Hlavní cenu letošní Brněnské 16 získal film Čas jít

Hlavní cenu letošní Brněnské 16 získal film Čas jít
Polský film Grzegorze Moldy Čas jít
Mezinárodní porota ve složení Duncan Hendy, Lydia Papadimitriou, Petra Hanáková, Maciej Gil a Kaoru Furuko na vítězném snímku ocenila především způsob, jakým vykresluje morální dilema ústředních postav. Předseda poroty, Duncan Hendy, zdůvodnil volbu takto: “Tvůrce si dokáže získat publikum, aniž by se uchýlil k sentimentalitě. Udržuje divákovu pozornost díky své uvěřitelnosti a ohromnému smyslu pro budování napětí a zcela se vyhýbá klišé.”
hlavni-cenu-letosni-brnenske-16-ziskal-film-cas-jit
Polský film Grzegorze Moldy Čas jít
Svou cenu udělila také studentská porota, a to pozoruhodně animovanému německému filmu Ugly režiséra, scenáristy a animátora Nikity Diakura. “Ugly je fascinující spojení animační techniky, vyprávění a tematického zaměření. Hypnotický, vizuálně opojný a zároveň sympatický,” komentoval výběr předseda poroty Jakub Hložek z brněnské Masarykovy univerzity.
hlavni-cenu-letosni-brnenske-16-ziskal-film-cas-jit-2
Nikity Diakura: Ugly
Cenu Petra Hviždě spojenou s érou festivalu na přelomu 80. a 90. let si odnesl mladý český scenárista a režisér Jan-Karel Pavlík za film Cahuenga.
hlavni-cenu-letosni-brnenske-16-ziskal-film-cas-jit-1
Foto archiv: Jan-Karel Pavlík. Cahuenga je majitel erotické videopůjčovny v pomalu umírajícím městě. Ulice ovládají mutanti a násilnické gangy, ale Cahuenga stále sní o zdánlivě ztracené budoucnosti. Jednoho dne nachází záhadné dítě a končící svět ho začíná pohlcovat.( text: Bio Oko)
Divákům se nejvíce líbil Buzz amerického režiséra Mitche Mageeho.
Mitch Magee
Porota udělila také pět čestných uznání: Anně Sarukhanové z Gruzie za scénář k filmu Till the End of the Day, španělskému režisérovi a scenáristovi Ángelu Jaquemovi za celkové umělecké zpracování filmu Blind Letters, finskému režisérovi Teemu Nikkimu za nejlepší komedi Kláda a za režii Balászi Dudásovi z Maďarska.
Stěhování festivalu z Kina Art do Sálu Břetislava Bakaly nebylo bez obav, ale nakonec jsme příjemně překvapeni, jak všechno funguje. Mám velikou radost z hostů, obě poroty byly skvělé a autoři taktéž. Přišlo více diváků, soutěž byla kvalitně obsazená, úroveň filmů si pochvalovali diváci i členové porot. Jsem rád, že se nám letos podařilo obohatit a rozvinout festival o filmařský workshop Davida Bonevilla, koncert Muchy nebo velkoformátové tapety Jana Šrámka, které v Bakalovi zůstanou. Pokud všechno půjde podle plánu, příští ročník bychom měli být už zase doma, v Artu,” zhodnotil letošní ročník Brněnké 16 ředitel festivalu Milan Šimánek.
Festival Brněnská 16 se příští rok přiblíží seniorskému věku, což mu ale neubírá na atraktivitě.