Padly rekordní částky v podpoře české kultury. Finance pomohly realizovat film o skladateli Myslivečkovi nebo Signal Festival

Padly rekordní částky v podpoře české kultury. Finance pomohly realizovat film o skladateli Myslivečkovi nebo Signal Festival
Il Boemo (Vojtěch Dyk) | Pilot Film
padly-rekordni-castky-v-podpore-ceske-kultury-evropskou-komisi-finance-pomohly-realizovat-nakladny-zivotopisny-film-o-skladateli-mysliveckovi-nebo-oblibeny-signal-festival-3
Nově zrekonstruovaný Clam-Gallasův palác. | Eva Kořínková
Na setkání ve významné barokní budově (ve čtvrtek 13. října byla rekonstrukce Clam-Gallasova paláce vyhlášena Stavbou roku, obdržela též cenu veřejnosti) se představily i dva dříve podpořené projekty, film Il Boemo režiséra Petra Václava a producenta Jana Macoly a Signal Festival ředitele Martina Pošty. Signal Festival se v Praze koná do dnešního večera, tedy do neděle 16. října.
padly-rekordni-castky-v-podpore-ceske-kultury-evropskou-komisi-finance-pomohly-realizovat-nakladny-zivotopisny-film-o-skladateli-mysliveckovi-nebo-oblibeny-signal-festival
Signal je festival digitální a kreativní kultury. Za 9 let v Praze přivítal více než 3 miliony diváků. | Signal Festival
Program Kreativní Evropa MEDIA udělil v loňském roce podporu 97 projektům, které celkem získaly 4 136 375 eur. Tato částka je dosud nejvyšší v historii programu v rámci České republiky.
Více než čtyři miliony eur putovaly do audiovizuálního odvětví prostřednictvím grantů Kreativní Evropa MEDIA, milion eur rozdělila Kreativní Evropa Kultura v rámci programů evropské spolupráce a 200 tisíc eur připadlo na projekty podpořené v mezioborové části.
Hlavním bodem roku 2021 bylo vyhlášení nové generace programu Kreativní Evropa pro období 2021 – 2027, přičemž rozpočet byl navýšen na 2,44 miliardy eur, tedy o více než 65 % oproti předchozímu období. Program také silněji reflektuje témata, jako jsou ekologická udržitelnost projektů, podpora rovnosti žen a mužů či zlepšení přístupu osob se zdravotním postižením a sociálně marginalizovaných skupin ke kultuře.
padly-rekordni-castky-v-podpore-ceske-kultury-evropskou-komisi-finance-pomohly-realizovat-nakladny-zivotopisny-film-o-skladateli-mysliveckovi-nebo-oblibeny-signal-festival-6
Vladimíra Chytilová, vedoucí kanceláře Kreativní Evropa MEDIA. | Eva Kořínková
„Jsem velmi ráda, že se českým žadatelům v roce 2021 podařilo získat podporu, která je dvojnásobkem průměrné částky v předchozích letech,“ sdělila vedoucí Kanceláře Vladimíra Chytilová. Filmoví producenti získali na vývoj 20 projektů téměř milion eur.
Il Boemo
Il Boemo | Marta Tagliavia
K úspěšným akcím podpořeným v roce 2021 patří například online distribuce DAFilms nebo queer filmový festival Mezipatra. Z předchozích let si peníze odnesl například očekávaný film Petra Václava Il Boemo, který vznikl v produkci společnosti Mimesis Film producenta Jana Macoly (držitel Českého lva za Normální autistický film a Cestu ven).
Biografický snímek pojednávající o hudebním skladateli Josefu Myslivečkovi, který se ve druhé polovině 18. století prosadil v Itálii jako populární autor řady oper či inspirativní přítel Wolfganga Amadea Mozarta, měl světovou premiéru na festivalu ve španělském San Sebastianu, kde se ucházel o cenu v hlavní soutěži. V českých kinech bude mít ojedinělý film s rozpočtem 140 milionů korun premiéru ve čtvrtek 20. října. Il Boemo bylo v roce 2016 podpořeno v rámci programu Kreativní Evropa MEDIA částkou 50 000 eur v oblasti vývoje.
padly-rekordni-castky-v-podpore-ceske-kultury-evropskou-komisi-finance-pomohly-realizovat-nakladny-zivotopisny-film-o-skladateli-mysliveckovi-nebo-oblibeny-signal-festival-8
Jan Macola produkoval snímek Il Boemo o skladateli Josefu Myslivečkovi, který se ve druhé polovině 18. století proslavil v Itálii. | Eva Kořínková
Producent snímku Jan Macola k tomu na úterním setkání řekl: „Na úplném začátku jsme získali podporu od Státního fondu kinematografie, to jsme se rozhodli, že o Josefu Myslivečkovi natočíme dokumentární film Zpověď zapomenutého, díky čemuž jsme poznali lépe jeho hudbu. Sledovali jsme přípravu opery L'Olimpiade, kterou dělal dirigent Václav Luks z Colegia 1704. Potom jsme objeli celou Itálii, protože Mysliveček působil od Benátek po Neapol, tam jsme natáčeli, seznamovali se s kontextem,“ popisuje Macola začátky projektu, jehož realizace tvůrcům zabrala víc než dekádu. Dodává, jak důležitá tato fáze v rámci příprav a realizace filmu samotného je.
„Myslím si, že tohle je jedna z nejzranitelnějších oblastí produkce, stále ještě nedostatečná podpora vývoje filmu a důvod, proč jsou na tom evropské snímky tak, jak na tom jsou. V USA se totiž do této fáze vývoje projektu dává pět až deset procent rozpočtu. Ve výsledku se tam realizuje každý třetí až pátý projekt, v Evropě je tento poměr úplně jiný. Producenti jdou často do nepřiměřeného rizika a pak se pustí do utrácení, kdy není cesty zpátky. Pro nás byla podpora MEDIA důležitá, projekt jsme od začátku koncipovali jako mezinárodní koprodukci. Myslím, že i to nám výrazně pomohlo při získávání prostředků v zahraničí, kdy jsme film nakonec koprodukovali s Itálií a se Slovenskem. Nicméně peníze jsme v rané fázi dostali i z Francie. Mohla za to podle mě i známka MEDIA, podpořilo nás francouzské Arte, dostali jsme podporu z Eurimages, což jsou celoevropské finanční zdroje. Ty poté pomáhají při získávání lokálních zdrojů. Třeba v Itálii jsme obdrželi tři regionální podpory ve třech regionálních komisích, což pro nás bylo zásadní,“ shrnul Macola.
Kreativní Evropa je program Evropské unie na podporu kulturních a kreativních odvětví. Vznikl v roce 2014 spojením úspěšných programů MEDIA a Kultura, díky tomu působí v celém spektru kulturních a kreativních odvětví – od architektury a kulturního dědictví, přes divadla, muzea, kina po filmy, hudbu nebo videohry.
V období 2021 – 2027 plánuje program Kreativní Evropa rozdělit 2,44 miliardy eur. Na část MEDIA připadne 58 %, na část Kultura 33 % a na mezioborovou část 9 % rozpočtu.
Kreativní Evropa nabízí ročně téměř dvě desítky výzev pro financování kulturních projektů. Do programu se zapojily na čtyři desítky zemí z celé Evropy. Žadatelům je k dispozici síť informačních a konzultačních kanceláří – Creative Europe Desks, která sídlí v každé členské zemi programu.

Kinolog: Jak moc musel Adam Mišík fetovat, aby mohl hrát dealera?

Snímek BANGER. je spíš komedie, která se až ke konci překlopí v drama. Možná nejlepší český film roku je natolik propojený s hudbou, že i celá recenze je tentokrát hlavně hudební.