Muž, který zastřelil Liberty Valance

76%

Komentáře a recenze 5

28 483 bodů
9
John Wayne, James Stewart, Lee Marvin a Lee Van Cleef v jednom filmu, o kterém se říká, že patří mezi ty nejlepší. Jedná se o netradiční western, který je sice hlavně konverzační, ale tématem cílený. Jistý právník se snaží prosadit právo ve městečku, kde se stále vše řeší zbraněmi. A co takhle státní zastupitelstvo? Každý představitel své role má přesně takové místo, jaké u nich známe a které jim sedí. James Stewart je naivní právník, který zbraně odmítá, John Wayne drsný rančer vědíc si se vším rady, Lee Marvin jako šílený padouch a Lee Van Cleef coby jeho přisluhovač. Mohutné střílečky tu nelze očekávat, protože se jedná spíše o drama s politickou tématikou. Režisér John Ford si s tím poradil velice bravurně a nelze tomu tedy nic vytknout. Bohužel ale film hodně zestárnul a tak dnes může dosti nudit. Ale to už je u starších filmů takový úděl.
22 311 bodů
6
Bez Jamese Stewarda by to nebyly ani ty tři. Odhadnutelné, bez atmosféry - k čemu je to vlastně dobré?
6
Dneska už takový styl westernu působí místy až humorně. Zlý bandita vs právník pacifista vs šerif tlouštík nemotora vs John Wayne.. Až na pár scén bez pořádné atmosféry a hlavně dost průhledný děj. 6/10
8 678 bodů
4
Ač waynovsko-fordovsé westerny rád nemám, tak tenhle nebyl vyloženě zlý jako třeba jejich Rio Bravo z roku 1959. Tenhle kousek ale tematizuje zajímavé motivy: Třeba motiv řešení konfliktů kultivovaně skrze právo a politiku či skrze přímé násilí. I proto je tento film více konverzačním dramatem než akčním filmem (což je dobře, protože v tu dobu ještě akce za moc nestála), ale zase to nejde dost do hloubky na to, aby mě to vyloženě pohltilo. Dále je tu poměrně dobře vykreslený typický westernový motiv odvážného pistolníka, který bojuje za svět, jenž ho už brzy nebude potřebovat. Jako celek je to docela fajn - má to dobře vystavěný příběh, který zpracuje řádku témat a na konec odkryje to, kdo vlastně zabil toho psance Liberty Valance. Jenže - v celém filmu jsem si nenašel scénu, na kterou bych se rád podíval znovu. Snad bych řekl, že mě příliš neoslovily postavy svým charismatem/povahou. Chápal jsem, co se jim děje a o co jim jde, ale nijak ke mně emočně nepromlouvalo. Wayne je mi třeba protivný už jenom svým samotným vzezřením. V jistém smyslu to asi příliš jede v zajetých kolejích. O deset let starší High Noon mi přišlo tematicky zajímavější, silnější a relevantější a ještě to má o 30 min kratší stopáž.
malkel
malkel
452 bodů
8
Klasický western, z nejklasičtějších westernů, kterému zub času neubral na kráse, ale přidal na šarmu. Tomu napomáhají dvě naprostá herecká esa John Wayne a James Stewart, kteří jsou oba špičkový a obě jejich postavy si kradou každou scénu. Vyzdvihnu opakující se motivy, jenž přidávají na uhlazenosti snímku a také výbornou práci se stíny, díky níž filmu sluší černobílý kabátek. Pokud hledáte nějaký starší western, mohu s klidným srdcem a s koltem za opaskem doporučit. ****