Spider-Man: Napříč paralelními světy

90%

Komentáře a recenze 90

30 291 bodů
7
Marvel vsadil na mnohovesmír, což se mi z počátku líbilo, ale všeho se člověk přejí a když jsou divákovi v téměř všech nových Marvelkovách servírovány tak už je to moc.. alespoň na mě. Zvláštní animace, chvílemi geniální, chvílemi přebarvená a nehezká. Příběh zběsilý a akční.. stovky Spidermanů.. dobré, ale vyloženě nadšený z tohoto oceňovaného animáku nejsem.
9
Geniální film, který to na dvou hodinách natírá nejen většinové hollywoodské konkurenci, ale také všem afroamerickým rapperům, kteří do schematických rytmů vypráví o tom, jak to mají v životě těžké, jak ‘haters gonna hate’ a jak se museli vydat vlastní cestou. Tohle je brutální menšinová a obecně coming of age odysea zabalená do těch nejatraktivnějších motivů komiksového žánru, který na osvobozující motivační myšlence ‘všichni můžeme být kýmkoli’ stojí. Dravé a hektické, ale maximálně přehledné. A s dokonale vybalancovanou mírou nerdovské komiky, hmatatelné osudovosti i civilních emocí.
9 406 bodů
8
Už vlastně od dob dětství jsem na televizních obrazovkách časně z rána sledoval na příhody kresleného pavoučího muže, jak ulicemi New Yorku prohazuje všelijaké padouchy jen aby za nimi utrousil nějakou cool hlášku.. Stejně tak pak o mnoho let později jsem v televizi vyhlížel všechny vysílání filmových zpracování s Tobeym Maguirem, který pro mě navždy díky nostalgii, i přes docela velkou rozdílnost od toho komiksového pavouka, bude tím nejlepším provedením maskovaného osminožce.. První Spiderverse jsem ve své době hojně registroval a v mých kruzích to lidi hrozně hltali, jenže já byl tehdy ještě před takovým svým největším peekem sledování filmů, a tak jsem si třeba dovolil na takový kousek si zajít chuť a ukolíbat se představou, že pohrdám anime.. A ona je to v nějaké míře pořád pravda a zkrátka představa filmu spočívá v hercích a taky na tom kresleném vrcholu mám zkrátka v srdíčku jiné kousky, inu a pořád mi i na téhle sérii vadí, jak moc se někdy soustředí na animovaný styl jako na atrakci.. Ale byl jsem ochotný si tenhle přídavek užít hned v prvních liniích a nezůstat pozadu.. No a je to pro mě asi pořád trošku rozporuplnější zážitek než bych chtěl a tentokrát už na rozdíl od svých trošku omezených názorů na první film mám jasněji, kde a jak jsem byl na stejné vlně, a kde jsem naopak doufal ve změnu.. Od úvodu s Gwen, který ať se sebevíc důležitý pro tu postavu, jsem nabil pocitu, že by to mohlo jako zážitek docela bolet.. A co hůř mě ta postava vůbec napříč celým představeným příběhem poněkud zvládá vytáčet. Jde o postavu, která je o krok dál než divák a především než ostatní postavy a zpětně mám z ní trošku špatný pocti, že nás všechny nechala takhle trpět.. Ovšem když tenhle její open, ve kterém jde jen o atrakci do jejího světa a prohloubení si vztahu s postavou, skončí už mě film vlastně bez jediného zaškobrtnutí baví.. Takže když na scénu plnohodnotně dojde Miles, jsem tam co jsem čekal a už si to jede v jasně vzestupné tendenci.. Přehršel nápadů, kde si tvůrci naprosto bouráckým způsobem honí triko a divákovi dávají v perfektním balancu, jak klasické spidermanovské momentky, tak i možná největší devízu Milesova Spidermana, tedy jeho osobnější a rodinné pojetí, které zrcadlí do vztahů s oběma rodiči, jaké samozřejmě Raimi nikdy nabídnout nemohl.. No a pak to přijde... Jde se řešit spider-man a já vlastně s otevřenými ústy vidím možná nejzajímavější věci týkající se tohoto superhrdiny, jaké jsem zase napříč různými zpracováními viděl. Odvážné tvůrcovské prohlubování lore, které mě nutí instantně přemýšlet nad tím, co vidím. Do otázek a postřehů, které se tady představují jsem se musel neustále vracet a nakonec musím uznat, že takový pohled do samotného spidermanovského bytí jsem nečekal a smekám před tvůrci a filmem, co si tady troufli nadhodit.. Tohle není film, který by se zvládl zařadit vedle další díly z kterékoli série s pavoukovcem na hrudi, zkouší daleko originálnější pojetí, avšak stejně nezapomíná na to, co od Spideyho tak nějak čekám.. Druhý díl je jen první polovinou velkolepého zakončení poutě s Milesem Moralesem, ale už tady dokázal zopakovat vše dobré na svém předchůdci, přidat toho tolik navíc a rozehrát partii, kterou nám bohužel film utne dříve než bych chtěl s ohledem, že si chtějí diváka vlastně jen předehřát na finální akt.. Atrakce, kde se nezůstává u jednoho stylu animace, odkazuje i dokonce na legendární pavoučí meme a nakonec svým způsobem skutečně atakuje nejednu metu v komiksovém a animovaném žánru. No osobně jsem překvapen.. /viděno v kině/ 80%
8 678 bodů
8
Po vizuální stránce je to opět úchvatná podívaná - snad je to ještě pestřejší než minule. Oproti prvnímu dílu však tento příběh obsahuje vyšší míru kýče, patosu a otravného dojení citů, kdy si postavy na plnou hubu vykládají své city, my to s nimi máme prožívat, ale na minimálně na mě to vůbec nefunguje, protože je mi to jedno. Je mi ukradenej další Spider-Man, kterej se snaží zachránit své nejbližší, kteří mi jsou rovněž ukradení. Chápu však, že takový narativ se k dané postavě váže a já tedy nejsem cílovka. Nepotřebuji prostě, aby se tam tvůrci snažili nacpat emocionální jádro - kord, když to dopadá takhle. Spousta filmů na to trpí. Rád bych si užil animaci bez toho, aniž by mě rušila nějaká nevkusně přeslazená vztahová expozice. Ono to ještě jde, když je ten cit cítit z podtextu dialogu, ale když si postavy otevřeně vylévají srdíčka, tak mě to obtěžuje svou levností. Tím film obzvlášť trpí ve scénách, kdy Spider-Man komunikuje se svými rodiči, a protože je tento příběh do značné míry o dospívání, tak je zde toho hodně. Vlastně bych rád, aby to nebylo v některých momentech tak moc převážnělé, ale konzistentně to bylo vážnější, než jaké to je. On mi totiž rovněž vadí ten debilní afektovanej humor, kterého je tam zase jak nasráno. Je zde třeba Spider-Kočka a Spider-Auto a Peter Parker, kterej všem cpe své miminko... Zasmál jsem se jen jednou - když polda opět pozvedne pistoli na Spider-Woman, ačkoliv se mu ukáže být jeho vlastní dcerou. Americkej polda prostě rád střílí do lidí bez ohledu na to, jestli je to černoch, bílej crackhead nebo jeho vlastní dcera. Obávám se však, že zrovna o tomhle tvůrci vůbec neuvažovali jako o komediální scéně, což mnoho vypovídá o tom, že s tvůrci nejsem na stejné vlně... Film má ale dost svižné tempo a natolik pestrobarevně kreativní vizuál, že jsou ta negativa snesitelnější než kdekoliv jinde. Vzhledem k tomu, že film je první částí jednoho "velkého" příběhu, tak končí cliffhangerem, což rovněž příliš neoceňuji.
  • Audiovizuální pestrost a intenzita
  • patos
  • otevřený konec
mojmir.sedlacek
6 052 bodů
8
„Za umění můžeme považovat i metakomentář k tomu, co považujeme za umění,“ říká Spider-Woman Gwen Stacy při bitce v newyorském Guggenheimově muzeu. Podobně jízlivými a kulometně servírovanými komentáři se snímek jen hemží, což znamená hned několik věcí. Jednak jej není možné naplno stíhat, a to ani pro dospělého diváka, natož pro toho dětského. Frenetičnost zde nabývá nového významu, a to navíc na velké části dvou a půl hodinové stopáže, kvůli čemuž je výsledný dojem trochu úmorný. Zároveň se ale také bezesporu jedná o velmi chytrý film, který si je mnohem lépe než veškerá tvorba MCU vědom svých komiksových základů a hrdě se k nim hlásí. Pomrknutí na fanoušky prostřednictvím easter eggů či rovnou ukázání konkrétních sešitů Spider-Manových dobrodružství se objevuje každou chvíli a snad i díky tomu se tenhle multivesmírový bordel daří jakžtakž ukočírovat. Tempo však přesto leckdy hapruje a vyprávění se občas boří pod vlastní vahou. Ústřední dobrák Miles rozhodně nechce být Amorales, a tak se vzpouzí utilitaristickým proklamacím Miguela, Spider-Mana 2099. Stejně jako se ve filmu mnohé děje, tak by šlo i o mnohém psát, důležité však je pouze to, že v jádru se jedná o poctivě zpracovaný příběh o dospívání, v němž si Miles i Gwen musejí vybojovat své pubertální bitvy. Škoda jen velmi neuspokojivého konce, který namísto monumentální závěrečné třetiny příběhu nabídne pouze cliffhanger. Ale když se s tím smíříte, dostanete jednu z nejnápaditějších komiksovek za dlouhou dobu.
slord
slord
3 832 bodů
9
Neskutočná šleha, ktorá skvelo nadväzuje na predchádzajúci diel (a pre mňa osobne ho aj trochu prekonáva), ktorá animáciu posúva ešte o kus ďalej (už prvý diel bol v tomto revolučný, takže žasnem, že tú dokonalosť ešte zdokonalili), ktorá je opulentná, bohatá a nápaditá, ale nezabúda na postavy, ktoré dostávajú potrebný priestor a pracuje sa s nimi na jednotku, tie ktoré už poznáme, tie si zamilujeme ešte viac (Gwen som si obľúbil už v prvej časti, no tu ju proste žeriem, za jej väčšiu rolu som vďačný) a tie nové sú skvelým doplnením, a každá z tých dôležitejších dostane potrebné prekreslenie a motiváciu, ktorá dáva zmysel (od Spota som vlastne nič moc nečakal a prišiel mi vlastne komický, no po čase vo mne začal budiť rešpekt a bolo mi ho aj ľúto, no a na konci ma začal aj desiť), z ktorej síce cítiť, že je to len prvá polovica, otvorenosť finále tomu možno nedáva tú potrebnú razanciu, ale výrazne mi to nevadilo a na to celkové vyvrcholenie to pekne nalákalo, a už sa neviem dočkať(to čakanie ma asi zabije). 9,5/10
Destoroyah
Destoroyah
3 626 bodů
9
Nebudem klamať ale mal som obavy z toho že sa tento film nemusí podariť. Ale toto bol poriadny "odfajč". Prvý diel ma milo prekvapil svojou animáciou a sympatickými postavami a v pokračovaní to nie je výnimka. Animácia je tu ešte lepšia, postavy riešia rodinné a súkromné problémy a pomedzi to zachraňujú celý multiverse. Dej ma upútaval už od začiatku filmu a nikdy som sa nenudil. Každá scéna ma niečím prekvapila. Vtipné, akčné a doslova úžasné. Úplný masterpiece a nemôžem sa dočkať na pokračovanie. HODNOTENIE: 9/10
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 361 bodů
9
Blesk nikdy neuhodí dvakrát na to stejné místo, pokud nejste Phil Lord a Chris Miller. Ti blázni to znovu dokázali a znovu posunuli Spider-Mana, animaci a superhrdinský filmy o úroveň výš. Na tak velkolepý, energický a divoký film, který je tradičně nabobtnalejším a velkolepějším pokračování se však jedná často o překvapivě komorní a emocionálně silný kousek. Který nezapomíná na důležitost výstavby. Postavy, mytologie, zápletky a záporaci se krásně organicky rozvijí, jakoby to od začátku měla být jasná trilogie. Takhle přirozený pokračování, které krásně pokračuje v načrtnutých vztazích a tématech, jen tak neuvidíte. Ovšem je to jen první půlka z celku a tak tu máme trochu podivnou strukturu, která hlavně ve finále brání filmu naplnit stejný potenciál. A až trojka zpětně ukáže, zda se tenhle film postaví po boku staršího brášky a nebo půjde o lehce slabší film.
Zlobert
Zlobert
3 155 bodů