou válku.
Klasik ruského filmu Karen Šachnazarov se letos uchází o Oskara se snímkem Chovanec č. 6 (Palata N°6), adaptací Čechovovy povídky o doktorovi, který se se stane pacientem ve vlastním ústavu.
Čelní představitel chilské kinematografie Miguel Littín se pokusí akademii zaujmout dramatem Dawson, Isla 10 - adaptací životopisné knihy, jednoho z politických vyhnanců na opuštěný ostrov po Pinochetově převratu.
S nominací překvapil Izrael, který nevyslal na Oscary vítěze benátského festivalu, válečné drama Libanon, ale jiný sebe-kritický snímek o neustávajících bojích mezi Izraelci a Palestinci s názvem Ajami. Snad proto, že Libanon je příliš komorní snímek odehrávající se uvnitř tanku, zatímco Ajami splétá v mnohem větší epické šíři několik příběhů.
Perličkou nominačního listu je norský snímek dvojice režisérů Espena Sandberga a Joachima Roenninga s názvem Max Manus o geniálním sabotérovi za druhé světové války. Dotyčná dvojice autorů nejspíš na Oscary nemyslela při nátáčení svého debutu, hloupoučké komerční akční komedii Sexy Pistols se Salmou Hayeokovou a Penelope Cruzovou, jenž vznikla před před třemi lety pod dozorem Luca Bessona. Jak vidno, k touze po Oscarovi se nakonec můžou dopracovat (skoro) všichni.
Pokud akademie zvolí stejný postup jako v několika minulých letech, pak budou snímky procházet dvoukolovým sítem, jež má zajistit širší diskusi a popularitu, a nejprve zvolí devět snímků. Výsledná pětice bude každopádně vyhlášena 2. února 2010.
Pozoruhodnou perličkou seznamu je, že se v něm objevují další dva filmy, na nichž se významně podíleli Češi. Drama Nedodržený slib natočil ve slovenštině český režisér Jiří Chlumský a do nominací jej poslalo Slovensko.
Psychologický snímek Ocas ještěrky (pod mezinárodním titulem Wingless - Bezkřídlý) je dokonce celý v češtině, ale vzhledem k tomu, že ho natočil původem makedonský režisér Ivo Trajkov, vybrala si jej jako svého kandidáta Makedonie. Ani jeden z této dvojice filmů sice nemá moc dobrou pozici na postup do finálové pětice, nicméně jde v dějinách české kinematografie o celkem ojedinělý úkaz.
Jasnými favority Oscarů jsou především snímky, které bodovaly v Cannes. Ať už je jimi kruté černobílé historické drama Bílá stuha (Das Weisse Band) rakouského režiséra Michaela Hanekeho (soutěží za Německo), jež si odneslo Zlatou palmu, nebo australské nemluvné drama o domorodých obyvatelích Samson a Dalila od debutujícího reřiséra Warwicka Thorntona, které tu bylo oceněno za kameru.
Skvělé jméno má i francouzké vězeňské drama Prorok režiséra Jacquese Audiarda - v Cannes dostalo Velkou cenu poroty. Všechny tři filmy by měly být postupně uvedeny v České republice, pevně stanovené datum premiéry má zatím jen Prorok (Un Prophete) - 3. prosince 2009.
Na českou premiéru do 11. února 2010 čeká i italský reprezentant, tragikomedie Baaria režiséra Guiuseppe Tornatoreho, která získala jednu z hlavních cen na festivalu v Benátkách. Tornatore mimochodem již jednoho Oscara má, za snímek Bio Ráj z roku 1988.
Cenu z Cannes má i kanadský reprezentant Zabil jsem svou matku (J'ai tué ma mère), jeho režisér Xavier Dolan si odnesl hned tři ceny ze sekce Director's Fortnight.
Z celého seznamu 65 filmů. jež byly vybrány v národních kolech, se v českých kinech hrají zatím jenom dva. Dánská černá komedie Ukrutně šťastni režiséra Henrika Rubena Genze, která již loni vyhrála na festivalu v Karlových Varech Křišťálový globus, a potom rakouské sociální drama Na chvíli svobodní, které natočil íránský imigrant Arash T. Riahi o svých krajanech ve Vídni.
Mimo festivalový okruh se mezi fanoušky stalo oblíbené i psychologické drama s komediálními a thrillerovými prvky Matka od jihokorejského režiséra Bong Joon-hoa, který je ve své domovině jedním z největších hitmakerů.
Ze známých jmen figurují na listu ještě Španěl Fernando Trueba, autor snímku Dívka tvých snů (hlavní roli v něm hráli Penelope Cruzová a Miroslav Táborský), který byl nominován do pětice již v roce 1998. Doma mu dali přednost před Almodóvarými Rozervanými objetími a vyslali do boje jeho poslední počin Tanečník a zloděj (El baile de la victoria).
Za Čínu zase soutěží režisér Chen Kaige - a je to návrat ke starým jistotám. V roce 1994 byl nominovaný za svůj historický epos o hercích v čínské opeře s Názvem Sbohem, má konkubíno, letos se k tomuto tématu vrátil ve snímku Forever Enthralled (Navždy fascinován).
Jde o biografii známého herce Mei Lanfanga, kterého ztvárnil nyní velmi populární zpěvák Leon Lai. Partnerkou mu je ozdoba mnoha čínských exportních filmů Ziyi Zhang (Tygr a drak, Klan létajícících dýk, Gejša).
Stejně tak Mexiko zkouší uplatnit osvědčeného autora. Carlos Carrera byl v roce v nejužším nominačním finále s dramatem Zločin pátera Amara; letos se o štěstí pokusí se snímkem Backyard, jenž vypráví o policistce a ilegálních imigrantech na mexických hranicích.
Ze Srbska přichází jeden z největších projektů letošní evropské kinematografie. Válečné historické drama Svatý Jiří zabíjí draka (Sveti Georgije ubiva azdahu), které natočil Srdjan Dragojevič za zhruba 50 milionů uuro. Dragojevič se mezinárodně proslavil v roce 1996 svou krutou černou komedií Hezké vesnice hezky hoří, tematizující tehdy ještě probíhající jugoslávskou občanskou válku.
Klasik ruského filmu Karen Šachnazarov se letos uchází o Oskara se snímkem Chovanec č. 6 (Palata N°6), adaptací Čechovovy povídky o doktorovi, který se se stane pacientem ve vlastním ústavu.
Čelní představitel chilské kinematografie Miguel Littín se pokusí akademii zaujmout dramatem Dawson, Isla 10 - adaptací životopisné knihy, jednoho z politických vyhnanců na opuštěný ostrov po Pinochetově převratu.
S nominací překvapil Izrael, který nevyslal na Oscary vítěze benátského festivalu, válečné drama Libanon, ale jiný sebe-kritický snímek o neustávajících bojích mezi Izraelci a Palestinci s názvem Ajami. Snad proto, že Libanon je příliš komorní snímek odehrávající se uvnitř tanku, zatímco Ajami splétá v mnohem větší epické šíři několik příběhů.
Perličkou nominačního listu je norský snímek dvojice režisérů Espena Sandberga a Joachima Roenninga s názvem Max Manus o geniálním sabotérovi za druhé světové války. Dotyčná dvojice autorů nejspíš na Oscary nemyslela při nátáčení svého debutu, hloupoučké komerční akční komedii Sexy Pistols se Salmou Hayeokovou a Penelope Cruzovou, jenž vznikla před před třemi lety pod dozorem Luca Bessona. Jak vidno, k touze po Oscarovi se nakonec můžou dopracovat (skoro) všichni.
Pokud akademie zvolí stejný postup jako v několika minulých letech, pak budou snímky procházet dvoukolovým sítem, jež má zajistit širší diskusi a popularitu, a nejprve zvolí devět snímků. Výsledná pětice bude každopádně vyhlášena 2. února 2010.