Americké graffiti

73%

Komentáře a recenze 5

30 588 bodů
6
Na filmu se podíleli velikáni, jako Francis Ford Coppola, nebo George Lucas a jde to vidět, je to hezky šedesátkové a propracované hlavně po vizuální stránce. Krásná auta, tehdejší uvolněná omladina.. prostě pěkné.. ale příběh mě moc neoslovil a ve filmu se toho vlastně moc neděje. Pěkná sonda do života mladých v šedesátkách.
22 332 bodů
8
Zajímavý výřez ze života čtyř kluků. Spolu s Novou nadějí jediní režijní počin Lucase, kde jsem se zajímal o hrdiny a byli mi nějak sympatičtí. Navíc skvělý dobový soundtrack.
15 199 bodů
8.5
Lucas je borec. Film zhmotňující přesně ten úžasný atmosférický feeling, který si představím, když se mluví o amerických šedesátkách. Samozřejmě, důležitou roli hraje neuvěřitelně nadupaný soundtrack, který hraje diegeticky z rádií či během živých představení takřka nepřetržitě, ale hmatatelně reálné je i zobrazení tehdejší mladistvé nátury, nahodilého hledání sebe samého, váhání mezi nesvázaným užíváním si života a směřováním k dospělé zodpovědnosti, mezi povrchním frajerstvím a skutečným prožíváním. Nevzpomínám si na žádný jiný snímek, po jehož zhlédnutí bych upadl do deprese z toho, že nemohu zažít dobu, o které vypovídá - nekonečné večery v autokinech, na živých velkoměstských ulicích s hárem jako James Dean (v mém případě spíše jako Yul Brynner :) nebo na vyprahlých venkovkých cestách, kde bych tůroval s kovbojským kloboukem otcův starý trabant. Dílo sice mnohem více nostalgické a naivní nežli progresivní, ale přesto nestárnoucí a nádherné. A je zajímavé vidět, že Richard Dreyfus vypadal roku 1973 o patnáct let mladší než o dva roky později při natáčení Čelistí..
cerfik
cerfik
7 933 bodů
6
Upřímně nechápu tu chválu a opěvování tohoto snímku, kde se unuděná americká mládež snaží zabavit v zevlování po nějakém americkém zapadákově co jako zapadákov až tak nepůsobí. Zkrátka mladí účastníci téhle jedné noci přetékají nudou, která se na vás jaksi přenáší a spíš to připomíná konec padesátých let a o zlatých šedesátých bych moc nemluvil, protože i ta hudba i to chování je tak plné přetvářky, hraní si na něco, svázanosti konvencemi a takové zaprdlosti. Děj v podstatě žádný, sledujete mladé jak se jednu noc různým způsobem flákají. Pěkný auta a pěkný neony, slušná kamera a vizualizace amerického způsobu života dané doby, ale nic co by bylo hodno George Lucase a za co by měl být nějak opěvován. Oproti THX 1138 a Hvězdným válkám je to chudičký odvar.
Motinski
Motinski
7 269 bodů
10
Jedno z najpríjemnejších prekvapení aké som kedy zažil čo sa týka očakávaní pred zhliadnutím. To že otec Hviezdnych vojen predtým natočil nostalgickú záležitosť s maximálne sympatickým kastingom a soundtrackom ktorý dodáva filmu nevídané čaro mi prišlo nemožné. Príjemný šok. Na konci som ani presne nevedel či som dopozeral komédiu, drámu alebo čo to vlastne bolo. Takéto vyobrazenie doby prostredníctvom pár postav, s jednoduchými dejovými zápletkami sa nevidí často. Atmosférou sú americké graffiti v mojich očiach obrovský kult a niečo čo sa nedá prekonať a asi ani napodobniť. Chápem kritiku, no bol som odpáleny a vždy keď si na film spomeniem, cítim eufóriu, dobrú náladu a chuť pustiť si staré rockn'roll skladby.