Barbar

68%

Komentáře a recenze 21

30 588 bodů
8
Pořádně výživný horor, kterému nechybí opravdu hutná atmosféra, slušné monstrum, lekačky i troška toho příběhu, který dává hororu smysl. Začátek je vlažnější, ale hned první minuty ukazují, že to bude dobré, když přijde zvrat a hlavní linka filmu, je to opravdu děsivé a napínavé. Za mě hutný zástupce žánru.. spokojenost.
8
Zacha Creggera šlo ještě pár měsíců nazpátek vnímat jako režiséra, který realizuje maximálně zaměnitelné a zapadlé komedie Po čem kluci touží? či Kámoš napořád a filmový svět vlastně nebude mít dvakrát důvod na něj jednou vzpomínat, protože nic zásadního ve své kariéře nerealizuje. A pak přijde nečekaný zvrat. Jeho 3. celovečerní film, který si sám napsal, je totiž pro změnu hororovým thrillerem, který toho o sobě v samotné kampani dvakrát neřekl a vzhledem k Creggerově pověsti film samotný dvakrát velká očekávání nevyvolával. Pak ovšem přišli zvěsti o jednom z kandidátů na hororů roku a faktu, že Creggera zřejmě cosi něco osvítilo. A při sledování Barbara je vlastně radost vidět, že pověsti nelhali. Cregger rázem působí jako neskutečná hračička, který servíruje uvědomělou hororovou podívanou, která za pochodu střídá atmosféru, chvílemi dostává příležitost se vrátit ke svým komediálním kořenům a přitom skutečně servírovat solidní práci s napětím, pro jednou zase funkčními lekačkami a především poměrně drsným průběhem událostí. Skutečně se ovšem vyplatí o průběhu Barbariana vědět co nejméně, na tuto horskou dráhu ovšem člověka stejně nic nepřipraví. Chvílemi to skutečně působí, že Cregger našel své druhé já, které zvládlo přijít s poměrně chytrým scénářem, který přeskakuje mezi moderním thrillerem, komediální satirou a ryzím uctívačem béčkových hororů. Nemotorovi by se takto komplikovaně vystavěný scénář snadno rozpadl pod rukami, proto je radost vidět, že Cregger zvládl mile překvapit. Ano, v jistých momentech možná Cregger přeci jen zapomíná vypustit páru a samotný scénář se nevyhnul bodům, do kterých je velmi snadné rýpat. Jenomže za pochodu prostě Cregger přesně ví jak pracovat s atmosférou a kdy má jít do tuhého, především i samotný film vypadá po audiovizuální stránce velmi hravě a vyvolává dojem, že se během přeskakování mezi atmosférickým pojetím krapet mění i audiovizuální pojetí. Je to v zásadě šokující, protože Creggerem servírovaný horor ve finále neodolatelně připomene příběh o Pejskovi a Kočičce vařících dort, na rozdíl od morálně poučné pohádky Josefa Čapka ovšem experimentování nedopadne nikterak tragicky a Barbar tak dokáže za pochodu překvapit i tím, že zvládne přes všechny změny za pochodu držet při sobě. V druhé polovině i díky vystavení karet na stůl vlastně Barbarovi krapet začíná padat řetěz a může ve vyvrcholení krapet zaostat za očekáváními, které buduje jeho předchozí vývoj. Nedopečený finiš ovšem automaticky nesmaže solidně vedený průběh. I přes snahu o nějaké ty komentáře (především k Me Too) tu vlastně nevzniká horor, který by měl kdovíjaký přesah, Cregger v tomhle ohledu rozhodně nepůsobí jako další Jordan Peele. Přesto je Barbar přeci jen hororovým zážitkem, který nevzniká každý den a úkaz, že se i s očividně ohraným konceptem dá pracovat hravě a mile s ním překvapit. Tahle štědře pořízená záležitost i přes slabší finiš bez problémů vyvolá úsměv na tváři, především i díky skvělé volbě v oblasti hudební dramaturgie nakonec. Justin Long tu navíc má svou nejlepší roli od Smrtonosné pasti 4 a to se také cení. Barbar nejspíš bude na konci roku patřit mezi největší filmové překvapení roku, kdy jen nyní bude zajímavé sledovat, kterým směrem se Cregger vydá příště a zda si dokáže udržet nastavenou kvalitu. Rozum by ovšem radil, aby se vydal spíše směrem dalšího hororu nežli návratu ke komediím.... .
9 525 bodů
8
Letošní rok zatím, podle mě, pořád nepřinesl žádný horor, který by se mohl v konkurenci s ostatními žánry nějak měřit. A i když Creggerův Barbar pořád není taková pecka, tak v tomhle určitém žánru jde zatím o letošní strop. První půle snímku je hodně zajímavá a funguje jako více než dobrý build-up k něčemu většímu. Super výběr postav a návrat Billa Skarsgårda do strašidelného žánru. Veškerý odhalení, ke kterým dojde mají svoji váhu a s nepříjmně úchylnou postavičkou, která navíc připomíná Spittera z "Left for Dead" dokáže příběh svojí atmosférou skvěle pohltit. Možná jen malinko škoda se zacyklením třetí "hlavní postavy", což bohužel vrátí celé vybudované kouzlo o krok zpět, místy únavně sledujeme již podruhé totéž. Kolikrát příběh překvapí svojí odvahou, jakou rychle promíchá celý obrazem sledovaných osudů, ovšem nikdy se mu nepovede přichystat natolik silný twistík či originalitu, aby vskutku posunul snímek k historické zapomatovatelnosti. Neodpustí si ani řadu klišé, kdy se několikrát naše hlavní postavy chovají jako idioti a naprosto neopatrně činí další rozhodnutí. Nebýt finální čtvrtiny zapadne Barbarian do žánrové šedi, což sice neobhájí některá kompoziční rozhodnutí, ale zanechá spíše spokojenější pocity. 70%
8 701 bodů
4
Zpočátku docela nuda. Dvě nezajímavé postavy k sobě nachází důvěru v jednom domě a divák čeká, kdy se týpek projeví jako magor. Na konci první třetiny se to ale rozjede a objeví se sklepní obluda. Pak se to střihne a objeví se nová postava (Justin Long), u níž netřeba čekat, kdy se projeví jako kokot - stane se tak prakticky hned. Dále postava dělá divákovi zábavu tím, jak na věci reaguje a na konci se to celé přepne až do parodie, kde se obluda nechá srazit autem, trhá končetiny a skáče po hlavě z vodní nádrže, aby zachránila "své děťátko" :D Byla to kokotina, ale nakonec docela zabavila.
slord
slord
3 832 bodů
9
Z filmu, od ktorého som nič moc nečakal, sa stalo príjemné prekvápko. Režisér Zach Cregger, ktorý mi až donedávna nebol známy sa mi tu predstavil vo veľmi dobrom svetle, od toho čo tu predviedol som nevedel spustiť oči. Páčilo sa mi ako sa hrá s diváckym očakávaním, aj keď sa zdalo, že viem kam to bude smerovať, tak som bol mimo, táto hra sa mi páčila. Nie je to dokonalé, napriek tým super twistom, tu občas figuruje aj tá predvídateľnosť a chcel by som preskúmať viac z toho čo tento film len načrtol, ale v konečnom dôsledku som s touto hororovou trefou do čierneho veľmi spokojný. 8/10 Edit: Dozrelo 9/10
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
6
sklepy jsou zlo, o tom svém si zažil Kevin, ale u Barbara jsem něco mezi třetí a čtvrtou, ale dost to padá k té trojce. Neřídím se pravidlem, buď 5* nebo odpad!, takže pochopitelně dám 3*. Zajimavé vyprávění to má, tvůrčí genialitu vymanit se z kruhu nekonečného píchání do prdele, a sesmolit něco jako originální bafando, se ke konci vymkne kontrole, a dozajista to sklouzává do kondomu plného ejakulátu, a sebeparodie. Ty jo, dal bych ještě jednu hvězdu za Pennywise, ale cenu nejhnusnější prdele si vyfoukla jen stará Kropáčková ze špajzu.. horor jak má být!
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 381 bodů
8
Zach Cregger je poslední člověk od kterého bych letos čekal velmi kvalitní hororový kousek. Barbar začne jednoduchou premisou, kdy žena dorazí do pronajatého domu a na místě už je jiný MUŽSKÝ nájemník. Člověk se ihned dosadí do její role a vydá se s ní na cestu o tom komu důvěřovat a komu ne. Film se časem drastický vydá jiným směrem, než byste čekali. Metodika díky které působí hlavní postava chytře a opatrně jen dopomáhá s ní sympatizovat. Film je efektivně natočený plný úžasných pomalu pohybů kamer vypovídající za vše, které jsou v kontrastu se zběsilejší a děsivější kamerou v hororových situacích. Barbar pozvedá ale to, co je mezi řádky a to satira obohacená sociálním komentářem. Je to trochu až moc očividný a do očí bijící? Ano! Ale nic to nemění na tom, že se jedná o neuvěřitelně parádní podívanou, která nikdy nespadne do kázání a neobětuje charakter postav, jen aby se něco snažila sdělit. Neuvěřitelně nepříjemné a klaustrofobické scény jsou jedny z těch děsivějších věcí, co jsem letos viděl. Film si dle mě může naprosto s klidem užít kdokoliv, kdo i ocení zakomponování témat vtahů mužů a žen a důvěry, kterou v někoho vkládáme, jen kvůli povrchním věcem a naopak v koho důvěru nevkládáme. 8/10
sQelle
sQelle
2 814 bodů
6
Jak to hezky začalo, tak to nabralo spád a spadlo do obyčejných hororů dnešní doby. Začátek s Billem je skvělej. Napětí funguje naprosto skvěle, kdy člověk neví, co od koho a z jakého rohu čekat. Potom se film předkloní do druhé třetiny, kde to působí dost uvolněně a člověk se pomalu musí ujistit, zda kouká pořád na stejný film. Bohužel konec si nemůže odpustit masakr, krev, nahotu a prapodivnosti ze sklepů. Škoda, kdyby film víc budoval na napětí, které nasadil a nedal pak na jistotu, kde už klišé střídá klišé, bylo by to mnohem lepší.
Temný Pán ze Sithu
Temný Pán ze Sithu
2 677 bodů
5
Víc rozporuplné pocity při sledování filmů jsem ještě asi neměl.Film je rozdělen do 3 částí. 1 část byla koukatelna,i když mi tam bylo do očí bijící klišé.I když to bylo celkem povedené klišé. 2 část mě doopravdy pobavila,fakt jsem se celkem nasmal,a to pro mě bylo překvapivé,u hororu jsem tohle nečekal,a náramně jsem se pobavil(viz scéna s metrem) 3 část sklouzla do ohromného béčka,které bylo k uzoufani nudné a průhledné. Celkový dojem je průměr,i když vím že se na tento film znovu nepodivam
aquiver
aquiver
2 133 bodů
6
Formálně a herecky překvapivě slušné, kamenem úrazu je rutina, logika a hororová klišé jako impotence policie, která klasicky buď nemá čas nebo nevěří a odjíždí. V takovou chvíli mám nutkání spíš vypnout.