Retro recenze: Robot Monster - legendární sci-fi, která změní váš pohled na film
Existují filmy, které jsou po všech stránkách v podstatě dokonalé. Ty je třeba vidět, protože poskytují silný a unikátní zážitek. Pak jsou filmy průměrné - ty vidět můžete, ale nemusíte (záleží na okolnostech). Dále jsou tu filmy špatné - hloupé, nezajímavé, nudné. Takové obvykle nikdo vidět nechce. A potom je tu ještě specifická skupina filmů, do níž patří právě Robot Monster. Snímky tak extrémně špatné, až jsou vlastně dobré. Tedy ne v tradičním smyslu slova dobré, ale rozhodně zajímavé a mnohdy i skutečně zábavné.
A právě snímek režiséra Phila Tuckera, jenž trvá jen něco málo přes hodinu (a v době uvedení byl promítán ve 3D!), patří mezi absolutní elitu této kategorie, podobně jako některá vrcholná díla Eda Wooda (Plán 9 z vesmíru), 'oficiálně' nejhoršího režiséra všech dob.
Robot Monster je fascinující primárně tím, jak neuvěřitelně je NAIVNÍ a vůbec nic v něm nefunguje tak, jak by mělo. Trochu sporné je to snad jen v případě převelice dramatické hudby Elmera Bernsteina (Sedm statečných), protože ta sama o sobě úplně špatná není. Být použita v jiném (kvalitním) filmu, k němuž by se hodila, zřejmě by s ní nikdo neměl větší problém. Ale zde pouze napomáhá dokonat dílo absolutní filmařské naivity a neschopnosti. Ovšem velmi legrační absolutní filmařské naivity a neschopnosti!
Hlavní zápletka je velmi jednoduchá. Mimozemšťaň Robot Monster (zkráceně Ro-Man!) na Zemi rozpoutal totální apokalypsu, protože mu to rozkázal jeho nadřízený, zvaný Vůdce. Proč k něčemu takovému došlo není příliš jasné - tuto rasu mimozemšťanů asi baví likvidovat jiné formy života, težko říct, každopádně je to úplně jedno. Ro-Manovu apokalypsu, kterou způsobil jakýmsi těžko pochopitelným zařízením (nějaké ultra ďábělské blesky z nebe či co), však přežije malá skupinka lidí (starší muž, starší žena, bodrý mladý muž, hezká mladá žena a dvě děti). Ti měli to štěstí, že si před propuknutím Ro-Manovy ultimativní likvidace všichni aplikovali sérum, které vyléčí všechny nemoci! Ro-Manův následný úkol je tedy jasný - najít zbylé přeživší a fyzicky je zlikvidovat. Když se mu to nepovede, nemilosrdný Vůdce s ním nebude mít slitování!
Už samotný nástin příběhu tedy zní naprosto skvěle, nicméně zpracování je minimálně ještě tak o dvě třídy lepší! Začněme tím, čím Robot Monster proslul asi nejvíce - vzezřením Ro-Mana. Vedle něj jsou totiž všichni ti pozdější Vetřelci, Predátoři a jim podobní (potažmo jejich designéři) naprosté nuly. Ro-Man totiž vypadá jako gorila (je to velký, černý a chlupatý "tvor") a na hlavě má cosi připomínající potapěčskou helmu s anténkami. Ke všemu mluví plynnou angličtinou a pronáší zpočátku výhružné a zlověstné, později zase hluboké filozofické repliky. Zkrátka kreatura, které se musí bát úplně každý. Jak dnes, natož v době vzniku!
Navíc má snímek skutečně monstrózní výpravu, díky níž v něm uvidíme třeba i souboje pravěkých ještěrů (dokonce v opakujících se záběrech, abychom si tu monumentální podívanou užili dosyta - nebo spíš aby se stopáž natáhla aspoň na tu jednu hodinu), které na konci na Zem sešle Vůdce až z Pluta (z té planety, ne z toho animovaného psa), aby zde zničili vše živé! Tyto záběry údajně pocházejí ze dvou starších snímků (One Million B.C. a Lost Continent).
Dalším jedinečným prvkem filmu je, že jeho hrozivá atmosféra mimozemské invaze a totálního vyhlazení je zde navozována především poletujícími bublinami z bublifuku. Ano, poletujícími bublinami z bublifuku. Důvod? To kdybych věděl...
Taky jsem moc nepochopil, proč Ro-Man, když jeho rasa disponuje tak ohromně vyspělými technologiemi, chodí po naší planetě všude pěšky. Možná chtěl během vykonávání lidské genocidy udělat také něco pro svoji fyzičku. Kdo ví...
Možná nejvíce mě však zasáhly dvě konkrétní podzápletky. První spočívá v tom, že bodrý mladý muž a hezká mladá žena se někdy v půlce filmu rozhodnou vzít, z čehož má pochopitelně velkou radost celá šestičlenná komunita (co taky dělat jiného ve zdevastovaném světě, kde kromě vás už existuje jen zlý mimozemšťan, jenž vás chce zabít, než pořádat svatby, že ano). Takže se improvizovaně vezmou (obřad je vzhledem k podmínkám vskutku velmi skromný) a vydají se na svatební cestu. Ta má podobu pěšího výletu zakončeného poleháváním na trávě mezi keři. Bohužel záludný a nevyzpitatelný Ro-Man jim tuto romantickou idylu velmi záhy zhatí...
Na to navazuje druhý skvostný motiv. Ten se týká Ro-Manova zásadního duševního vývoje, jímž během filmu projde. Titulní antihrdina totiž unese čerstvou nevěstu a odnese si ji do své skrýše (což je vchod do jeskyně, před nímž stojí vysoce hi-tech obrazovka, přes níž komunikuje s Vůdcem, a ještě nějaké další zařízení, možná onen bublifuk). Když tak učiní, náhle si uvědomí, že ženu miluje a přestane se mu chtít ji zabít (zbytek přeživších lidí však zabít stále chce). Když se to posléze dozví Vůdce, bere toto Ro-Manovo "polidštění" jako selhání, které samozřejmě nemůže nechat bez patřičných následků...
A ještě jedna zásadní perlička: Robot Monster ve svém závěru dospěje k naprosto šokující (až shyamalanovské) pointě, jež zcela radikálně zvrátí veškerý předchozí děj! V roce 1953! Prostě neuvěřitelné!
Do příchodu (ambiciózních) filmů v čele s 2001: Vesmírná odysea jsou v posledních desítkách let sci-fi filmy vzniklé v 50. a 60. letech vesměs vnímány jako hloupé, laciné a brakové (čest výjimkám typu Den, kdy se zastavila Země). Kvůli filmům jako je právě Robot Monster se snad nikdo nemůže divit tomu, proč tomu tak je.
P. S. Procentuální hodnocení v tomto případě neberte jako něco, co by vás mělo od filmu odradit. Naopak! Z filmařského hlediska je Robot Monster samozřejmě neobhajitelně katastrofální, o to exkluzivnější divácký zážitek však nabízí. Obzvlášť třeba při hromadném sledování v rámci nějaké párty.
Hodnocení: 0%
Jaký je podle vás nejhorší film, jaký jste kdy viděli? Napište nám v diskuzi.