Autor ceněných naturalistických artových snímků Matteo Garrone (Dogman, Gomora) přináší do českých kin svou celovečerní verzi Pinocchia s Robertem Benignim v jedné z hlavních rolí. A dopadlo to částečně tak, jak se dalo od tohoto italského "rasa" očekávat. Dle dostupných recenzí totiž vyplývá, že poetika známá ze slavné knižní předlohy je tatam, úlohu převzal syrový naturalismus, kvalitní CGI a Robert Benigni. Na víc než na průměr to ale dle tuzemských ohlasů nestačí.
Proslavil se coby autor secesních plakátů, užitého umění nebo monumentální Slovanské epopeje. A inspiruje i v současnosti. Řeč je o Alfonsu Muchovi, který skrze dokumentární film vstupuje do kinodistribuce. V celovečeráku Romana Vávry na otce vzpomíná jeho syn, tvůrci přeskakují mezi méně či více zajímavými kapitolami, aby tak oslavili 160. výročí od Muchova narození. Více se dozvíte v recenzích a upoutávce výše.
52letý Francouz Ozon má na kontě celou řadu ceněných artových děl (8 žen, Bazén). Nově k nim přibylo nenápadné drama Léto 85, v němž jde o zachycení atmosféry 8. dekády minulého století díky dvojici mladých mužů, kteří se do sebe zamilují. Nehledejte za tím žádný tlak na LGBT tématiku, ale filmařinu par excellence se vším, co k ní patří. Recenze si přečtete zde.
Jedno se jim upřít nedá, bratia a sestry ze Slovenska se nebojí v rámci filmové tvorby připomínat a stále otevírat témata vztahující se k porevoluční politicko-ekonomické transformaci. Nejnovějším příspěvkem je dokumentární snímek Skutok sa stal, v němž se režisérka Berezňáková vrací k únosu prezidentova syna Michala Kováče mladšího a mrazivému zákulisí, kde za záhadných okolností umírali lidé. Recenze snímku si přečtete zde.
Tak už nejen slovutní Rolling Stones, ale i jejich člen, kytarista Ronnie Wood, má svůj vlastní dokument. Snímek s podtitulem Někdo tam nahoře mě má rád mapuje jeho 50letou hudební kariéru, podhoubí, inspiraci a rodinné zázemí. Sympaťák, který se neutopil v záplavě alkoholu a drog.
Španělsko-rumunské romantické drama Parking pojednává o umělecky zaměřeném rumunském přistěhovalci, který se prokousává životem ve španělské Córdobě, ačkoliv by ze všeho nejradši život věnoval výhradně psaní veršů. Jeho setkání s Marií mu dá zapomenout na těžkosti života. Podaří se mu udržet si lásku, existenci nad hranicí chudoby a zápal pro poesii?
Distributor Balkanfilm dál popularizuje kinematografii jihovýchodní Evropy ve slovinské novince Oroslan. Melodrama pojednává o skonu muže stejného jména na jedné zapadlé vesničce a věnuje se těm, kteří na něj vzpomínají. Snímek balancuje na hraně dokumentu a hrané tvorby a upozorňuje na to, jak složité je nechat působit jen vzpomínky a paměť, do kterých se nevkrádají "lživé" emoce. Takhle nějak vznikají legendy, jimiž tak často a rádi podléháme.