Z dětských domovů mezi nejtalentovanější současné herce. Barry Keoghan umí znepokojovat, děsit i rozesmutnit
Víly z Inisherinu byste určitě minout neměli. Konverzační dramatická komedie Martina McDonagha opět svádí dohromady Colina Farrella a Brendana Gleesona, oblíbené herecké duo z režisérova debutu V Bruggách. Disponuje nepředvídatelným příběhem o náhlém konci dlouholetého přátelství, které přeroste v osobní nihilistickou válku, v níž stříká krev. A také mnoha momenty čistých a hlubokých emocí, které obstarává zejména vycházející irská hvězda Barry Keoghan.
Jeho obličej patrně znáte z několika blockbusterových či nezávislých titulů posledních let. Patří ostatně k těm, které si během několika vteřin zapamatujete navždy. Keoghan ztělesnil nevysvětlitelnou plíživou hrozbu v mysteriózním thrilleru Zabití posvátného jelena, civilistu vydávajícího se zachránit britské vojáky v epickém Dunkerku nebo Batmanovu nemesis Jokera v loňském kasovním hitu, kde mu ke sklizení ovací stačily pouhé čtyři minuty.
Díky Vílám z Inisherinu se může chlubit svou první oscarovou nominací, přičemž v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli bude na březnovém ceremoniálu čelit Brendanu Gleesonovi za tentýž snímek, Juddu Hirschovi za Fabelmanovi, Ke Huy Quanovi za Všechno, všude, najednou a Brianu Tyree Henrymu za Mosty. Ocitá se tedy ve vybrané společnosti, do níž se po zásluze propracoval.
S bratrem Ericem se Keoghan narodil na chudém předměstí Dublinu a jejich mladá opuštěná matka brzy podlehla drogám, které se zde v první polovině devadesátých let nekontrolovatelně rozmohly. „Byla to novinka a lidé neznali následky. Byli jsme jednou z mnoha rodin, která na drogy doplatila,“ vzpomínal herec pro The Guardian.
Matka nebyla způsobilá hochy vychovávat, tudíž prošli třinácti dětskými domovy. Nějaký čas se o ně starala babička z matčiny strany. V její péči se také dozvěděli o matčině předčasném úmrtí. Barry vsadil vše na jednu kartu. Školy zanechal v šestnácti bez řádné kvalifikace, ale zato s nehynoucí láskou k filmu a herectví. „Co víc jsem mohl ztratit?“ svěřil se Keoghan, v jehož tajuplném pohledu jako by se zračily veškeré újmy dospívání.
K prvnímu angažmá se dostal díky inzerátu v obchodní výloze. Keoghan zasypal režiséra žádostmi o konkurz a ve filmu Mezi kanály (2011) získal menší úlohu. V Dublinu poté studoval herectví, aniž by měl dost peněz na autobus do školy. Všimli si jej tvůrci dlouhodobé televizní série Fair City a roku 2013 následovala role v seriálu Love/Hate, která přivábila pozornost irských filmařů. Vedlejší role posléze získal v tamních produkcích jako 71 (2014), Proti vlastní krvi či Mammal (2016).
Zlomovým se stal roku 2017. Tehdy Keoghan usiloval o význačnou úlohu v mezinárodně produkovaném filmu American Animals. „Příběh se odehrával na americké koleji, tudíž jsme pro Spencera sháněli citlivé umělce amerického původu,“ vyprávěla pro The Guardian producentka Katherine Butler. „Barryho agent nám zaslal domácí video příšerné kvality. Bylo tmavé a vypadalo, že jej točil v ložnici. Na jeho výkonu nás ale zaujalo něco, kvůli čemu jsme se k němu neustále vraceli. Byl tím pravým,“ dodala.
Keoghan skutečně nepotřebuje moc prostoru, aby si získal plnou pozornost. Roku 2017 to dokázal v Dunkerku Christophera Nolana, kde na jedné lodi zdatně sekundoval Marku Rylancovi a Cillianovi Murphymu. V obklopení hvězd se tentýž rok ocitl také v enigmatickém Zabití posvátného jelena, kde vedle Nicole Kidman a Colina Farrella vyčníval coby nenápadné ztělesnění pomstychtivého a nadpřirozeného zla.
V jeho pečlivé intonaci, očích a nepatrných gestech tkví obrovská síla, což zužitkoval na minimálním prostoru v závěrečné scéně loňského Batmana. Publikum by si jistě přálo, aby se coby Joker vrátil pro připravovaný druhý díl. Roku 2021 se rovněž stal součástí marvelovského vesmíru, když si zahrál mysl kontrolujícího Druiga v Eternals. Televizní diváci a divačky jej pro změnu znají z úspěšného Černobylu, kde dostal náročnou roli likvidátora zvířat zasažených radioaktivitou. V ní dal pro změnu najevo svou citlivou stránku, kterou dovedl k dokonalosti v letošním oscarovém želízku.
Relaxaci a soustředěnost nenachází v meditaci, nýbrž při boxu. K tomuto sportu, který jej naplňoval od dětství, našel znovu cestu v posledních letech. „Jsou to jediné okamžiky, kdy mi připadá, že žiju přítomností. Lidé hodně mluví o prožívání současných okamžiků a toho já dosáhnu při boxování,“ pověděl herec pro New York Times.
Tato záliba mu rovněž pomáhá udržovat si skvělou fyzičku, již může v budoucnu zúročit i ve velkých hollywoodských produkcích. Podle mnohých má nakročeno k oslnivé kariéře, přičemž v Irsku už nyní platí za velkou osobnost. The Irish Times jej roku 2020 zařadily na 27. místo v žebříčku největších irských herců a hereček všech dob.
Momentálně ale řeší, jak si poradit s rozložením času a energie mezi práci a rodinu. Se zubařkou Alyson Sandro mají od loňského srpna syna Branda a Keoghan zmiňoval důležitost rodinných hodnot v loňském rozhovoru pro GQ. V něm prozradil, že hodlá kráčet ve stopách kolegy Dwaynea Johnsona, jenž zvládl skloubit rodinné i pracovní povinnosti a dokládá, že to nebrání fenomenálnímu úspěchu.
Keoghana čeká role v novince oscarové Emerald FennellSaltburn, kde si zahraje spolu s Rosamunde Pike a Jacobem Elordim. Vedle herectví se věnuje také charitě, stal se ambasadorem dětské neziskové organizace Barretstown, založené roku 1994 Paulem Newmanem a věnované dětem s rakovinou a jinými závažnými onemocněními. Na svůj životní příběh totiž nezapomíná a zůstává nohama na zemi.
Kinolog: Film, který zabil kariéru Brada Pitta. Dekadentní Babylon je pro otrlé znalce
Retro velkofilm Babylon odehrávající se ve 20. letech minulého století stál asi 80 milionů dolarů a je to jeden z největších komerčních propadáků roku. Jenomže má i nominace na Oscary a část recenzentské obce ho považuje za jeden z nejlepších „filmů o filmu“, jaké kdy vznikly.