Stačila pouhá tři komiksová čísla, která vyšla v roce 1992, aby to zaujalo Hollywood a Timecop putoval s tváří Jean-Claude Van Dammem na plátna kin. Výsledkem sice nebyla žádná revoluce v rámci příběhů s časovou smyčkou, snímek si ale našel své věrné, vytvořil kult následovníků a jde jednoznačně o jeden z nejzajímavějších Van Dammeových kousků.
Ještě než bylo sexy lákat na to, že je film komiksovou adaptací a proto by na něj měli lidé vyrazit do kin, tu byli Muži v černém. V nichsice nejsou superhrdinové, ale jinak mají většinu typických kolonek zaškrtnutých. Proč se tedy Muži v černém ani dalšími díly nehlásí ke svým komiksovým kořenům? Předloha je podle všeho slabá, tak nebyl důvod na ni nějak poukazovat.
I horor má v komiksovém světě své místo. V roce 1999 se toho pokusil využít Cameronův dvorní trikař John Bruno ve své režijní prvotině. Pohořel téměř obdivuhodným způsobem. Navzdory tomu, že film obsadil královnou žánru Jamie Lee Curtis a dostal k ruce štědrý rozpočet 75 milionů dolarů, vytvořil pouhý mizerný klon Vetřelce, který u kritiky i diváků ve velkém propadl.
V černé komedii Přízračný svět z počátku tisíciletí si Thora Birch a Scarlett "budoucí Black Widow" Johansson si zahrály dvě puberťačky, které se snaží přežít léto na maloměstě. Snímek natočil režisér Terry Zwigoff (Santa je úchyl!) a scénář napsal sám autor komiksové předlohy Daniel Clowes. Za svou práci byl odměněn nominací na Oscara (mimochodem šlo o první adaptovaný scénář podle komiksu, který byl na plešouna nominován).
Nešálí vás zrak. Jeden z nejlepších filmů roku 2002, který byl nominován hned na 6 Oscarů (a za nejlepší kameru si ho i odnesl), má svůj původ na stránkách komiksů. Sam Mendes neměl po dech beroucí Americké kráse lehké rozhodování, jakým směrem se vydá. Že bude onou správnou cestou komiksová adaptace v gangsterském balení, to nejspíš tipoval málokdo.
I pecka z roku 2003 od Chan-wook Park má své komiksové kořeny. Původní mangu nicméně režisér obohatil o větší porci násilí, neboť v předloze nikdo až do konce nezemře. Hojně citovaná scéna s kladivem je tak zásluhou čistě Parka. To samé platí pro šokující pointu, která také v předloze nefiguruje.
David Cronenberg a komiks, i to se stalo. Předlohou scénáře Dějin násilí je komiks Johna Wagnera, z jehož pera mimo jiné pochází také nechvalně proslulý filmový Soudce Dredd z roku 1995. Ten fanoušky naštval tím, že dostatečně nerespektoval předlohu. I Dějiny násilí některé klíčové aspekty změnily, ale ustály to, dočkaly se přímo nadšených recenzí, dvou oscarových nominací a platí za jeden z nejlepších filmů, jaké Viggo Mortensen natočil.
Patrička důchodců, které ve filmovém pojetí vede Bruce Willis, má nejen předlohu v komiksu, ale dokonce patří pod křídla DC Comics! Ve své první štaci si důchodci vedli u diváků skvěle a už to vypadalo na novou úspěšnou komiksovou sérii. Jenže dvojka vydělala o dost méně a přeci jen, když už hnát někoho do akce, je pro studia výhodnější (a bezpečnější) omladina.
Skvělý koncept, slabý film. Když se nad tím zamyslíme, dává smysl, že podobná kombinace vznikla na stránkách obrázkových sešitů. Ostatně, i proto byl k režii povolán režisér Jon Favreau, který svým Iron Manem úspěšně rozjel celé MCU. V případě Kovbojů a vetřelců se ale přepočítal a nedokázal filmu dodat potřebnou energii. Což je vzhledem k vynikajícímu obsazení (Daniel Craig, Harrison Ford) a velkému produkčnímu zázemí (rozpočet byl závratných 163 milionů) jednoznačně obrovská škoda.
Náš výběr netypických komiksových adaptací zakončíme buddy-movie akčňákem s dvojicí Denzel Washington a Mark Wahlberg. Oproti předloze tvůrci u 2 zbraní ubrali na humoru a naopak přitlačili na drsnosti. Těžko říct, co na to milovníci originálu, ale běžní diváci tuhle oldschoolovou akční záležitost ocenili vesměs kladně a něco málo i snímek v kinech vydělal.