Shirley MacLaine je devadesát let. Na rozdíl od Marilyn Monroe ji nikdy nepovažovali za ideál krásy, Anthony Hopkins ji nazval tou nejprotivnější hereckou kolegyní a v 60. letech praštila novináře, jenž se nevyjádřil dvakrát přívětivě o jejím veřejně probíraném smluvním sporu se studiem 20th Century Fox. Charismatem silné a neoblomné ženy si však podmaňuje filmové i televizní obecenstvo takřka sedmdesát let, vydává jednu knihu za druhou a k jediné oscarové sošce za snímek Cena za něžnost (Terms of Endearment) má k dobru další čtyři neproměněné nominace stejně jako neuvěřitelných jednadvacet nominací na Zlatý glóbus. Jejím mladším bratrem je rovněž oscarový herec a režisér Warren Beatty.
Články 23
Když na sobě vliv nezastavitelného času nepociťujete, není co řešit. Devětašedesátiletý Kevin Costner má období největší filmové slávy zřejmě za sebou, ale momentálně zažívá uměleckou a zjevně i životní renesanci. Příští měsíc v Cannes uvede první celovečerní část své (možná) čtyřdílné westernové ságy Horizon: An American Saga, která do amerických kin poputuje v červnu. Po předčasném odchodu ze seriálu Yellowstone, který je v zámoří extrémně populární, se rovněž chystá na další osobní projekty. Mezi nimi má být také „malý příběh o muži a ženě“ v jeho režii, v němž si chtěl mermomocí zahrát australský idol Chris Hemsworth (Thor). O roli však přišel právě na úkor Costnera, jenž do intimní romance obsadil sám sebe.
Pokud byste se někoho ptali na nejlepší filmy všech dob, pravděpodobně by ve výčtu klíčových titulů nemohl chybět Kmotr (The Godfather). Jak už to tak u slavných filmů bývá, během let po jeho premiéře se vyrojila spousta historek nejen ze samotného natáčení, ale i z preprodukční fáze, kdy se psal scénář či vybíral casting. A právě na obsazení je dodnes vidět, jak pečlivě tým kolem režiséra Francise Forda Coppoly volil každého herce a herečku.
Oscarové výsledky bývají sázkou do loterie a mnohokrát se stalo, že favorizovaný titul se v nejprestižnější kategorii musel poklonit překvapivému vítězi. Nejlepším filmem roku se tudíž nestali Dobyvatelé ztracené archy, Zuřící býk, E.T. Mimozemšťan, Zachraňte vojína Ryana nebo Zkrocená hora, která přitom měla během ceremoniálu roku 2006 slušně nakročeno. Citlivý příběh o dvou kovbojích, jejichž náklonnost přerůstá v zakázanou romanci, vcházel do oscarového večera s osmi nominacemi, z nichž proměnil ty za nejlepší původní hudbu, nejlepší adaptovaný scénář a nejlepší režii pro Anga Lee. Tchaj-wanský režisér se po letech vrátil k tomu, co mohlo stát za překvapivou ztrátou v poslední a nejdůležitější kategorii, kde mu vypálilo rybník mnohými zpochybňované drama Crash.
Režisér se může plácat po zádech, když jeho představitel nebo představitelka hlavní role bojuje o prestižní zlatou sošku. Očividně totiž odvedl dobrou práci, když rozdával pokyny nad scénářem a pomáhal udržovat věrohodnost či intenzitu hereckého projevu. A co teprve, když se z vašeho obsazení uchází o Oscara hned pět lidí? Naposledy k tomu došlo roku 1976, tedy v době, kdy hollywoodští filmaři začali víc spoléhat na vizuální vyjadřování a pohyblivou kameru. Trochu tak možná upozadili herecké výkony, jež si jejich předchůdci během klasické studiové éry zvykli snímat dost staticky a divadelně. Jestliže tedy můžeme nějaké filmy nazývat „hereckými“, minimálně z pohledu akademické pozornosti to je devět následujících klasických titulů, u nichž v dobrém smyslu nevíme, kam dřív stočit zrak.
Pětaosmdesátiletý herec a režisér Warren Beatty se v posledních letech připomněl zejména fiaskem na oscarovém ceremoniálu, kde s kolegyní Faye Dunaway špatně vyhlásil nejlepší film. Od roku 2000 si zahrál jen ve dvou filmech a jedním z jeho posledních autorských zářezů zůstává pozoruhodná komiksová adaptace Dick Tracy z roku 1990. Šlo o rozporuplně přijatý experiment, na který Beatty třiatřicet let po premiéře zavzpomínal bizarním způsobem.
Vrcholný představitel nového Hollywoodu, který horoval za realismus a aktuální témata, slaví 80. narozeniny. Martin Scorsese, autor kultovních děl jako Taxikář (1976), Zuřící býk (1980) nebo Mafiáni (1990), proslul nejen jako režisér, ale také cinefil, tedy člověk, který bezmezně miluje filmové médium.
Populární herečka Jennifer Aniston si v nedávném rozhovoru pro Allure Magazine posteskla, že filmový průmysl umírá a nedisponuje žádnými hereckými hvězdami. Její postřeh je možná příliš zjednodušený, ale něco na něm bude. S hvězdami stříbrného plátna se to ostatně vždy mělo jako na houpačce.
Paul Newman a Robert Redford. Dvě modrooké hvězdy byly na přelomu 60. a 70. let ve skvělé formě a jejich spolupráce na nenápadně podvratném westernu z nich učinila jednu z dodnes nejikoničtějších dvojic stříbrného plátna.
Snímek inspirovaný životem nechvalně proslulých psanců Bonnie Parker a Clydea Barrowa šokoval v roce 1967 Ameriku. Během násilných scén tu poprvé tekla krev a otevřená sexualita pobuřovala mravokárce. Přes původní nedůvěru studia se zrodil hit, který definoval „hnutí“ nového Hollywoodu a pronikl přímo do duše mladé generace. Po Bonnie a Clydeovi se filmy točily jinak, jinak se na ně dívalo a jinak se o nich mluvilo. Jde jistě o jeden z nejvlivnějších filmů 60. let. Premiéru si odbyl přesně před 55 lety.
Poslední dekáda sice byla z pohledu nominálních tržeb pro Hollywood úspěšná, ale zdání klame. Zatímco všude vidíme jen filmy od Marvelu, které dokázaly ovládnout trh díky vyprávění na pokračování a bezprecedentnímu cílení na fanoušky, o bezpočtu drahých propadáků se mimo odbornější analytické kruhy moc nemluví. Koronavirus poprvé v historii přerušil hollywoodskou výrobu, streamovací služby otevřely náruč ještě zběsilejší vlně pirátství a velká studia v čele s Disneym jsou zadlužená až po uši. Rostoucí divácký nezájem a produkce „na jistotu“ v mnohém připomíná situaci, v níž se Hollywood ocitl už v padesátých a šedesátých letech. A jak si ukážeme, žádná změna není v kinematografii náhlá a náhodná. Současná situace sice v mnohém připomíná hollywoodské poválečné tápání, ale ve skutečnosti jde o lineární vývoj, který nám jistě brzy připraví další filmovou revoluci.
Výrazné herecké proměny jsou vděčným a poměrně častým filmovým tématem. Aktuálně zřejmě největší proměnou svého zevnějšku kvůli roli prošel irský herec Colin Farrell, jenž v novém snímku o Batmanovi výborně ztvárnil padoucha Penguina. Následujících deset populárních herců pak patří mezi ty, kteří se s pomocí špičkových maskérů dokázali změnit doslova k nepoznání.
Pokud na televizní obrazovce nebo filmovém plátně sledujeme romanci, u které je jasné, že mezi hlavními hrdiny funguje vzájemná chemie, můžeme mít tendenci si zjišťovat, jestli to mezi nimi náhodou nejiskří i ve skutečnosti.
Jen co byly vyhlášeny oscarové nominace za rok 2021, internet se plní statistickými údaji, které se vztahují k čerstvě pokořeným rekordům. Letošní ročník nabízí několik vskutku zajímavých milníků, které mohou vynahradit tradičně diskutabilní výběr filmové akademie.
Dnes večer si v televizi (od 20:00 na Prima MAX) můžete pustit jeden z nejlepších a nejslavnějších filmových westernů, jenž vypráví o dvojici sympatických lupičů.