Recenze 15. 7. 2023
Ze sériového vraha bílým spasitelem. Mesiášský komplex Tomáše Magnuska je na Netflixu5. AVATAR: THE WAY OF WATER (USA)
tržby milion 457 tisíc Kč / návštěvnost 6883 diváci / 49 kin
Avatar: The Way of Water ne a ne opustil top 5. Cameronův druhý výlet na Pandoru se v kinech promítá přes tři měsíce, momentálně je pátý a celkově má na kontě milion 438 tisíc platících. V žebříčku nejnavštěvovanějších porevolučních titulů v tuzemských kinech přeskočil prvního Avatara z roku 2009 a patří mu historicky pátá příčka návštěvnosti. V pořadí čtvrtí Černí baroni (1992) jsou na pomyslný dostřel, na kontě mají milion 470 tisíc platících.
4. VŘÍSKOT 6 (USA)
tržby milion 575 tisíc Kč / návštěvnost 8230 diváků / 55 kin
Po druhém víkendu má šestý díl hororově laděné série Vřískot na kontě přes 30 tisíc platících, čímž se v rámci statistik dotahuje na pátý film v pořadí. Nejnovějšímu Vřískotu se daří též celosvětově, celkem utržil 116 milionů dolarů, přičemž tvůrce vyšel na 35 mega. Režiséři Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett, kteří do série naskočili spolu s pátým filmem, mohou být spokojení. Kromě komerčního úspěchu se jim navíc podařilo získat si na svou stranu fanoušky i fanynky série a kritiky.
3. KOCOUR V BOTÁCH: POSLEDNÍ PŘÁNÍ (USA)
tržby milion 867 tisíc Kč / návštěvnost 11 171 divák / 94 kina
Tři měsíce se u nás promítá animovaný rodinný film Kocour v botách: Poslední přání, který je vedle Avatara: The Way of Water komerčně nejúspěšnějším titulem posledních měsíců v tuzemských kinech. Kocoura vidělo už 450 tisíc platících, kteří v pokladnách nechali skoro 76 milionů korun. Celosvětově snímek utržil 470 milionů dolarů, předchozí film z roku 2011 má na kontě 555 mega. Návrat po dlouhých jedenácti letech tak vyšel na jedničku.
2. SHAZAM! HNĚV BOHŮ (USA)
tržby 2 miliony 924 tisíce Kč / návštěvnost 16 204 diváci / 178 kin
DC komiks Shazam! startoval o premiérovém víkendu v roce 2019 v tuzemských kinech s 37 tisíci platícími, dvojka měla nástup víc než o polovinu slabší. Podobná situace byla také v USA, kde jednička před lety o premiérovém víkendu otevírala za 53 miliony dolarů a dvojka nyní za pouhých 30. Nedávno komerčně selhal třetí Ant-Man studia Marvel, teď podobně narazil druhý Shazam! z konkurenční stáje.
1. BASTARDI: REPARÁT (Česká republika)
tržby 3 miliony 26 tisíc Kč / návštěvnost 17 585 diváků / 91 kino
Čtvrtí Bastardi Tomáše Magnuska navázali po dlouhých jedenácti letech na svého předchůdce a překvapivě ovládli žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin. Shazam! Hněv bohů měl téměř dvakrát tolik promítacích sálů, Reparát rozjel silnější marketing. V rámci série se nejnovější čtvrtí Bastardi umístili druzí za druhými Bastardy, na které v roce 2011 vyrazil o premiérovém víkendu 21 tisíc platících.
Bastardi sice žebříček ovládli, herec Zdeněk Godla ale osočil síť kin CineStar z rasismu, neboť odmítla snímek promítat. Na to reagoval výkonný ředitel společnosti Jan Bradáč pro zpravodajský server Romea. „Postoj naší společnosti k celé záležitosti je velmi prostý. CineStar provozuje kina ve standardu, který se z pozice vrcholového managementu snažíme držet na námi stanovené úrovni a jsme zcela soukromým subjektem. Je naším svobodný právem rozhodnout se, co na plátnech našich kin budeme od českých distributorů uvádět a co nikoliv.”
Uplynulý víkend se vyznačoval mimořádně nízkou návštěvností, na komerčně nejúspěšnějších pět titulů přišlo jen něco málo přes 60 tisíc platících. Z premiér se nedařilo zaujmout pozornost takovým titulům jako historickému dramatu Služka (13. místo za 3135 diváků a divaček) Mariany Čengel Solčanské nebo dokumentu Velké nic Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové (2127 platících na šestnáctém místě).
Pokles návštěvnosti kin je mimořádně znepokojivý. Zdá se, že v budoucnu už zaujmou pouze silné značky a pokračování hollywoodských blockbusterů. Světlou výjimkou je dlouhodobý úspěch Kocoura v botách, který vytrvale skládá korunku ke korunce, dolar k dolaru.
zdroje: Unie filmových distributorů, Kinomaniak, Box Office Mojo, Romea
Kinolog: Komerční rasista Tomáš Magnusek natočil další hnusek a nepoživatelný filmový separát
Čtyřdílná série Bastardi líčí katastrofální stav českého školství a problematické soužití bílých Čechů s Romy. Filmy samotné mají ale především katastrofální uměleckou kvalitu. Problematické je nejvíc to, že ukazují spoustu nesmyslů, které se nemohou stát.