Kouzelný drak těží z toho nejlepšího, co na animovaných snímcích funguje. Přestože výprava není tak dechberoucí
Devítiletí Din a Lina se stali nerozlučnými kamarády od prvního okamžiku, kdy seděli za trest na školní chodbě. Oba milovali draky, oba žili jen s jedním rodičem (Lina s tatínkem a Din s maminkou) a společné přátelství jim přineslo do života úžasná společná dobrodružství. Jenže pak se jednoho dne Lina se svým otcem z odstěhuje a Din zůstává sám. O deset let později studuje vysokou školu, přivydělává si rozvozem jídla a plánuje pro Linu překvapení. Chce se s dávnou kamarádkou opět setkat a začít tam, kde kdysi skončili - na střeše domu, se spojenými dlaněmi přísahající si přátelství na celý život.
Jenže z Liny je nyní velmi bohatá dívka, ke které se obyčejný a chudý čínský kluk jen tak nedostane. Din to ale nehodlá vzdát, pilně pracuje, šetří si vydělané peníze a nepřestává být milý na lidi kolem sebe. Možná proto se mu rozhodnou pomoci Bohové a dají mu kouzelného draka. Jmenuje se Long a je to drak splněných přání (tedy něco jako džin z kouzelné lampy). I Long smí splnit jen tři přání, nemůže nikoho přimět se do někoho zamilovat a ani nikomu ublížit, jen místo lampy bydlí v čajové konvici, je růžovo-fialový, chlupatý a ironický. To ale nemůže Dina rozhodit, on by svůj optimismus mohl rozdávat, takže není divu, že se tito dva naprosto odlišní komplici sblíží a navzájem ovlivní i svůj pohled na svět. Navíc před nimi stojí velký úkol - vrátit Dinovi Linu! Jenže to nebudou mít tak snadné, po lampě totiž touží ještě někdo jiný...
Kouzlený drak je čínskou variací na Aladinovu lampu od začátku až do konce, hlavní hrdina je chudý, jeho milá je bohatá, padouši mu chtějí za každou cenu sebrat konvici a upovídaný čínský drak až nápadně připomíná dráčka Mushu z Legendy o Mulan, kterého tvůrci zkřížili s džinem z Aladina. Přesto je Kouzelný drak velmi příjemnou a úsměvnou zábavou pro celou rodinu. Vtipy jsou povedené, trefné a celý příběh nese jasné poselství, že bez rodiny a lásky nejbližších nemáme nic. Animace je velmi pěkná, barvená a hodně ve stylu studia Walt Disney (obličeje hlavních hrdinů jsou velmi podobné postavám z Velké šestky), ale je trošku chudší, co se výpravy týče. Chlupatý Long působí jako živý plyšák, na kterém se vlní každý chloupek, jen pohladit, a i další hlavní hrdinové jsou propracovaní do detailů. Pozadí, na kterém se ale odvíjí hlavní příběh, působí poněkud chudě. Animáky jako Odvážná Vaiana nebo i nyní Raya a drak přináší neuvěřitelně reálně působící světy, i zmíněná Velká šestka stvořila pro potřeby filmu celé město se šesti tisíci obyvateli, třiadvaceti městskými částmi, dvě stě patnácti tisíci pouličními světly a dvě stě šedesáti tisíci stromy. Pozadí pro Kouzelného draka takové není, je ploší a více klasicky kreslené, ale rozhodně to není na škodu. Co má být vidět, je dokonalé. Oceňuji i to, jak si animátoři dali práci, aby měl Long jak v dračí, tak i v lidské podobě stejné rysy ve tváři či detaily jednotlivých věcí, které Long pro Dina vyčaruje - sporťáka vytuněného jako drak či kožené boty s dračími ornamenty.
Každopádně se jedná o již třetí animovaný snímek z Číny. V říjnu na Netflix zamířil snímek Až na Měsíc, v březnu následovala zmíněná Raya a drak a nyní je tu Kouzelný drak. Jediným snímkem odehrávajícím se mimo Asii je tak zatím pouze Rodina na baterky, kterou by ale měla již tento týden doplnit novinka od studia Pixar Luca. Asijské zaměření snímků mi ale rozhodně nevadí, krásně totiž pracují s jejich tradiční hudbou, kulturou, jídlem i prvky z akčních filmů (bojová umění, běhání a skákání po střechách či zdech) a všechny tyto aspekty jsou i v Kouzelném drakovi. Zvláště bojové scény jsou povedené a jak vystřižené ze snímků Jackieho Chana, vtipné a dynamické založené na balancování a přehazování předmětu z ruky do ruky prokládané odstraňováním protivníků (možná proto Jackie Chan snímek produkoval).
A ještě jednu věc mají všechny tyto tři asijské snímky společnou, a to je důležitost rodiny. Ve všech snímcích jde o jediné - důvěru v přátele a lásku k rodině. Jak snímek míří do svého finále, ztrácí na odlehčenosti, humoru a bláznivosti, což ale přesně odpovídá vážnému tématu, které se v Kouzelném drakovi řeší. Din bojuje za záchranu svého smyslu života, bez Liny mu v jeho životě zkrátka něco chybí, není kompletní, a to je něco, s čím se nehodlá smířit. Navíc je díky tomu snímek i pěkně vyvážený, nejedná se jen o bláznivou jízdu plnou vtípků, ale o příběh, který má své vážnější finále, po kterém dojde ke zklidnění, zasmání a smíření. Scenárista a režisér v jedné osobě Chris Appelhans (pro nějž to byl režijní debut) si vzal z různých animovaných příběhů přesně to, co funguje a zasadil je do nového prostředí, odlišné kultury a nenudil. Co na tom, že útěk hrdinů v přestrojení za čínského draka viděli už v mnoha jiných snímcích jako například v Kung Fu Pandě 3, nebo že při první jízdě autem Long vystrčí hlavu z okýnka jako psi v Tajném životě mazlíčků 2? Pokud to funguje, proč ne.