Recenze: Život je život aneb Láska je láska s příchutí bondovky

Recenze: Život je život aneb Láska je láska s příchutí bondovky
| Kredit: Josef Krivošík
Simona Stašová
| Kredit: Josef Krivošík
Při recenzi tohoto filmu budu dělat zásadní spoilery, protože jeho děj je naprosto typickým příkladem toho, proč je současný český film v hajzlu koncích.
Totiž, český film se nachází ve stádiu, kdy většinou není problém nasvítit scénu, postavit kameru tak, aby to mělo smysl, postavit před ni kvalitní herce, nechat je chvíli něco dělat, správně to sestříhat a přidat k tomu hudbu, která je smutná nebo veselá, podle požadavku režiséra. To všechno víceméně funguje.
Co nefunguje, je možnost nějak se identifikovat s hrdiny filmu, pochopit co jsou zač a pochopit, jak a proč se v průběhu filmu mění jejich chování a naše nahlížení na ně. Tohle všechno považuje většina dnešních českých filmařů za balast, a jsou přesvědčeni, že když obsadí kvalitního českého herce, který je dobře nalíčen a nasvícen, a nechají ho něco říkat, tak výsledek bude smutný pokud se k tomu dá smutná hudba, nebo veselý pokud se k tomu dá veselá hudba. Podle toho, jestli ve filmu převažuje veselá nebo smutná hudba, pak vznikne komedie nebo drama. Pokud jsou filmaři ambiciózní, tak promíchají scény s veselou a smutnou hudbou, na začátek dají ambivalentní citát od Exupéryho a vznikne hořká komedie, která dojme, ale současně zahřeje u srdíčka.
YOU WISH!
Pokud vám byly předchozí odstavce povědomé, pak vám gratuluji k dobré paměti, neboť jsem je bezostyšně doslova zkopíroval ze své recenze filmu Láska je láska. Ten byl dílem stejných tvůrců, je ve výsledku stejně strašný, ale v dílčích ohledech je strašný trochu jinak...
Simona Stašová, Ondřej Vetchý
Ondřej Vetchý a Simona Stašová v komedii Život je život. | Kredit: Josef Krivošík
Především: Není pravda, že ve filmu František "vede druhý život jako tajný agent", jak tvrdí presskit. Ne. František se občas zasní a PŘEDSTAVUJE SI, že je tajným agentem - podobně jako třeba v Muži z Acapulca. V takové situaci se stává tajným agentem Frankem, má menší břicho, má kvádro a luxusní auto, likviduje padouchy, všechny ženy po něm jedou, a v jeho fantaziích se reálné postavy z jeho okolí objevují jako padouchové a sexbomby. Všechno se to odehrává pouze v jeho fantazii. Ta slovenská herečka není "bond girl", ale normální policistka na stanici, kde slouží František.
To není špatný nápad (i když samozřejmě není originální). Rozhodně je to milionkát lepší nápad, než cokoliv v Láska je láska.
Bohužel, je to zrealizováno velmi neschopně. Začíná to tím, že filmaři neměli dostatečný rozpočet ani schopnosti, takže tyto "bondovské" sekvence působí strašlivě trapně - a není to taková ta "vtipná laciná trapnost", jako třeba ve filmech Macourka a Vorlíčka. Je to trapnost typu "Máme ve filmu digitální vrtulník, ale vyrenderovali jsme ho ve špatných FPS, takže sebou při letu jednou za sekundu nepřirozeně trhne", nebo "Potřebovali jsme divokou honičku, tak jsme ji natočili v tunelu Blanka, který hraje normální tunel s auty, ale žádná auta v něm nejsou". Je to naprostá řemeslná neschopnost, kombinovaná s přeceněním vlastních sil, následkem čehož tyto fantaskní scény zcela postrádají kýženou přehnanou a vtipnou atmosféru, a nebýt Františkova obleku, v některých chvílích bych si nebyl jist, jestli právě koukám na "realitu" nebo "fantazii".
Ještě horší ale je, že tyto snové sekvence jsou ve filmu většinou použity nesmyslně. Pozor, netvrdím, že něčí fantazie, ve které je tajným agentem, musí dávat smysl. Ale její existence ve filmu musí mít nějaký jiný důvod, než jen "Je sranda, když Vetchý dělá jakoby Bonda". Totiž:
- František má své vize od začátku do konce filmu. Ty vize mu nijak nepomohou nebo nepřitíží. Nijak nezmění jeho chování, nevedou k žádnému jeho zamyšlení nebo vývoji jeho postavy. Žádné jiné skutečné postavě o těch vizích neřekne.
- Občas jsou ty vize OPAKEM toho, co se Františkovi děje v reálném světě. Někdy jde o zvrat k lepšímu, někdy k horšímu. Proč? Protože proto.
- Občas se v těch vizích objevují narážky na události z reálného světa, o kterých František neví, neboť u nich nebyl!
Přes to všechno jsou ty snové sekvence nakonec na filmu to nejlepší, neboť jsou nejméně předvídatelné a tudíž nejméně nudné. František (tedy agent Frank) je pověřen papežem, aby odhalil a zneškodnil zločince jménem Sperminátor, který má nejrychlejší spermie na světě a chce zamořit svět svými dětmi. V roli Sperminátora se objevuje mladík, který Františkovi zbouchl dceru, a pak vyjde najevo, že hlavním padouchem je jakýsi Dovzor (Táborský), který je v reálném světě potenciálním nápadníkem Stašové a napsal knihu s názvem "Rozvod". Když se na tuto knihu František podíval v zrcadle (v reálu), uviděl na jejím přebalu "DOVZOR" místo "ROZVOD" (přesně takto, bez obrácených písmen), což hodně vypovídá o optické erudovanosti tvůrců filmu.

Trailer:

Snové sekvence ale zabírají menší část filmu a zbytek je přesně tak strašný, utahaný a nenápaditý, jak se zdá z traileru (ale má zcela jiný děj, než se snaží tvrdit trailer - trailer začíná scénami, které se odehrají až v polovině filmu a končí scénami, kterými film začíná).
Vlastně cítím jisté zoufalství, že teď, při pokusu o nějaké shrnutí základních myšlenek a zápletek filmu, předvádím pravděpodobně náročnější mentální výkon, než předvedli tvůrci při psaní scénáře. Tak jen pár střípků:
- Nápadník dcery jí chce přinést vánoční dárek. Místo aby zazvonil, z nějakého důvodu vyleze po okapu do druhého patra a začne bouchat na okno
- Asi to bude tím, že je blázen, protože pořád chodí v kostýmu superhrdiny Lizardmana (gumová ještěrčí hlava, "L" na prsou)
- Matka přijde do pokoje své dcery, která právě souloží se svým snoubencem, a začne jí cloumat nohou a odrazovat ji od souložení (viz trailer), protože "nemáte vlastní byt". O pár minut později tatáž matka téže dceři radí, jak nejlépe otěhotnět.
- Nijak bohatá rodina (policajt, pošťačka, oba většinu času v teplákách) má tři dcery, které jsou stále non-stop perfektně modelkovsky nalíčené a vypadají tak, jak si Čech představuje top modelku
- František si čte bondovku, my slyšíme text oné knihy, což je nějaká parodie na špionážní romány (přestože má na přebalu fotku mladého Conneryho a nápis "James Bond")
- Některé vedlejší postavy mají strašlivé postsynchrony
- Hudba je na filmu asi to nejlepší, je správně "pseudo-bondovská", ale v některých okamžcích je velmi špatně použitá
- Simona Stašová v přiléhavém superagentském trikotu není ani sexy, ani vtipná, ani nic jiného pozitivního
Ondřej Vetchý
Z komedie Život je život. | Kredit: Josef Krivošík
Symptomatické je, že - stejně jako v Láska je láska - film sice skončí happyendem, ale není k tomu žádný důvod. Vetchý je i na konci pořád debil, pořád utíká před realitou a pořád svou ženu nemiluje (nevěrný jí nebyl jen proto, že ho jeho sexy kolegyně nechtěla). Nechtěně otěhotnělá dcera daruje své nechtěné dítě druhé dceři, která nemůže otěhotnět. Třetí dcera se rozejde s idiotem a provdá se za jiného idiota...
Jde o velmi podobnou hrůzu, jako byla Láska je láska. Rozdíl spočívá především v tom, že tento film má o trošku zajímavější a o trošičku lépe fungující námět, ale na druhou stranu je odbytější po řemeslné stránce...
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE