Klasické filmy Karlových Varů ve znamení Japonska, Disneyho i Smoljaka
Nejprestižnější tuzemský festival v Karlových Varech kromě různorodých filmových novinek z posledního roku tradičně nabídne pestrý výběr klasických či pozapomenutých starších filmů. Výběr zahrnuje restaurované tuzemské klenoty, rozsáhlou retrospektivu jednoho z nejdůležitějších poválečných tvůrců japonské kinematografie, dobrodružnou podívanou z filmového pásu, Disneyho tradiční animaci či poctu francouzskému provokatérovi.
Tuzemský existencialismus i komedie
Jako poctu herečce Daniele Kolářové, která převezme cenu prezidenta, festival uvede dynamickou podívanou Kulový blesk z pera Svěráka a Smoljaka, pro kterého šlo o první celovečerní režijní počin pod dohledem Zdeňka Podskalského. Návrat k největší stěhovací akci naší historie vyniká typickým konverzačním humorem, který by však neměl zastínit inscenační zručnost, precizní práci s mizanscénou a vedením pozornosti, což je neprávem opomíjené, stejně jako mistrný scénář plynule propojující množství epizodických situací.
Režisér, dokumentarista a kameraman Ivan Vojnár uvede remasterovanou verzi poetické balady Cesta pustým lesem, kterou jako režisér na poli hraného filmu debutoval. Lyrizovaná freska propojující osudy obyvatel malé vesničky v období nadcházející první světové války vyniká černobílým výtvarnem a tíživou tematikou vnitřní samoty, která v záplavě třaskavých porevolučních filmů neprávem zapadla. Žilinského rodáka doplní tragikomické podobenství Drak se vrací režiséra Eduarda Grečnera, jenž do hlavní role obsadil excelujícího Radovana Lukavského. Jeho niterně umírněný výkon doplňuje minimalistická zvuková stopa a drsná horská krajina.
Restaurovaný bude i debut Evalda SchormaKaždý den odvahu. Novovlnný snímek intelektuálního proudu představuje ideologické rozčarování dělnického svazáka, jehož socialistické ideály se po kritice Stalinova kultu osobnosti začínají bortit. Existenciální studie ve své době svou otevřeností rozpoutala společenskou debatu a před premiérou byla rok na černé listině. Morální krize a slepé následování víry neztrácejí na aktuálnosti ani bezmála po šedesáti letech. Do minulosti se ohlíží i nový dokumentární portrét Inža – zvukový mistr Ivo Špalj, zaměřující se na osobnost a formativní profesi předního zvukaře, který své umění uplatnil ve všech oblastech kinematografie.
Godard, trpaslíci a pochmurné Estonsko
V září loňského roku zesnulý filmový postmodernista Jean-Luc Godard se dočká uvedení restaurované reflexe filmového světa Pohrdání, která je jeho nejvýdělečnějším filmem, především díky obsazení Brigitte Bardot. Šedesát let slavící titul rozebírá pro Godarda typický rozkol mezi tvůrčí svobodou a komercí, do které se americkým studiem najatý scenárista stále víc propadá. Festival promítne i tvůrcův poslední počin Trailer na film, který nikdy nevznikne: Směšné války a jeho dokumentární portrét Godard o Godardovi.
Poctu festival složí i dalšímu francouzskému velikánovi Jeanu Eustachovi. Jeho nejslavnější, téměř tříapůlhodinový opus Maminka a děvka bolestivým způsobem analyzuje partnerské vztahy, vybízí k filosofickému přemítání a neopakovatelně vykresluje cigaretovým dýmem prosáklé prostředí pařížských kaváren. Duchovního otce amerického nezávislého filmu Johna Cassavetese připomene osobitá komedie o lásce Minnie a Moskowitz a přední estonskou filmařku Leidu Laius zase tíživé drama ze Sovětského svazu Ukradené shledání, kde matka po propuštění z vězení hledá svého malého syna. Režisérka by letos oslavila 100. narozeniny.
Rozsáhlé retrospektivy jedenácti filmů se dočká Jasuzo Masumura, který u nás na rozdíl od Akiry Kurosawy či Jasudžiro Ozua zůstává mimo radar. Sekce zahrnuje i jeho režijní prvotinu Polibky, kterou realizoval po četných zkušenostech asistenta režie či studijní stáži v Itálii, kde se učil od Michelangela Antonioniho či Federica Felliniho. Romance s neprivilegovaným hrdinstvem vyniká optimismem, který se v jeho následující tvorbě objevuje jen zřídka.
Jeho bohatá filmografie čítající 58 filmů kontinuálně gumovala hranice mezi mainstreamem a artovým filmem. Rozkročený mezi filmovými žánry varioval tropy noiru, romance, thrilleru, vztahových dramat či špionáže. Všechny tituly se na plátně objeví v digitálně restaurovaných verzích, z nichž můžeme vypíchnout esteticky opojný revenge flick Tetování, protiválečnou satiru Jakuzák vojákem či erotické drama parafrázující vlnu vzrůstajících sexploatačních filmů Slepá bestie.