Mission: Impossible: Posedmé a nejlépe? Tom Cruise má pořád recept na dokonalý akční film
Odplata zahájila produkci před třemi a půl lety v Itálii, načež ji dostihl koronavirus a náročný proces zpomalila řada logistických výzev. McQuarrie, jenž do špionážní série přispěl už dvěma předchozími díly Národ grázlů a Fallout, natáčel souběžně sedmou a osmou část. A vedle dalších kaskadérských bláznivin Toma Cruise, jenž stále pátrá po svém fyzickém limitu, musel koordinovat především dřív nepředstavitelný tlak globální pandemické krize.
Zpětně se zdá, že při psaní sedmičky jej vedla prozřetelnost. Také známí navrátilci Ethan Hunt, Benji (Simon Pegg) a Luther (Ving Rhames) stojí proti dosud nepoznané hrozbě, před níž takřka neexistuje bezpečné útočiště. Umělá inteligence zvaná Entita se vymkla kontrole, každou sekundu přežvýkává miliardy různých pravděpodobností a řídí kroky lidského antagonisty Gabriela (Esai Morales), jenž se hodlá zmocnit přístupového klíče a ztracenou ponorku vypátrat.
Ačkoli má film 156 minut a příběh bude za rok pokračovat, McQuarrie s Cruisem předkládají nejvíc vzrušující hon za klíčem v dějinách kinematografie. Odplata je velkolepá a dynamická nejen častou změnou lokací a variacemi akčních scén, které umí zároveň vyčerpat i bavit, ale také samotným vyprávěním. Huntova mise přitahuje pozornost nejméně čtyř stran, přičemž každá má s klíčem trochu jiné plány. A rozhodně ne tak ryzí jako Ethan, jenž opět vystupuje jako morálně nezávadný protagonista uprostřed závodu o světovou nadvládu. Publikum objímá neúprosný pocit, že na hrdinech každou vteřinu ulpívá mnoho nebezpečných pohledů a že tentokrát nejsou o krok před ostatními.
Geniální zápletka o umělé inteligenci
McQuarrie pojímá zápletku seriózně. Napomáhá mu reálná diskuze kolem umělé inteligence, která se v posledních měsících zintenzivňuje. Režisér přesto nezapomíná, že točí zábavní špionážní blockbuster, od něhož se očekávají redefinující akční scény. Těch možná není tolik jako ve Falloutu a žádná nevyrovná strhující kompozici operní sekvence v Národu grázlů, avšak jejich kreativita a hladké začlenění do příběhu mají znovu učebnicové parametry. Už brzká naháněná na letišti v Abú Dhabí spojuje tolik perspektiv, hrozeb a dedukce, že Holmes s Watsonem by hodili ručník do ringu.
Najednou sledujeme Ethana eskortujícího tajemnou Grace (Hayley Atwell), která polovinu klíče zčistajasna ukradla, Benjiho deaktivujícího jadernou nálož v zavazadlovém prostoru a agenty CIA v čele s Briggsem (Shea Whigham), již mají rebelujícího Hunta zneškodnit. Na vše dohlíží Luther pomocí dvou monitorů a vedle strhujícího pohybu se dostává i na testování důvtipu, neboť zneškodnění nálože si žádá odpovědi na hádanky.
Kolem postav, které jako tradičně využívají masky ke změně identity a komunikují spolu přes štěnice, je smyčka tak utažená, že většinou nemohou dopředu plánovat. Entita kalkuluje veškerá možná východiska a Ethan musí víc než kdy dřív improvizovat. Z toho vyplývá, že věci se zkrátka nedaří. A McQuarrie to zužitkovává k zakomponování několika akčních scén, v nichž se moderní blockbusterový šmrnc prolíná s až groteskní a oddechovou inscenací. Platí to hlavně pro honičku v ulicích Říma, kdy vzájemně spoutaní Ethan a Grace obsazují „špionský uber“ a řízení starého fiata jim dělá značné problémy. Jako by nestačilo, že je v tu chvíli stíhají hned tři skupinky nepřátel.
Nejlepší kapsářské cvičení od dob Kapsáře
Jedna akce má ostatně vždy více paralelních linií a neustálé napětí pramení z nejistoty, co vedlejší aktéři a aktérky v příští vteřině provedou a co zrovna mají či nemají v kapse. Sedmá Mission: Impossible je ostatně nejlepší kapsářské cvičení od dob Bressonova artového Kapsáře. Klaďasové neváhají v případě nouze tajně využít ošacení svých protivníků, aby zabránili odhalení klíčového předmětu a měli před publikem permanentní náskok. Vypočítavost těchto hrátek je místy úsměvná, ale to byl evidentně McQuarrieho cíl.
Odplata je filmem, u něhož se žánroví fandové budou po celou dobu spokojeně culit a který upřednostňuje formální komplexnost před tou logickou. Dravý střih spojuje souběžnou akci, již zase řídí silné motivace postav a jejich vztahy, které se do vyprávění emocionálně promítají. Ethan si například v jednu chvíli musí vybrat, zda by raději obětoval život Grace, nebo dlouhodobé parťačky llsy (Rebecca Ferguson). Jednoduše proto, že Entita smrt jedné z nich předpověděla. Systém plánování, který byl pro Mission: Impossible vždy esenciální, se zde však rozkládá. Postavy se sice pokoušejí vymyslet efektivní postup, ale předpokládaný vývoj se zvrtává často ještě předtím, než na akci vůbec dojde.
Není divu, že McQuarrie zasadil finální sekvenci do vlakové soupravy, v níž se všechny zainteresované strany setkávají. Jednak tím podtrhl přímočarý pohyb, v němž nezbývá prostor pro košaté odbočky a který místy připomene pátého Indiana Jonese, hlavně střídáním lokací a přesouváním kladných postav, jimž je soustavně v patách záporná delegace. A také proto, že tím navazuje na plodnou historii žánru plnou památných vlakových honiček.
Řemeslně zvládnutý film, který je zábavný a smutný zároveň
Trend, který odstartoval roku 1926 Frigo na mašině a zábavně jej dojil i zmíněný pátý Indy, zde pokračuje dosud neviděnými atrakcemi. A přestože si už fyzikální zákony žijí vlastním životem, závěr je strhující a originální. A zvýrazněný gradujícími vztahy mezi aktéry, jejichž fatální rozhodnutí nám scénář dopředu předesílá.
McQuarrie, jenž se rovněž podílel na scénáři k fenoménu Top Gun: Maverick, si zachovává sebejistý rukopis a zároveň novou Mission: Impossible opět posouvá oproti předchozím filmům řady. Příběh je nesmírně hutný a ani minuta se nejeví nadbytečná. Zřejmě málokdo si uvědomí, jak složité je ukočírovat blockbuster, který se za vší zábavou a nadhledem tváří jako epitaf civilizace. Nelze se divit, že mnoho lidí považuje tuhle sérii za novodobé a lepší bondovky. Kromě špičkové akce s povedenými efekty to dokládá hlavně Huntův vývoj. Cruisův ikonický hrdina se vrhá do nových podniků vždy zdánlivě od nuly, ale osobní minulost i strach o kolegy jej dohání a formuje jeho rozhodování takřka v reálném čase.
Možná je to celé především zábava, kde si supervýkonná AI nedokáže poradit s několika zestárlými hackery. Ale pokud by každá hollywoodská zábava měla vypadat takhle, tak ambiciózní filmy z kin snad ještě nějaký pátek nezmizí. Kdo jiný než Cruise ostatně vezme motorku a padák a naostro sjede ze strmého útesu? A kdo jiný než McQuarrie to do příběhu začlení tak, že to vyzní vtipně, naléhavě a tak nějak nevyhnutelně? Odplata je žánrová radost, u níž musíte poslouchat dialogy a nechat se strhnout. Odmění se vám suverénním řemeslem, jaké už dnes zvládá málokdo.
95%
Vzestupná tendence Mission: Impossible pokračuje také v Odplatě, která má veškeré žádané ingredience zasazené do aktuálního a strhujícího konceptu. Je to absolutní filmová špionáž z futuristicky formované reality, kde nikdo není v bezpečí a jediný boj proti neviditelné hrozbě spočívá v improvizaci, kapsářství a skákání do hlubokých strží. Kupte si popcorn, užijte si projekci a za rok se těšte na velké finále.