Retro recenze: Rivalové - Niki Lauda versus James Hunt
Film Rona Howarda o rivalitě mezi Nikim Laudou a Jamesem Huntem, která vyvrcholila při velké ceně Formule 1 v roce 1976.
Důležité upozornění: Přibližně si pamatuju, kdo byl Niki Lauda. Vůbec jsem si nepamatoval jméno "James Hunt", natož abych věděl, kdo to byl, a co se dělo mezi ním a Niki Laudou v roce 1976. Proto mi připadala zápletka filmu velmi zajímavá, nejednou překvapivá a dramaticky skvěle fungující (takže auto-expertům, kteří už ji znají, možná tak překvapivá připadat nebude). A proto mi vůbec nevadilo, že to možná ve skutečnosti bylo trochu jinak (což auto-expertům možná vadit bude - něco na toto téma si můžete přečíst zde).
Prostě, i když úplně odhlédnu od faktu, že film je inspirován skutečnými událostmi, pořád je to výborný film. To, že se na konci objeví záběry skutečného Laudy a skutečného Hunta, je jenom emocionální třešnička na dortu. A potvrdíte si, že herci jsou svým předlohám docela podobní, jenom trošku víc filmově sexy a mají lepšího photoshoppera:
Film je vystavěn na kontrastu hlavních hrdinů: Hunt (Chris Hemsworth) je playboy, který riskuje v životě i na trati. Lauda (Daniel Brühl) vždy dvakrát měří než jednou řeže a všechna rizika má předem spočtená - na trati i v osobním životě. A oba jsou špičkoví piloti (i když každý z trochu jiných důvodů). A oba herci špičkově hrají.
Po asi půlhodinovém pomalejším průřezu předchozím životem obou protagonistů se ocitáme v roce 1976 a začíná závodní sezóna, která oběma změní životy.
Je také velmi důležité upozornit na skutečnost, že většina filmu nepozůstává ze závodů. Závody v něm samozřejmě jsou, a jsou natočeny bezchybně - v krásné retro paletě, jako kdybychom se dívali na film ze 70. let, ale přitom za pomoci všech současných filmařských prostředků, včetně tun špičkových triků. Ale netvoří těžiště příběhu. Jen jaksi dodávají pointy tomu, co je načato při rozhovorech, rozhodnutích a pletichách mezi závody.
Film režíroval Ron Howard, který dokáže natáčet jak sračky pro peníze (Dany Browny), tak občasné výborné dílo (Apollo 13). Z těch 20 jeho filmů, které jsem viděl, jsou Rivalové nejlepší! Možná to souvisí s tím, že na rozdíl od naprosté většiny jeho ostatních filmů tohle není klasická hollywoodská velkostudiová produkce, nýbrž nezávislý britský film (režírovaný Američanem). Mimo jiné to znamená, že je ve filmu trochu více krve a dámských bradavek, než je v Hollywoodu zvykem. Nejvíce mě ale překvapilo, jak skvěle a výpravně film vypadá, i když stál "jen" necelých 40 milionů dolarů!
Především se mu ale podařilo zachytit to unikátní kouzlo 70. let (na která si ještě matně vzpomínám), kdy piloti Formule 1 byli pro mé vrstevníky těmi největšími hrdiny (protože se o nich smělo mluvit i v socialistických zemích, na rozdíl od Batmana) a největšími badass motherfuckery. Dnes, zpětně, je to ještě markantnější - dívat se na jejich primitivní (z dnešního pohledu) stroje, které byly doslova "rakvemi na kolech" a na pořadatele, kteří měli takovýto expertní výcvik:
Prostě, kdokoliv tehdy do Formule 1 sedl, musel být blázen nebo death-fetišista.
Ale byli to fascinující blázni, což tento film skvěle zachycuje. Doporučuji vám ho zcela bez ohledu na to, zda se zajímáte o Formuli 1.