Velvet Buzzsaw

52%

Zajímavosti 14

  • Jedná se o první plně digitálně natočený film Dana Gilroye, který s ním experimentoval u svých předchozích filmů natáčených převážně na 35mm filmový pás. Protože Netflix má politiku natáčení ve 4K nebo digitálně, způsobilo to podle kameramana Roberta Elswita vlastně problémy, protože musel použít jiné objektivy, než bylo zamýšleno, a dvojnásobné množství osvětlení kvůli množství detailů, které zachytily použité kamery.
  • Po snímku Nightcrawler (2014) se jedná o druhou spolupráci Dana Gilroye a Jakea Gyllenhaala a Rene Russo. Co se týče štábu, jde o třetí film, na kterém se Gilroy podílel: Jennifer Fox jako producentka, John Gilroy jako střihač a Robert Elswit jako kameraman. Jedinou výraznější změnou je Marco Beltrami jako skladatel hudby, což znamená, že poprvé pro film Dana Gilroye nedělal hudbu James Newton Howard.
  • Režisér Dan Gilroy uvádí jako jednu z inspirací pro natočení tohoto filmu film Kruh (2002).
  • Dan Gilroy, který sám sebe označuje za "milovníka současného umění, který nesbírá", se vydal na průzkum světa současného umění a během psaní a natáčení spolupracoval s mnoha poradci.
  • Režisér Dan Gilroy před začátkem natáčení prohlásil, že film bude mít atmosféru filmu Hráč (1992). Inspiroval se obrovským ansámblem Roberta Altmana.
  • Nápad, aby Morf používal flip telefon, byl nápadem Jakea Gyllenhaala. Podle Dana Gilroye ho Jake s tímto nápadem jednoho dne oslovil s tím, že "moje postava je tradicionalista".
  • Na otázku, jak přišel na jména ve filmu, režisér Dan Gilroy odpověděl, že ho inspirovala láska k románům Charlese Dickense. Gilroy pro Thrillist uvádí: "Dickens byl mistrem v používání velkých hereckých skupin a jejich neuvěřitelném definování a jedním ze způsobů, jak to dělal, byla jména. Byla to lehce nadnesená, téměř hyperrealistická jména. Vždycky mě zajímalo používání jmen k dokreslení postavy." Dále uvádí: "V této campy, kýčovité satiře světa, který jsme vytvářeli, jsem chtěl jména, která by byla trochu nadsazená. Sbírám jména. Mám složky se jmény. Morf Vandewalt je jméno, na které jsem přišel před několika lety při výzkumu."
  • Režisér Dan Gilroy v rozhovoru pro Insider prozradil, že jméno Vetril Dease je skutečné jméno, které patřilo muži žijícímu v 19. století. Toto jméno objevil při zkoumání jmen ve sčítacích operátech pro filmový projekt, který realizoval deset let před tímto filmem. Uvádí: "Shromáždil jsem asi 50 jmen a jedno z nich bylo Vetril Dease. Takže Vetril Dease byl skutečný člověk, který žil v Jižní Karolíně v 50. letech 19. století, a já jsem ho nějakým způsobem vzkřísil."
  • Postavy Rene Russo a Jakea Gyllenhaala napsal Dan Gilroy s ohledem na jejich herecké obsazení. Pro Vanity Fair je popsal takto: "Jake hraje Morfa Vandewalta, který je kritikem současného umění. A jeho postava je hlavním hrdinou, který nás filmem provází a zavádí nás stále hlouběji do záhady, která vede k závěrečnému šokujícímu poznání. René hraje Rhodoru Hazeovou, která v 70. letech začínala v punkové kapele a nyní vede největší galerii současného umění v Los Angeles. Byla to hudebnice, která se od umění odvrátila k vydělávání peněz, a to se jí daří."
  • Režisér Dan Gilroy uvedl, že Jake Gyllenhaal se podílel na tvorbě jeho postavy. "Dal jsem mu scénář a on vytvořil všechno ostatní o postavě: vzhled, manýry, jak chodí, jak mluví, kde bydlí, jakým autem jezdí. Vybrali jsme Mini Cooper Clubman. Chtěl ho."
  • Nápad na Velvet Buzzsaw napadl Dana Gilroye poté, co v roce 2017 navštívil galerii současného umění Dia v newyorském Beaconu a několik hodin poté vymyslel hrubý námět. V rozhovoru pro Vanity Fair popsal: "Bylo to v úterý po Vánocích, asi v pět hodin odpoledne, a nikdo tam nebyl. Bloudil jsem po obrovském prázdném skladišti se vším tím poněkud znepokojivým současným uměním. A skončil jsem ve sklepě ve videoinstalaci, kde byla zubařská křesla a pobíhaly krysy. A já si říkal: "Páni, tohle by bylo skvělé místo pro horor. Myšlenka, že umělci do své práce vkládají duši a že je to víc než zboží - to mě vždycky zajímalo. Najednou jsem viděl způsob, jak to všechno zakomponovat, jak prozkoumat, že když se umění a komerce nebezpečně vychýlí z rovnováhy, mohou se dít špatné věci. Velmi rychle mi to docvaklo."
  • Když se Dana Gilroye časopis Vanity Fair zeptal, co chce, aby si diváci z filmu odnesli, odpověděl: "Doufám, že se lidé budou na umění dívat trochu jinak. Pokaždé, když posloucháte hudbu nebo se díváte na sochu, obraz či film, uvědomíte si, že umělci, kteří za tím stojí, do toho díla vložili podle mě svou tvůrčí duši. Pro mě je to tak trochu posvátná věc a myslím, že jsme to trochu ztratili. Byl bych rád, kdybychom se k tomu mohli vrátit."
  • Výraz "sametová pila" má výslovně sexuální původ, souvisí s cunnilingem.
  • Volně se podobá životu Henryho Dargera, který byl také samotář, vytvořil obrovské množství uměleckých děl, která byla posmrtně oslavována, a který také strávil nějaký čas v ústavu. Darger je do značné míry známý jako outsiderský umělec, podobně jako Dease ve filmu.