Válka, totalita a nadpřirozené schopnosti. Čeští akademici vysílají Šarlatána s Ivanem Trojanem na Oscary. Bude zase jen do počtu?
Akademici v letošním roce vybírali z 10 českých hraných a dokumentárních filmů, přihlášených jejich producenty. Hlasování probíhalo od 1. do 11. října 2020.
Šarlatán: Trailer
Film Šarlatán vznikl v česko-irsko-polsko-slovenské koprodukci a nabízí životopisné drama výjimečného muže obdařeného léčitelskými schopnostmi na pozadí dobových událostí. Příběh je inspirován skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška, na kterého se v průběhu několika desetiletí obracely s prosbou o pomoc tisíce lidí ze všech společenských vrstev včetně nejvýznamnějších osobností politického i kulturního života. Mikolášek je člověk bez odborného lékařského vzdělání, ale s nevšedním a nevysvětlitelným nadáním diagnostikovat a pomocí bylinek léčit nemoci, se kterými si ani doktoři nevědí rady. Jeho mimořádné schopnosti jsou však vykoupeny bojem s vlastními démony. Léčitelství je jeho vnitřní spásou a ochranou před sebou samým…
Ceny americké Akademie filmového umění a věd, veřejnosti známé pod prozaičtějším označením Oscar, jsou udělovány od roku 1929. Širší nominace budou zveřejněny 9. února 2021 a ty finální 15. března 2021. Slavnostní ceremoniál pak proběhne 25. dubna 2021 v Los Angeles.
V loňském roce byl do boje na Oscara vyslán film Václava MarhoulaNabarvené ptáče (2019), který se probojoval mezi nejlepších deset filmů. Marhoulově "cestě za Oscarem" předcházela "šokující" projekce na festivalu v Benátkách a novinářské zkazky o mimořádném díle. Marhoul si navíc pro svůj film vybral literární látku kontroverzního a známého spisovatele Jerzyho Kosinského, černobílý obraz, úspornou formu vyprávění a absenci hudby. Šlo ve všech ohledech o výjimečné dílo (což nutně nemusí znamenat, že ho kritika vychválí do nebes).
Letos nominovaný Šarlatán téměř ničím z toho nedisponuje. Příběh ambivalentního "hrdiny" je členěn na kapitoly, nejeden se v časové ose ztratí a kromě hereckých výkonů a výpravy zkrátka nejde o výjimečné dílo hodné Oscara. Je nicméně pochopitelné, proč jej Akademie vyslala. Šarlatána natočila mezinárodně známá režisérka Agnieszka Holland, přináší nevšední téma, které by mohlo zaujmout. Do budoucna by to od Akademiků nicméně chtělo více odvahy ve vybírání nominantů, i když faktem zůstává, že letos vážně nebylo de facto z čeho vybírat (ZelenkůvModelář jen recykluje dříve a lépe řečené, HorákůvHavel je příliš oslavný, obyčejný a televizní, Krajina ve stínu komplikovaná a formou připomínající loni nominované Nabarvené ptáče).
Nejlépe hodnocené tuzemské a koprodukční filmy podle kritiků najdete zde.