StarDance ...když hvězdy tančí: Mnoho povyku pro jednu obyčejnou show
Dramaturgové České televize zareagovali na britský fenomén velmi brzy, když tuzemskou verziStrictly Come Dancing odvysílala ČT1 pouhé dva roky po vzniku originálu. Na instituci, které trvalo roky, než si všimla fenoménu quality TV a první online seriál uvede až příští rok, je to pozoruhodné. Souvisí to s faktem, že si její pracovníci uvědomovali potenciál show, navíc cílili na skupinu televizních diváků, která je o poznání konzervativnější a pro médium důležitější než nestabilní "sjížděči" seriálů na VOD platformách.
Česká televize tak ve výsledku posloužila nejen zvýšení vlastní sledovanosti, ale i bulvárním médiím a celebritám v budování jejich PR. Je to takzvaná win-win situace pro všechny zúčastněné, ačkoliv se často neděje, že by ji iniciovala televize veřejné služby. Nutno dodat, že celý kolotoč kolem StarDance je na produkci nebývale náročný, sladit termíny všech zúčastněných je často velmi složité. Což ale diváka ani glosátora nemusí zajímat...
StarDance ...když hvězdy tančí letos běží již jedenáctá řada a kromě důsledně vybraných párů z řad celebrit a profesionálních tanečníků má show ještě jeden důležitý trademark - moderátory večera. Těmi jsou od úplného počátku Marek Eben a Tereza Kostková a jak se zdá, tvůrci pořadu na tom nehodlají nic měnit. Ačkoliv informace z kuloárů dokládají, že původní tvůrcize StarDance odcházejí a v rámci scénářů to v současnosti vypadá na pořádnou improvizaci. Což by ve výsledku vysvětlovalo, proč vyznívá projev Marka Ebena v řadě proslovů tak unaveně, bezzubě, nemístně až trapně.
Letošní 11. řadou navíc otřásl koronavirus, když musela moderátorka Tereza Kostková spolu s několika tanečníky kvůli pozitivnímu PCR testu do izolace a na jeden díl za ni zaskočil Aleš Háma. Kromě obsahu pro bulvár to ale zneklidnilo i jiným způsobem, mnozí se ptali, proč musí tak monstrózní podnik jako StarDance probíhat i v době pandemie a jak je možné, že se účastníci show nemuseli prokazovat očkováním. To je nejspíš mnohem závažnější otázka než to, co a jak v řadě vstupů pronášel Marek Eben.
Na čem stojí a padá StarDance? Na příbězích soutěžících a emocích vyvolaných u diváků skrze zákulisní videa, jak jednotlivé páry pilně trénovaly a ve výsledku je "zařízla" odborná porota. Co s tím? Poslat tanečníkům diváckou esemesku a změnit kvalifikovaný názor skrze vox populi (výsledky se vyhlašují po vydatném bloku reklam, takže si na své během veřejnoprávního večera přijde opravdu každý).
Jednou je to počínání roztomilé, jindy zoufalé, občas se ale vzácně odborníci s diváky shodnou. Před lety se to stalo v případě herce a talentovaného tanečníka Zdeňka Piškuly, letos k této metě míří jeho starší kolega Jan Cina. Nutno dodat, že má mimořádný talent, díky němuž dokáže i taneční umění skvěle prodat. A o tom herectví je.
„Hejtit“ StarDance kvůli samotné existenci show na programu veřejnoprávní televize nemá smysl (pro ty, kterým přijde pořad málo veřejnoprávní, je tu ještě ČT Art, ČT2, ČT24 atd.). Cílová skupina je jasně daná, samotní tanečníci a herci-celebrity účinkováním dokládají, že minimálně jim (spolu s ČT) nejsou tito diváci lhostejní. Ve výsledku jde pochopitelně o estrádu, ale na méně vykřičené úrovni než kupříkladu Tvoje tvář má známý hlas, která stojí na extrovertních převlecích a imitaci hvězd populární hudby.
Kdo se nespokojí ani s „Tváří“, má tu například solidní parodii Eurovize. Zkrátka a jednoduše, nemůžete po České televizi chtít, aby v hlavní sobotní vysílací čas promítla alternativní muzikálovou komedii pomrkávající na cyniky jednoho evropského fenoménu. To podstatou České televize nikdy nebylo a nebude. To už se totiž pohybujeme v rámci jiného žánru a média. Faktem na druhou stranu zůstává, že se i StarDance z televizní obrazovky přelilo na stránky tištěného a online bulváru a proměnilo se ve fenomén, který televizi zvyšuje sledovanost a o aktérech povědomí. Jeden by si mohl stěžovat, že se člověk díky pořadu tančit nenaučí. Šlo o to ale vůbec někdy?