Hotel Transylvánie: Transformánie je nejhorším filmem série, naštěstí ale stále baví
Drákula by rád odešel do důchodu a hotel Transylvánie, který právě oslavil 125. výročí svého založení, předal dceři Mavis. Problémem ale je, že si stále nerozumí se svým zetěm Johnnym. Mladík je na něj moc chaotický, impulzivní a ztřeštěný. Drákula se bojí, co by Johnny s jeho hotelem provedl, a tak na poslední chvíli od předání ustoupí a vymluví se na neexistující zákon. Podle něj nemovitosti, patřící příšerám, nesmí patřit nikomu jinému než opět příšerám. Zdrcený Johnny hledá pomoc u Van Helsinga, který ho pomocí monstrifikačního paprsku přemění z člověka na příšeru. Johnny je nadšený a Drákula vyděšený. Je mu totiž jasné, že až to zjistí Mavis, bude zuřit. Chce to zase změnit, ale na místo toho omylem promění sebe a své přátele Helmuta, Franka, Murreyho a Griffina v lidi a přístroj rozbije. Je třeba najít nový krystal a vše napravit. Závod s časem začíná...
Čtvrtý díl filmové série Hotel Transylvánie je nejslabším kouskem, co se humoru týče. Transformánie zkrátka už většinu vtípků vypotřebovala v předešlých dílech, ale naštěstí to neznamená, že by nudila nebo neměla co nabídnout. Snímek je dynamický a akční, neustále se v něm něco děje, takže devadesát minut uplyne jako nic. Bohužel se ale nevyhne srovnání s Croodsovými: Novým věkem. Oba tyto snímky totiž řeší stejnou tematiku – otci se nelíbí partner, kterého si dcera vybrala, a musí pochopit, že každý má jiný pohled na život a chce si dělat věci po svém. Navíc se jim jejich snaha o vyřešení problému samozřejmě vymkne z rukou. Stejně jako v Croodsových i tady jsou to ženy, které musí celou situaci zachránit. S ohledem na přidanou rodinu Lepšíkových, která funguje jako dějový katalyzátor, vychází Croodsovi z tohoto srovnání jako vítězové, protože jsou o dost vtipnější.
Příběh Transformánie je ale oproti nim obohacený o linku navíc, byť již také velmi obehranou (např. Mezi námi děvčaty, Já jsem ty a ty jsi já atd.). Klíčem k porozumění toho druhého je vžít se do jeho kůže, a tady si své role Drákula s Johnnym doslova vymění. Z Drákuly je najednou stárnoucí „páprda“, který neumí kouzlit, létat, potí se jako dveře od chléva, je fyzicky vyčerpaný a konečně chápe, že být člověkem není nic snadného. A Johnnymu zase hrozí, že ztratí veškerou lidskost a to, co ho dělá výjimečným. Lépe se díky tomu chápou, poznávají a vzájemně jeden druhému pomáhají pomocí svých zkušeností. A pokud bych měla vyzdvihnout, co se mi na filmu nejvíce líbilo, určitě scénu v jeskyni s krystaly, kde se všichni hrdinové snaží pomoci Mavis a uchránit ji před slunečními paprsky. Je pěkně sestavená, má nápad a zároveň pěkně odkazuje k prvnímu dílu, kdy se Drákula snažil dostat na letiště.
Po animované stránce nelze Transformánii nic vytknout. Čtyřka je stejný vizuální zážitek jako předešlé filmy, naopak ještě obohacený o atraktivní prostředí džungle Jižní Ameriky, kam Johnny s Drákulou odjedou hledat krystal. Příroda vypadá reálně, Drákula se nádherně potí a Johnnyho monstrózní podoba je roztomilá a přesně odpovídá jeho nátuře. To si ostatně zaslouží asi největší pochvalu. Nejedná se totiž jen o postavu Johnnyho, že kterého se stal ztřeštěný roztomilý dráček, který v mnohém připomíná Soptíkova otce Dejmala, i lidská podoba Drákuly a jeho přátel je velmi povedená. S ohledem na jejich konstituci, typ i celkové vzezření v porovnání s jejich původní podobou odvedli animátoři skvělou práci.
Troufnu si totiž tvrdit, že by je diváci a divačky rozpoznali bez sebemenších problémů i tehdy, kdyby jejich přeměnu neviděli na vlastní oči. Z Drákuly se stal muž v letech s řídnoucími vlasy a bříškem a i rysy jeho tváře získaly reálnější podobu. Nahrbený zarostlý Helmut nezapře uštvaného otce smečky dětí a ani pětitisíciletý Murray se svými povislými ušními lalůčky a záhyby kůže včetně stařeckých skvrn svůj věk neskryje. Vystresovaný neviditelný Griffin zápasí s tím, že musí nosit oblečení. Jediný, kdo si tedy nastalou situaci užívá, je osvalený Frank s novou frajerskou patkou.
Co se českého dabingu týče, drží si svůj standard. Z původního osazenstva se vrátili všichni v čele s Petrem Rychlým jako Drákulou. Toho ale poprvé v původním znění nenamluvil Adam Sandler a nahradil ho Brian Hull (který postavu Drákuly poprvé namluvil pro kraťas Monster Pets: A Hotel Transylvania Short).
Hotel Transylvánie: Transformánie zkrátka stále patří k těm lepším animovaným snímkům. Příšerky děti baví, a přestože se u filmu možná tolik nezasmějete, stále má co nabídnout.