Jan Žižka obětí marketingového "středověku" aneb Velkofilm s dost podivným mezinárodním názvem...
„Takový velkofilm znamená daleko víc úsilí, než jsem si dokázal představit. Musel jsem se soustředit na hrozně moc věcí, všechno bylo náročnější na čas. Na place bylo daleko víc lidí, herců, kaskadérů, komparzistů, bylo málo denního světla, protože se natáčení posouvalo, až jsme se dostali do zimy, ale bylo to úžasné. Máme nádherné obrázky, úžasné herce, jsem opravdu šťastný, že jsem mohl režírovat takové hvězdy,“ svěřil se Petr Jákl.
Spolu s tím představil Jákl též mezinárodní název velkofilmu Jan Žižka, který bude v zahraničí uváděn jako Medieval ("Středověký"). Přiznám se, že po všech těch marketingových kampaních a senzačních zprávách o hvězdném hereckém obsazení jsem dost zklamán. Vážně by tam nebylo něco poutavějšího, originálnějšího, klidně i patetičtějšího? Zkrátka něco, co by na film "neznalé" zahraniční publikum lépe nalákalo... Takhle to vypadá, že schopný producent Jákl sice do filmu obsadil světové herce, zajistil si služby amerického koproducenta, ale co se názvu týče se vrátil do... středověku. Osobně věřím, že s anglickou verzí Medieval se bude ještě pracovat a nejde o finální "international title".
Což naší redakci Petr Jákl před pár minutami potvrdil textem z e-mailu. "Je to zatím pracovní název a ještě přemýšlíme, co je nejvýstižnější. Medieval se nám zdálo jednoduché a zajímavé."
Jako producent a režisér dokázal Petr Jákl do projektu nalákat nejen nejvýraznější české tváře (Roden, Vetchý), ale především světové herecké osobnosti. Na place na Křivoklátu, Točníku či na Zvíkově se tak potkávali například Ben Foster jako Jan Žižka, Michael Caine jako Boreš, Til Schweiger jako Rožmberk s Matthewem Goodem coby Zikmundem nebo Sophií Lowe jako Kateřinou.
„Neustále přemýšlím nad tím, jak se mi to vlastně podařilo, že mi všechny ty hvězdy na film kývly, a že jsem je mohl režírovat. Samozřejmě jsem se dostal i do situací, kdy herci měli na něco jiný názor a musel jsem jim to vysvětlit tak, abych to dostal tam, kde by to pro film bylo nejlepší. Ale pracovalo se mi s nimi hrozně dobře, naslouchali mi, o všem jsme si povídali a nakonec jsme všichni šli jedním směrem,“ popisuje režisér, pro kterého bylo toto natáčení zatím nejnáročnějším v životě. V rámci projektu Jákl fungoval také jako producent a scenárista.
„Padaly tak na mě i další věci, nejenom ty režijní. Musel jsem věnovat strašně moc úsilí na přípravu. Některé věci nakonec nebyly úplně podle mých původních představ, ale člověk se musí přizpůsobit tomu, jak to plyne, jak se to vyvíjí.“
Historický velkofilm Jan Žižka vznikal na mnoha lokacích ve středních a jižních Čechách, točilo se však i v Praze na Karlově mostě. „Chtěl bych ukázat světu ta nejhezčí místa u nás. Každou lokaci jsme vybírali tak, jak si myslím, že by ji měli v zahraničí vidět. Ve filmu se objeví ta nejhezčí česká místa, často i chráněné oblasti, kde bylo potřeba komplikovaně vyřídit povolení, protože když někam přijedete s třistačlenným štábem, je potřeba spousta opatření,“ vysvětlil režisér a někdejší kaskadér, který divákům dopřeje pořádnou dávku bojových scén.