Recenze: Havel - klasický životopis, nebo něco víc?
Nový český snímek Havel se odehrává mezi lety 1968 a 1989. Děj je zaměřen na titulní postavu Václava Havla (Viktor Dvořák) a významné okamžiky v jeho životě, které se týkají zejména jeho práce jakožto dramatika, jenž se musel neustále potýkat s představiteli komunistického režimu, a jeho (rovněž komplikovaného) osobního života, v němž stěžejní roli sehrála manželka Olga (Aňa Geislerová).
Václav Havel bezesporu patří mezi nejvýraznější osobnosti (nejen) české moderní historie. Část tuzemských občanů ho neskrývaně obdivuje a považuje za hrdinu, ta druhá mu skoro nemůže ani přijít na jméno a svaluje na něj pomalu vše špatné, co Českou republiku v několika posledních desetiletích potkalo. Natočit co "nejpravdivější" film o někom takovém je skutečně velká výzva...
Předně na filmu oceňuji, že je přehledně a srozumitelně vyprávěný a jeho hlavní postavy dobře vykreslené a smysluplně motivované (což u novodobých českých snímků bohužel zdaleka není samozřejmostí). Chápeme Havlovo jednání, o co usiloval, jaké byly jeho silné a slabé stránky, kde čerpal inspiraci pro své hry atd. Dostatečně jasně je zde ztvárněno, jakou povahu měl jeho vztah s Olgou, jak ho vnímali jeho blízcí, co byla Charta (a Anticharta) atd. Všechny tyto pro děj důležité prvky a motivy jsou ve filmu vyobrazeny tak, aby jim porozuměl i člověk, jenž má o reálném Havlovi (a Československu 60. - 80. let minulého století) jen velmi letmé povědomí.
Havlův filmový portrét je na solidní úrovni i z celkového produkčního hlediska. Především výprava a kostýmy dokáží věrohodně zprostředkovat dobovou atmosféru, zejména všudypřítomnou normalizační šeď. Pokud však jde o vystižení strachu a nejistoty (z možných odposlechů, udavačství, pronásledování, uvěznění atd.), které k oné době bezesporu taktéž patří, tam snímek trochu zaostává jak za prověřenými klasikami typu KachyňovaUcha, tak novějšími počiny jako jsou Pouta či Hořící keř.
Naprosto zásadní věcí jsou pro životopisně laděný film pochopitelně herecké výkony. V těch má filmový Havel naštěstí značnou oporu. Nejvíce se logicky bude mluvit o Viktoru Dvořákovi, jehož tento titul nepochybně proslaví a zajistí mu i nejedno ocenění (Český lev ho pravděpodobně nemine). Jeho výkon v roli mírně plachého, váhavého, ale rozhodně dobrácky smýšlejícího intelektuála je rozhodně úctyhodný. Jen jsem měl problém s tím, že ačkoliv jsem několikrát měl silný dojem, jako bych právě koukal na skutečného Havla, nejednou jsem si připadal prakticky opačně - že sleduji herce, jenž má Havla pouze představovat. Ještě hůře jsem na tom ale byl s vnímáním Martina Hofmanna coby Pavla Landovského. Přestože mám Hofmanna jako herce velmi rád a jeho obsazení plně chápu, po celou dobu jsem v něm nedokázal vidět Landovského, ale stále jen Martina Hofmanna (v paruce a s falešným knírem). Nejlépe z toho pro mě nakonec vychází asi Aňa Geislerová, v jejímž případě se vyvedl jak casting, tak herecká proměna a sžití se s rolí ženy, jež byla velmi charakterní, intelektuálně založená, ale i výrazně obětavá.
Havel je po zdařilém hořkém dramatu Domácí péče teprve druhým celovečerním filmem scenáristy a režiséra Slávka Horáka. Svou prvotinu touto biografií sice kvalitativně nijak výrazně nepředčil, na druhou stranu oceňuji jeho odvahu vybrat si pro svůj další snímek takto složitě uchopitelné téma. Jen je zkrátka "docela" škoda, že film jako takový žádnou velkou tvůrčí odvahu nevykazuje...
Je Havel dobrý filmový životopis? Ano. Je ale i výjimečným či progresivním filmem, o němž by se mělo učit na filmových školách? To asi bohužel ne. Pro potřeby dějepisných školních projekcí se však bude jednat o téměř dokonalý materiál vhodný k (alespoň elementárnímu) seznámení s klíčovou historickou osobností. Jenom se trochu obávám, že mnoho diváků (a rozhodně nejen děti) si ze snímku odnese primárně to, že Havel opakovaně podváděl svou ženu a že se v komunistickém Československu všude a v jednom kuse kouřilo. Přitom nechybělo zase tak mnoho, aby Horákův počin dosáhl podobných kvalit jako například předloňský Jan PalachRoberta Sedláčka.