Hollywoodský krasavec si kdysi zachránil kariéru tím, že odmítl rekordně vysokou nabídku. Už nechtěl být tváří romantických produkcí
Texaský rodák Matthew McConaughey je stabilní oporou hollywoodské scény už takřka třicet let. Pozornost na sebe upoutal v nezávislé komedii Richarda LinklateraOmámení a zmatení, kde si poprvé vyzkoušel svou charakteristickou frázi „all-right“, která se stala jeho poznávací značkou. V devadesátých letech se blýskl v několika oceňovaných dramatech jako Čas zabíjet nebo Amistad, ovšem po přelomu tisíciletí jsme jej mohli vidět převážně v méně ambiciózních romantických komediích, v nichž se obnažený promenádoval po prosluněných plážích. A to herce s vyššími uměleckými ambicemi postupně přestalo bavit.
„Uvědomil jsem si, že jsem chlápkem z romantických komedií,“ svěřil se
McConaughey ve facebookovém podcastu Garyho Vaynerchuka. „A jsem za to vděčný, protože tyhle romcomy platí za dům na pláži, který si pronajímám a chodím v něm bez trička. V tom jsem vinen. Ale uvědomil jsem si, že chci dělat jiné věci. Pro veřejnost a publikum jsem nebyl nic víc než chlápek nahoře bez v romantických komediích. Tehdy jsem si řekl: ‚Okay, nemůžu dělat to, co bych chtěl, musím přestat s tím, co jsem dlouho dělal.‘ Vydal jsem se zpátky do Texasu a zavolal svému agentovi, investorům a tak dále.“
Hollywood prý tehdy rychle zareagoval a McConaugheymu přistála na stole nabídka za osm milionů dolarů, kterou odmítl. „Vrátili se s deseti miliony. Řekl jsem: ‚Ne, děkuji.‘ Pak se vrátili a nabídli o dva a půl milionu víc. A nakonec přišli se čtrnácti a půl milionem. Řekl jsem jim, ať mi dají znovu přečíst scénář,“ vzpomínal herec. Přestože byl lépe napsaný, McConaughey si stál za svým a snový honorář nevzal. O jaký projekt šlo, herec neprozradil. Po jeho odmítnutí se totiž nikdy nedočkal realizace.
McConaugheyho nový přístup k vlastní kariéře se nezačal vyplácet okamžitě. „Když jsem odmítal tyhle nabídky, věděl jsem, že práce na chvíli přestane přicházet. Pořád jsem odmítal a už to trvalo šest měsíců. To se protáhlo na rok a stále nic zajímavého neobjevilo. Rok a půl a pořád nic. Po dvou letech jsem se zničehonic, podle mého názoru, stal dobrou volbou pro některé skvělé režiséry.“
Tím snímkem, který přerušil trpělivé čekání a navedl McConaugheyho na novou hereckou dráhu, byl Obhájce z roku 2011. Nešlo o nezávislou a levnou produkci, s jakými herec během prodlevy počítal, nýbrž o celkem ambiciózní soudní drama za 40 milionů dolarů, v němž si zahráli také Marisa Tomei, William H. Macy nebo John Leguizamo. McConaughey ztvárnil hlavní úlohu losangeleského advokáta bez kanceláře a ve filmu, který slavil úspěch u publika i kritiky, připomněl své pozapomenuté kvality z devadesátých let.
A průlom byl na světě. Tentýž rok zavolal McConaugheymu také legendární režisér Vymítače ďáblaWilliam Friedkin, jenž ho obsadil do hlavní role své divadelní adaptace Zabiják Joe. Na kamaráda si ale vzpomněl také Richard Linklater a ještě roku 2011 se McConaughey objevil v jeho životopisné komedii Bernie.
Silný rok se zužitkoval se vším všudy a herec, jenž předtím zdobil lehké komedie jako Bláznovo zlato nebo Lemra líná, činil další krůčky mezi naprostou elitu. Režisér Jeff Nichols jej obsadil do působivého thrilleru Bahno z Mississippi, který upoutal pozornost samotného Christophera Nolena. A ten McConaugheyho oslovil s nabídkou hlavní role v jeho epické sci-fi Interstellar.
To už se psal rok 2013, který byl vůbec nejúspěšnější v hercově dosavadní kariéře a kdy McConaughey dokázal zastínit i Leonarda DiCapria. Po jeho boku se krátce objevil v životopisné fresce Martina ScorsesehoVlk z Wall Street a jeho cit pro improvizaci vyústil v kultovní a hojně citovanou scénu. A překonal jej na Oscarech, kde triumfoval díky svému fyzicky vyčerpávajícímu výkonu v Klubu poslední naděje. Role umírajícího a vyhublého jezdce rodea mu kromě Oscara přinesla také Zlatý glóbus a McConaughey se ocitl na vrcholu, což jen stvrdila jeho účast po boku Woodyho Harrelsona v oceňované první sérii Temného případu.
Od roku 2014 sice Matthew McConaughey učinil několik přešlapů a vysloužil si nominaci na Zlatou malinu pro nejhoršího herce za sci-fi Ticho před bouří, ale jednou věcí si stále může být jistý – už není tím chlápkem z romantických komedií, což mu v roce 2009 začalo tolik lézt na nervy. Vzpomenout na něj dal pouze ironicky v podvratné komedii Harmony KorinehoPlážový povaleč, kde si po boku Snoop Dogga užil každou minutu. Poslední dekáda jeho kariéry je jasným důkazem toho, že i zdánlivě zaškatulkovaný herec může dosáhnout svého, pokud není líný přijmout nové výzvy a vzdát se pohodlných výplatních pásek. Doufejme, že jeho ‚all-right‘ ještě v pár kvalitních filmech uslyšíme.