Jiří Mádl v nové kriminálce chorobně touží po spravedlnosti
O čem to je: Město na severu Čech. Inženýr Petr Svoboda (Jiří Mádl) tu pracuje na stavebním odboru radnice. Jeho práce ho však příliš neuspokojuje. Pomalu začíná cítit její limity, především ve chvíli, kdy zjišťuje, že jeho rozhodnutí vlastně nic neznamenají. Kdo má moc, má i pravdu, i když zákon říká něco jiného… Jednoho dne Petr náhodou nalezne brutálně zavražděnou dívku, ležící u garáží poblíž jeho domu. Policie případ vyšetřuje a Petra to velmi zajímá, dokonce natolik, že mu jeho přítel z gymnázia, dnes policista Brázdil (Štěpán Benoni), navrhne, aby se také dal k policii. Proč ne? Začne uvažovat o všech podmínkách, které musí splnit, aby se stal policejním důstojníkem. Petra ta myšlenka láká, takto změnit svůj život, dělat něco, čemu může sám věřit. Rozhodne se a skutečně absolvuje policejní kurz. Do svého města se vrací jako policejní důstojník. Vrací se i k případu zavražděné dívky, který jeho samého vlastně přivedl k policii a na který od té doby nedokázal přestat myslet… (Česká televize)
Šestidílný seriál je příběhem nadějného kriminalisty, který věří ve spravedlnost a čest, tudíž nezůstane lhostejný ke korupci svých nadřízených. Za to je ale následně potrestán a z vyšetřovatele se tak stává vyšetřovaný.
„Žánr kriminálky je poměrně složitý. Sedmdesát procent jsou procedurální věci, které tvoří gró běžné kriminálky. Herec má neustále pocit, že se jen na něco ptá a někdo mu odpovídá. Že tam nejsou emoce. Tahle kriminálka má ale i psychologickou rovinu. Jak rodinnou, tak tu, která se táhne nad epizodními příběhy. To mě velmi baví,“ říká Jiří Mádl. Jeho herecký kolega a parťák u policie Štěpán Benoni dodává: „Dosud jsem hrál spíš recidivisty, než abych stál na straně dobra jako vyšetřovatel. Ale ani tady není to dobro jednoznačné.“
„Česká televize by se měla vždycky snažit – i v případě žánrových věcí – o určitý přesah. Mělo by tam být vždy něco navíc. V případě seriálu Sever tvoří detektivka pouhou kostru. To hlavní je psychologicky pojatý příběh muže, který se rozhodl být policajtem. A nejen to, rozhodl se být dobrým policajtem. A narazil,“ říká kreativní producent Jan Lekeš.
„Policie je organizace svázaná pevnými pravidly. Funguje organicky propojena s další organizací, kterou je stát. Kromě mnoha pravidel, nutných k jejímu chodu, má i mnoho pravidel nepsaných. V tomto vzájemně propojeném labyrintu musí náš hrdina fungovat a je jím ovlivněn a formován. Atraktivní prostředí policie slouží většinou jen jako pozadí pro vyšetřování zločinu. U nás je hlavním hracím polem. Jde o realistický pohled za kulisy. Tomu odpovídá i přístup k obsazení hlavní role seriálu, způsob snímání a především režijní vedení Roberta Sedláčka.“