První spolupráce spisovatelky Radky Třeštíkové a režiséra Rudolfa Havlíka v podobě snímku Po čem muži touží (2018) dopadla co se týče komerčního dopadu a divácké návštěvnosti velmi dobře. Do kin tenkrát přišlo přes půl milionu diváků a autorské duo by něco podobného rádo navázalo i s novinkou Bábovky. Vztahové drama sleduje příběh sedmi žen, jejichž životy se prolínají, aby se na konci protly v "mohutném" osudovém finále. V hlavní roli jsou pochopitelně vztahy, emoce a další životní lapálie, bez nichž by to tady byla pěkná nuda. Silný marketing, hvězdné herecké obsazení a známá knižní předloha dává tušit, že by se na Bábovky mohly do kin vypravit davy. Recenzenti snímku dávají průměrné známky, což je ve výsledky právě to, co u diváků často boduje. Ale v době koronavirových omezení?
Slavný francouzský režisér Roman Polanski (Pianista, Rosemary má děťátko), nechvalně známá Dreyfusova aféra z konce 19. století a nebývale působivý starosvětský film vstupuje včerejškem do českých kin. Těšte se na přehlídků knírů, uniforem, dialogů a souboje vlastního svědomí s armádou požadující oddanost i za ceny lží a zničených životů. V lecčem je téma snímku Žaluji! nadčasové a aktuální i v 21. století. V hlavní roli síla jedince a jeho odhodlání vzdorovat veřejnému mínění, odsouzení a přesile lhářů. Recenze Polanského novinky Žaluji! najdete zde.
Další skandinávské artové drama, v němž se mísí prvky náboženství-sektářství, individuální bezvýchodnosti a "coming of age" žánru. Disco pojednává o teenagerce Mirjam (Josefine Frida Pettersen), která ve velmi nízkém věku prožívá něco jako psychospirituální krizi, což jí dovede až k jednomu sektářskému spolku fanatiků. Ohlasy na Disco najdete zde.
Ceněný režisér Koreeda (Zloději) přichází s koprodukčním rodinným dramatem, do jehož hlavních rolí obsadil přední francouzské herečky Catherine Deneuve (8 žen) a Juliette Binoche (Anglický pacient). Příběh pojednává o scenáristce Lumir (Binoche) a její matce, slavné herečce Fabienne (Deneuve), která rekapituluje kariéru vydáním životopisné knihy. Dcera a matka se setkávají na oslavě související s výjimečnou událostí a navrací se k minulým křivdám a nevyřčeným "hříchům" z mládí. Dokáží si k sobě obě ženy najít cestu? Recenze Pravdy si přečtete zde.
Když vám do života vstoupí rakovina, zažijete hodnotový kotrmelec jako nikdy předtím. Severské drama Naděje pojednává o manželském páru ve středních letech Tomasovi (Stellan Skarsgård) a Anje (Andrea Bræin Hovig), který žije poměrně klidný život do doby, než Anje diagnostikují nevyléčitelný zhoubný nádor. Divadelní režisérce zbývá jen pár měsíců života. Vánoce klepou na dveře, dětem nic říct nechce, jediný, kdo tu pro ní může být, je manžel Tomas. Může paradoxně tato šokující zpráva do jejich vztahu vnést i něco pozitivního, co už ze svazku za desítky let vyprchalo? Snímek Naděje pojednávající o neveselých věcech sklidil od tuzemské kritiky velmi solidní hodnocení. Více zde.
Polská kinematografie je v kurzu. Ba co víc, dokáže to, co tuzemský film nikoliv, přitáhnout do sedaček statisíce diváků na kvalitní, uvěřitelnou a do současnosti situovanou podívanou, která se částečně dotýká otázky víry, duchovní proměny a síly vůle jednoho mladého člověka, jehož by byla chyba apriori odepsat. Hlavním "hrdinou" Corpus Christi je mladý delikvent Daniel (Bartosz Bielenia) toužící stát se knězem. Jenže kvůli své minulosti mu to není umožněno. Co všechno pro svůj "sen" udělá? A jaké následky to bude mít? Novinku talentovaného režiséra a scenáristy Jana Komasy (Místnost sebevrahů, Město 44) recenzenti vynášejí do pomyslných nebes. Tuzemské ohlasy najdete zde.
Jak si poradit s fyzickými a duševními omezeními. Dobrou náladou, humorem a přístupem, že nic není nemožné. To dokládá dokumentární snímek věnující se populárnímu hudebnímu tělesu The Tap Tap, které je složeno výhradně ze studentů Jedličkova ústavu. Film je to nakažlivý, civilní a především vyhýbající se emocionálnímu vydírání a stereotypům. Tak by to mělo být. Další důvod pro inkluzi. Recenze si přečtete zde.
Koprodukční balkánské špionážní drama Pijavice, které tyto premiéry uzavírá, se věnuje situaci v Srbsku na konci 90. let minulého století během vlády Slobodana Miloševiće. Film sleduje spisovatele, který se nebojí perem a myšlenkou státní moci. Zaplete se nicméně se státní bezpečnostní službou a jejími dvěma agenty. Když jeho blízký přítel přijde o život, dochází intelektuálovi, že v sázce je život sám.