John Wick: Kapitola 4

80%

Komentáře a recenze 63

8
Pokud by měla být tahle kapitola poslední a já doufám, že poslední bude, tak si lepší rozloučení postava Johna Wicka ani přát nemohla. Tohle je místrovstí v žánru akčního filmu a jen těžko se bude do budoucna překonávat. I přes tnastřelenou délku jsem se ani minutu nenudil a vlastně ani nebylo kdy. Po celý čas se něco děje a dívak tak vlastně vydechne až při odchodu z kina. Výborná záležitost.
30 291 bodů
7
Tak od filmu jsem dostal to, co jsem očekával, přepálenou akci plnou nereálných soubojů, které jsou ale skvěle zpracované. Příběh pokračuje a uzavírá kruh, je to však celé dosti zmatené a ještě více to přidává na nerealističnosti. Bohužel Keanu Reeves je ještě více topornější, než ve třetím dílu a místy to vypadá až směšně, když se pomalými pohyby vyhýbá všemu, co na něj letí. Přesto dobrá podívaná, splnilo to mé očekávání.
10
Série John Wick ušla dlouhý kus cesty, čtyřka poté není jen nejlepším dílem série, ale platí i za vrchol v rámci akčního filmu jako takového minimálně v rámci 21. století. Silný zážitek, který by měl do budoucna fungovat jako příručka k tomu, jak v Hollywoodu do budoucna přistupovat k akčním filmům. Díky Chade. Díky Keanu! Více zde (Viděno v kině: 2x)
9 406 bodů
9
Naprosto neuvěřitelné, jak moc unikátní série o Johnu Wickovi vlastně je.. Začalo to před devíti lety, kdy jednomu hošíkovi v důchodu někdo zabil psíka, díky čemuž se Keanu Reeves vrátil do první ligy akčních hrdinů, i když kromě téhle série jeho filmové renomé docela upadlo. Každý snímek série je vlastně důsledkem toho předcházejícího a tak je tomu i v případě čtvrtého filmu.. Série o světě zabijáků a všelijakých ruských sfér napříč světem má sice pořád vrchol ve svém druhém díle, ale platí, že s každým dalším sequelem si pořád dokola obhajuje svoji existenci. Tahle značka je taková trvalka, takový poslední mohykán v akčním žánru, který nám pořád dokazuje, jak to může být všechno lepší a jak by skutečný akční hrdina měl vypadat.. Skutečně John Wick je zázrak, který vzešel z jakéhosi zmaru dvou kaskadérů, ale až když se otěží chopil pouze Chad Stahelski, tak značka dostala lesk, pro který se k ní pokaždé rád vrátím.. Stačí se podívat na kterýkoli natáčecí sekvence a vidíte, že tohle něco více, tohle je naprosto špičková anti-reklama na cgi. Keanu Reeves už příštím rokem nakročí do vrstvy šedesátníků, ale pořád platí, že je v takové formě, že on toho Wicka zvládne minimálně dalších pět let.. John Wick 4 je neuvěřitelně energická jízda, která uspokojuje všechny, když ve velké míře prodává všechny libůstky, jaké sérii dělají jedinečnou a tak oblíbenou. Vedle poutavé epiky pořád sází především na efektní lyriku bojového umění a já se nestačím divit. K tomu všemu nezapomíná na filmařinu jako takovou, ale že uvidím v akčním filmu něco jako je ta akce snímaná z vrchu, že máte pocit jako, když jste před dvaceti lety zapnuli GTAčko, můj bože! Vedle honosného představitelstva asijského Continentalu řádí vyloženě ďábelský Bill Skarsgård, jenž by měl atakovat nejlepšího záporáka série. Nechápu, jak může být něco tak epického jako finální akt, kdy se John Wick chce dostat k duelu, který může být tím posledním, co na tomhle světě Baba Jaga napíše.. Jak jsem byl při té dlouho trvající akční sekvenci v druhém filmu téměř na nohou, tady to dostáváme prakticky taky, jen to navíc není vrchol filmu.. To si nechají na duel. A je to vskutku opravdová třešnička, něco co jsem nečekal, že v sérii, kdy uvidím, která hraje přesně po té notě, jakou v akčních filmech miluji. Asi i musím uznat, že jde o nejlepší scénu v rámci celé série a že je s čím srovnávat.. Tenhle John Wick je dlouhej, váhám jestli si ho může užít i všední divák, v úvodu asi malinko ubíjející, ale jakmile se rozjede a rozehraje vizuálně neutuchající pestrobarevnou pastvu, kterou navíc pojí s nejlepšími akčními sekvencemi všech dob, je nutno uznat, že tenhle film je jedním z vrcholů žánru jako takového.. Auta, střílení a meče. Doprdele je to randál! Co může být více než, že po třech hodinách by jste si to z fleku dali znovu. Jak může být něco tak boží a tak sexy! /viděno v kině/ 90%
9 035 bodů
7
Jestli byla jednička milým zjevením hongkongské nostalgie, dvojka byla přes čáru přebíhající dozvuk a trojka už byla jen exhibiční výkladní skříní, tak čtyřka je trošičku unaveným dojezdem jindy tak neokoukaného řemesla. Jeho kvality mu samozřejmě neubírám, ale jak bych jinde rychlý střih kritizoval, že se snaží akci zakrýt, tady bych ho tvůrcům mile rád odpustil (v jistých mezích samozřejmě), protože timing v oněch onerech je přeci jen už trošku na sílu a hlavně působí zbytečně zpomaleně (nehledě na to, že Reeves má taky svoje léta a kaskadéři už na něho musí trochu čekat). Paradoxně jsem si spíš užil ty kecací části, protože tam se aspoň příběh snažil něco vyprávět (že to je vesměs tupý, je věc druhá) a tu akci trochu opodstatnit. Má to několik skvělých momentů, o tom žádná, casting je prakticky bezchybný a akce z ptačí perspektivy se světélkujícíma brokovnicema (pusťte a pochopíte) je boží, stejně jako mi udělaly radost odkazy na jiné filmy (třeba Lawrence z Arábie apod.) a budování atmosféry takzvaného "ticha před bouří" první velké akce mě skoro dojalo. Stejně se ale neubráním tomu, že jsem s ubíhající stopáží začal ztrácet zájem jít s filmem dál a navzdory tomu tempu (ty skoro tři hodiny nejsou vůbec znát) už je té akce na mě někdy až moc. Nerad bych však, aby to celkově vyznělo negativně, Wick stále předvádí akční hollywoodský nadstandard, ale asi bych mu už dopřál zasloužený odpočinek a nechal jeho sérii v klidu odejít. Otázka ovšem je, co na to řekne politika peněz.
8 678 bodů
2
Už příliš utahané a občas hrající na efekt tak, že mi z toho bylo trochu trapně. Mám rád kvalitní akční filmy, do jisté míry mám rád i tuhle sérii, ale nepotřebuju, aby byl čtvrtý díl uváděn s takovou meta-narážkou, jakou na začátku pronese Laurence Fishburne: "Jste připraveni na návrat krále?". Obávám se, že nemám natolik nerdsko-panickou emocionalitu, abych z tohoto učůrával radostí... Vrcholem série je pro mě tedy třetí díl, který je ryzím akčním filmem (podobně jako třeba Mad Max) protože se tam takřka vůbec neřešil příběh, který beztak v sérii nefunguje a jen zdržuje od toho, proč na tenhle typ filmů diváci chodí. Třetí díl je dle mého nejlíp namixován a proto funguje nejlépe. Čtvrtý díl má té akce rovněž požehnaně, ale Keanu je zas o něco starší, zkostnatělejší a jde vidět že na něj komparz v souboji trochu čeká. Je také podezřelé, že dědek Wick zabijí elitní zabijáky, jeho sako odráží nepřátelské kulky, aniž by ho to nějak zpomalovalo, ale když on vystřelí po těžkooděnci, tak ho znehybní na několik žádoucích vteřin. Chápu, že tyto filmy vyžadují nějakou míru tolerance (ostatně Donnie Yen hraje slepého samuraje, který by si kvůli svému hendikepu přirozeně ani neškrtl, ale zde je nám představovaný jako Wickovi rovný). Tato tolerance k se odvíjí od toho, jak moc chce být dílo bráno seriózně a od toho, jak moc se jednotlivé aspekty díla navzájem nedřou. V Rychle a Zběsile 10 mi nevadí, že Vin Diesel strhne s autem dvě helikoptéry, protože je to celé taková směsná a přestřelená chujovina, až to lze považovat v jistém smyslu za dobré/zábavné/pobavení schopné a vyžadovat nějakou zemitost, věrohodnost realitě a jejím fyzikálním zákonům by bylo nepochopením těch jediných kvalit, díky nimž si lze i takovou sračku užít. John Wick však apeluje na jistou míru serióznosti a platnosti realitě - nestala se série natolik populární, protože působila více realisticky/uvěřitelně/seriózně (viz. smysluplné přebíjení, long taky, choreografie, vycvičený herec) a ona palčivá otázka ("Jak tohle mohl přežít?), která diváky vytrhává z imerze, byla mírněna na minimum, protože divák byl přesvědčen, že Wick si s tím, díky svým schopnostem, dovede poradit. Na konci trojky spadl ze střechy, což některé diváky nepřesvědčilo (já to však bral). Zde se něco podobného opakuje 3x a je to ještě nevěrohodnější. Nevadilo by mi, kdyby to bylo, jak říkám, na efekt - pokud by to bylo uvědomělé. Jenže není. Wick je v závěru pochován s patetickým epitafem "Loving husband" namísto toho, aby měl na náhrobku počet zbitých a série se eventuálně nesla v trochu jiném (uvědomělejším) duchu. John Wick má styl, ale to, že je ta postava etablovaná jako tragický a utrápený hrdina, kterému zemřela žena a byl zabit pejsek a který je okolnostmi vlastně nucen zabíjet desítky lidí, mě vůbec nebaví a přijde mi jako velmi špatnou výchozí pozicí pro postavu, která má vlastně neustále zabíjet. Co kdyby se mu to třeba líbilo? Co kdyby si to zabíjení spíše užíval, než aby do něj byl nucen. proč je třeba postavu eticky ospravedlňovat, vykreslovat ji jako čestného hrdinu, který chtěl jen normální život, který nezabíjí, když nemusí a která se identifikuje především jako milující manžel. To je špatnej vtip. Nepřijde vám, že to dře? Dle mého rejpavého soudu je delikátní záležitostí toto všechno dobře vyvážit a já jsem vůči tomu velmi senzitivní. Když to totiž vyvážené je, tak si akční film silně užívám. Když to vyvážené není (Bullet Train, Red Notice, Gray Man), tak mé hodnocení nese "odpad", protože co s filmem za 150 mega, který nemá co vyprávět, postavy mají plot armor, jak se to jen hodí scénáři a akce zkrátka nezpůsobuje diváckou imerzi, protože je to celé takové umělé, na efekt, nevěrohodné, nevyvážené... Čtvrtý Wick už tímto trpí. Má sice sexy color grading a několik skvělých akčních sekvencí, které jsou vrcholem toho, co lze v současném akčním filmu vidět, ale taky řadu akčních pasáží, které působí utahaně, jelikož Wick prostě v hezkém, neony ozářeném prostředí, střílí a přehazuje si nepřátele přes rameno, ačkoliv to starému Keanovi už nelze tolik věřit. Pokud na to herec už tolik pohybově nestačí, aby to působilo fakt uvěřitelně, tak bych akci koncipoval v tomto směru "Gun-fu: 1vMany" střídměji a nechal Wicka třeba zabíjet více tak, aby se při tom Keanu nemusel tolik hýbat. Proto nejlépe funguje akční pasáž v autě ve Francii a pasáž se zápalnými náboji v brokovnici v domě v Berlíně: Wick tam drží velkou fire power, takže se nemusí tolik hýbat, aby někoho přehodil, shodil, na chvilku paralyzoval, aby v mezičase mohl usmrtit jiného nepřítele. Zde prochází interiér a s vysokou mírou destrukce prostředí likviduje nepřátele na jeden zásah. Co se vůbec destrukce týká tak tvůrci zanedbali destrukci těl. To jest totiž další forma atrakce, o kterou si film postavený na tom, jak jeden chlápek efektivně zabijí mnoho jiných chlápků, říká. Ani třetí díl se v usekaných končetinách a vyhřezlých střevech nevyžívá, ale k několika explicitnějším momentům se uchýlila (propíchnutí oka, rozstřelení těžkooděncovy hlavy průraznými náboji z brokovnice...). Čtyřka je však opět o něco umírněnější (pocitově mi explicitní násilí přišlo vyobrazováno jen rozpraškem krve), čímž je dílo ochuzeno o aspekt, který by mu umožnit lépe naplnit potenciál svých specifických kvalit. Specifickou kvalitou této série není příběh. Čtvrtý Wick vlastně nemá co vyprávět, ale přesto se o to neuvědomělým způsobem snaží, díky čemuž to působí utahaně a nezáživně. Je třeba nějak uzavřít "příběh" této postavy, takže se stopáž vyšplhala na 160 minut, což je prostě přestřel vzhledem k absenci pořádného děje a několika dlouhým akčním scénám, které stejně nefungují tak dobře, jak by mohly, kdyby měl Keanu o 10 - 15 let míň. Znovu se vracím k tomu, že trojka fungovala lépe/je lépe namixovaná, protože Wick byl (na konci dvojky) exkomunikován a neustále po něm někdo jde, takže se prakticky neřeší žádnej příběh - pouze variabilita a kvalita akce. Čtyřka vygeneruje Wicka, kterej nemá za co bojovat (pokud má být nasranej a motivací má tedy být vztek a zlost, tak by se čtyřka měla právě ubírat cestou explicitního násilí) a záporného panáka, aby to aspoň vypadalo, že má proti komu bojovat a tedy i nějaký cíl. Pravidla fikčního světa jsou však vycucaná z prstu a celé mi to po dějové stránce přišlo nevkusně vyumělkované, což je o to horší, když si to od diváků žádá tolik času. To je tak, když si tvůrci hned na začátku nevyměří/nerozmyslí, čeho chtějí vlastně docílit. Z těchto důvodů jsem se po většinu času dost nebavil, ačkoliv tento film jiné ambice, než bavit, nemá. _____1/5 za akční sekvenci v bytě se zápalnými náboji, za akční sekvenci u vítězného oblouku, za sexy color grading a dejme tomu - i za slepého samuraje ztvárněného Donnie Yenem. Výsledný dojem byl však negativní a to nejenom proto, že v Cinema City mají tak přehulenej zvuk, až mě z toho rozbolela hlava.
Kinghome
Kinghome
5 293 bodů
7
Wick 4 je vážně jako akční hra. Když jde o akci, je to super, scéna se spešl kamerou je masterpiece, ale tyvole, polovina těch scén je 1 ku 1 se scénami z minulých dílů. Dokonce padání Wicka mi přijde jen zkopírovaný z minulého dílu, ale je tu jeden větší problém a to je ten, že tato "hra" má dialogy, který jsou kurevsky nudný a fakt je to ekvivalent stupidní, ale zábavný rubačky, do který vám najednou někdo pustí cut scenu s úplně zbytečnými dialogy a vy jen drtíte to skip tlačítko, to nám ale k filmu bohužel nebylo doručeno. I přes tohle je to pořád lepší než nudná trojka a když už se někdo snaží něco vymyslet, tak to stojí za to. Škoda, že se jim nechtělo myslet o trochu víc. 70%
Floridsky
4 376 bodů
8
První třetinu zřejmě točil Chad z roku 2019, protože se jedná o stejně (ne)zajímavou podívanou jako Chapter 3. V rámci ságy nejslabší start. Ovšem to, co se na plátně odehraje po příchodu do Berlína - mistrovské dílo! Po technické stránce strop, po akční také. Nápadité kamerové kousky, trefná hudba a podmanivé lokace. Průchod pařížským domem rulez! Krásné uzavření.
8
7/10. Tady doopravdy nevím jak hodnotit. Na jedné straně skutečně podmanivé audiovizuální pokoukaničko se spoustou zajímavých nápadů. Na druhé straně pocit, že jsem po čtvrté dostal opět to samé jen přeleštěné pozlátko o ničem. Pokud odcházíte s kina s pocitem jestli ta dřevěná prdel za to stála je něco špatně. To co nakonec převážilo z průměru do nadprůměru je velice uspokojující konec. A k tomu mám prosbu nechte už Johna Wicka konečně spočinout.
slord
slord
3 832 bodů
9
Chlad Stahelski to zase dokázal a ja mu môžem len tlieskať. Najakčnejší a najkrajší diel série, ktorý príbehom síce neoslní, ale nemôžem povedať, že by mi to vadilo, od druhého dielu už som sa naladil na to, že tu hrá druhé husle. Čo sa týka akcie, tak to je riadny randál, od začiatku do konca to nepoľaví a pozerá sa na to skvelo, to čo sa dialo na plátne bolo po technickej stránke fenomenálne, či ide o nasvietenie, paletu farieb či choreografia akčných scén, proste wau (neviem si ani predstaviť koľko to dalo práce, ale vyplatilo sa to). Najväčší highlight je určite pasáž zhora so zápalnými brokovnicami, z ktorej som mal pocit eufórie a nechcel som aby skončila. A pri tomto dieli môžem pochváliť aj novo predstavené postavy, či už ide o Cainea, Mr. Nobodyho a jeho psa, "menšia" rola Scotta Adkinsa či hlavný antagonista, všetky boli výrazné a zapamätateľné a mnoho z nich zatienilo aj samotnú Babu Jagu. Adrenalínová jazda, ktorú som si veľmi užil a napriek prepálenej stopáži mi to utieklo hrozne rýchlo, pokračovaniu sa nebránim, ale ak by tento diel bol bodkou za celou sériou, tak by mi to vyhovovalo. 9/10