Antonín Soukup: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

Antonín Soukup: Filmy a seriály

  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    FilmRole: trhovec
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +1
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    1
  • U pokladny stál...
    U pokladny stál... (1939)
    FilmRole: vrátný v pojišťovně
    • VOYO
    Vlasta Burian jako ošetřovatel z nemocnice U svatého Jakuba, Kryštof Rozruch, je tamním primářem Markem požádán o laskavost. Marek si s ním na čas vymění identitu, aby mohl vyzkoušet, zda city, které k němu chová jeho vážná známost z vyšších vrstev, jsou opravdu ryzí a bez zištných záměrů. Tato malá lest, odehrávající se při společném pobytu v lázních, pak vyvolá nezadržitelný řetězec ztřeštěných situací. Vlasta Burian zde excelentně vytvořil jednu ze svých nejslavnějších rolí.
    Žánry:Komedie
    84%
    Vlasta Burian jako ošetřovatel z nemocnice U svatého Jakuba, Kryštof Rozruch, je tamním primářem Markem požádán o laskavost. Marek si s ním na čas vymění identitu, aby mohl vyzkoušet, zda city, které k němu chová jeho vážná známost z vyšších vrstev, jsou opravdu ryzí a bez zištných záměrů. Tato malá lest, odehrávající se při společném pobytu v lázních, pak vyvolá nezadržitelný řetězec ztřeštěných situací. Vlasta Burian zde excelentně vytvořil jednu ze svých nejslavnějších rolí.
    Žánry:Komedie
    2
  • Císařův pekař - Pekařův císař
    Císařův pekař - Pekařův císař (1951)
    FilmRole: pekař
    • VOYO
    • O2 TV
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením rozděleného na dvě poloviny, nazvaný "Císařův pekař", líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný "Pekařův císař", líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine uruptný boj...
    83%
    První díl klasického filmu se skvostným hereckým obsazením rozděleného na dvě poloviny, nazvaný "Císařův pekař", líčí osudy pekařského tovaryše Matěje Kotrby, který rozdal chudému lidu rohlíčky (obzvláště vypečené), určené císaři Rudolfu II. Za tento svůj čin byl uvržen do hladomorny. Císař Rudolf na jedné své výpravě objevil bájného Golema, kterého chtěl oživit. Těmito plány se zaobíral i celý císařův dvůr, který chtěl Rudolfa svrhnout z trůnu a za pomoci Golema se zmocnit vlády nad celým světem. Druhý díl, nazvaný "Pekařův císař", líčí další Matějovy osudy. Tomu se mezitím podařilo utéct z vězení a díky své podobě s císařem dokonce vystupuje v jeho úloze. Jeden z císařových odpůrců objevil tajemství oživení Golema - zázračný šém. Mezi spiklenci, kteří chtěli použít Golemovu sílu k ničení a mezi Matějem, který chtěl použít jeho síly k pomoci prostému lidu, se tak o šém rozvine uruptný boj...
    3
  • Ukradená vzducholoď
    Ukradená vzducholoď (1966)
    FilmRole: námořník
    • Netflix
    • VOYO
    • Google Play
    • +3
    Dobrodružný příběh pěti úplně obyčejných kluků, kteří se tak trochu náhodou ocitnou v neobyčejné situaci. Na pražském Výstavišti kluci využijí příležitosti letu vzducholodí zdarma a vyráží vstříc senzační vzduchoplavecké cestě. Majitel vzducholodi ale překroutí celou situaci a vzniká poprask. Novináři se honí za senzací ukradené vzducholodi, vážení pánové se pohoršují nad dětskou zločinností a rodiče dětí je jen těžko brání před přísným soudem. Majitel vzducholodi Findeys chce využít její zmizení k propagaci své firmy a podvodu s falešným nehořlavým plynem. Nicméně nehořlavý plyn není úžasný vynález pouze pro létající steampunkové stroje. O jeho ukořistění se snaží také jedna vojenská mocnost, která vysílá podlého agenta s všemožnými vychytávkami, aby se zmocnil vzorce na nehořlavý plyn. Kluci chtějí obletět celý svět, ale vzducholoď havaruje na vzdáleném ostrově, kde na ně číhá nemalé nebezpečí. Díky pomoci kapitána Nema a odvážného novináře Ardana nakonec kluci všechny nástrahy překonají a vrátí se domů. Odvěký souboj nespoutaného mládí a přísného světa dospělých končí vítězně ve prospěch dětí. (Bontonfilm)
    78%
    Dobrodružný příběh pěti úplně obyčejných kluků, kteří se tak trochu náhodou ocitnou v neobyčejné situaci. Na pražském Výstavišti kluci využijí příležitosti letu vzducholodí zdarma a vyráží vstříc senzační vzduchoplavecké cestě. Majitel vzducholodi ale překroutí celou situaci a vzniká poprask. Novináři se honí za senzací ukradené vzducholodi, vážení pánové se pohoršují nad dětskou zločinností a rodiče dětí je jen těžko brání před přísným soudem. Majitel vzducholodi Findeys chce využít její zmizení k propagaci své firmy a podvodu s falešným nehořlavým plynem. Nicméně nehořlavý plyn není úžasný vynález pouze pro létající steampunkové stroje. O jeho ukořistění se snaží také jedna vojenská mocnost, která vysílá podlého agenta s všemožnými vychytávkami, aby se zmocnil vzorce na nehořlavý plyn. Kluci chtějí obletět celý svět, ale vzducholoď havaruje na vzdáleném ostrově, kde na ně číhá nemalé nebezpečí. Díky pomoci kapitána Nema a odvážného novináře Ardana nakonec kluci všechny nástrahy překonají a vrátí se domů. Odvěký souboj nespoutaného mládí a přísného světa dospělých končí vítězně ve prospěch dětí. (Bontonfilm)
    4
  • Zabil jsem Einsteina, pánové...
    Zabil jsem Einsteina, pánové... (1969)
    FilmRole: šlechetný pán
    • VOYO
    • iVysílání
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí "stroje času" do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává "v budoucnosti", konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    78%
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí "stroje času" do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává "v budoucnosti", konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    5
  • Na kometě
    Na kometě (1970)
    Film
    V roce 1970 Karel Zeman podnikl svou poslední výpravu do světa nespoutané fantazie Julesa Vernea. Snímek, inspirovaný stejnojmenným románem a jeho ilustracemi, završuje tvůrčí etapu, v níž kombinoval hranou a animovanou složku. Po srážce Země s kometou se část francouzské kolonie ocitne na povrchu tělesa putujícího vesmírem. Obyvatelé se setkávají s nebezpečím blížící se apokalypsy. Autor zde poukazuje na to, že největší hrozbou pro svět jsou lidé, malicherně bojující mezi sebou o moc. Film získal filmové ceny v Benátkách, Teheránu a Paříži. (Muzeum Karla Zemana)
    77%
    V roce 1970 Karel Zeman podnikl svou poslední výpravu do světa nespoutané fantazie Julesa Vernea. Snímek, inspirovaný stejnojmenným románem a jeho ilustracemi, završuje tvůrčí etapu, v níž kombinoval hranou a animovanou složku. Po srážce Země s kometou se část francouzské kolonie ocitne na povrchu tělesa putujícího vesmírem. Obyvatelé se setkávají s nebezpečím blížící se apokalypsy. Autor zde poukazuje na to, že největší hrozbou pro svět jsou lidé, malicherně bojující mezi sebou o moc. Film získal filmové ceny v Benátkách, Teheránu a Paříži. (Muzeum Karla Zemana)
    6
  • Právě začínáme
    Právě začínáme (1946)
    FilmRole: zákazník v Benešově
    Trhovec František Diviš nabízí po jarmarcích laciné zboží, spolumajitel kočovného varieté Bohouš Vosáhlo zase nenáročnou lidovou zábavu. Velmi často se tedy potkávají. Ani jeden z nich si svou činností nevydělá na pohodlné živobytí, nepřipouštějí si však zbytečné starosti. To se ovšem změní ve chvíli, kdy jim oběma zasáhne do života malý kluk. Pepík je sirotek, nemá se o něj kdo postarat a oba jarmarečníci nedokážou odolat prosbě v dětských očích... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    76%
    Trhovec František Diviš nabízí po jarmarcích laciné zboží, spolumajitel kočovného varieté Bohouš Vosáhlo zase nenáročnou lidovou zábavu. Velmi často se tedy potkávají. Ani jeden z nich si svou činností nevydělá na pohodlné živobytí, nepřipouštějí si však zbytečné starosti. To se ovšem změní ve chvíli, kdy jim oběma zasáhne do života malý kluk. Pepík je sirotek, nemá se o něj kdo postarat a oba jarmarečníci nedokážou odolat prosbě v dětských očích... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    7
  • Slaměný klobouk
    Slaměný klobouk (1971)
    FilmRole: příbuzný
    • VOYO
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    76%
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    8
  • Bláznova kronika
    Bláznova kronika (1964)
    Film
    Příběh se odehrává v Čechách v době třicetileté války. V rukou vojenských verbířů skončí i vesnický mládenec Petr, který sice dostane vojenský kabát, ale vzápětí se mu podaří utéct. Spolu s královským verbířem Matějem však padne do zajetí nepřátelského vojska… Karel Zeman použil v tomto snímku technik animovaného i hraného filmu, které ve specifickém spojení vytvořily novou kvalitu, rukopis, který je nezaměnitelný a který okouzluje diváky dodnes. (oficiální text distributora)
    74%
    Příběh se odehrává v Čechách v době třicetileté války. V rukou vojenských verbířů skončí i vesnický mládenec Petr, který sice dostane vojenský kabát, ale vzápětí se mu podaří utéct. Spolu s královským verbířem Matějem však padne do zajetí nepřátelského vojska… Karel Zeman použil v tomto snímku technik animovaného i hraného filmu, které ve specifickém spojení vytvořily novou kvalitu, rukopis, který je nezaměnitelný a který okouzluje diváky dodnes. (oficiální text distributora)
    9
  • Počestné paní pardubické
    Počestné paní pardubické (1944)
    FilmRole: konšel - jedlík
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    74%
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    10
  • Měsíc nad řekou
    Měsíc nad řekou (1953)
    FilmRole: abiturient Frantík
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    73%
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    11
  • Podobizna
    Podobizna (1947)
    FilmRole: dražitel
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    72%
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    12
  • Tři muži ve sněhu
    Tři muži ve sněhu (1936)
    FilmRole: podomek v "Imperialu"
    Mladý doktor Hájek už dlouho bezúspěšně hledá zaměstnání. Štěstí se na něj však přece jen usměje – vyhraje soutěž o nejlepší reklamní slogan, kterou vypsal továrník Bárta. Cenou je pobyt v luxusním horském hotelu. Do stejného zimního střediska odjíždí i Bárta, ale použije falešné jméno a vydává se za chudáka. Není proto divu, že se personál hotelu při ubytovávání těchto dvou hostů splete. Nemajetný mladík si užívá přímo královských poct a výsad a továrník se přitom choulí v kamrlíku bez topení. Do děje také zasáhne Bártova roztomilá dcera a komplikace na sebe nenechávají dlouho čekat. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    71%
    Mladý doktor Hájek už dlouho bezúspěšně hledá zaměstnání. Štěstí se na něj však přece jen usměje – vyhraje soutěž o nejlepší reklamní slogan, kterou vypsal továrník Bárta. Cenou je pobyt v luxusním horském hotelu. Do stejného zimního střediska odjíždí i Bárta, ale použije falešné jméno a vydává se za chudáka. Není proto divu, že se personál hotelu při ubytovávání těchto dvou hostů splete. Nemajetný mladík si užívá přímo královských poct a výsad a továrník se přitom choulí v kamrlíku bez topení. Do děje také zasáhne Bártova roztomilá dcera a komplikace na sebe nenechávají dlouho čekat. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    13
  • Jedenácté přikázání
    Jedenácté přikázání (1935)
    FilmRole: farář
    Veselé příhody tří starých mládenců, jedné utajené manželky a potrhlého velitele ostrostřelců... Oslavou příchodu nového – dvacátého – století začíná rozmarná komedie podle stejnojmenné frašky Františka Ferdinanda Šamberka, jehož jméno je spojeno se zakladatelskou generací Národního divadla. Napsal na čtyřicet titulů oblíbených veseloher a největšího ohlasu zaznamenalo právě Jedenácté přikázání, příběh o utajené ženitbě zapřisáhlého starého mládence. Její humor i znamenitě řešená situační komika inspirovaly i filmaře. První verzi natočil v roce 1925 režisér Václav Kubásek podle silvestrovského představení Vinohradského divadla. Zvukovou verzi natočil o deset let později Martin Frič, na scénáři výtečné komedie se podílel E.A.Longen a Otakar Vávra. Hlavní roli c.k. notáře Voborského, který pro lásku ke sličné měšťanské dcerce zradí přísahu, že se nikdy neožení, hrál v obou přepisech Hugo Haas. Zatajovanou manželku pak ve Fričově adaptaci Jiřina Štěpničková, veselé kumpány Jindřich Plachta a Jiří Plachý, potrhlého ševce Václav Trégl a jeho energickou ženu Eližbětu Ella Nollová. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    70%
    Veselé příhody tří starých mládenců, jedné utajené manželky a potrhlého velitele ostrostřelců... Oslavou příchodu nového – dvacátého – století začíná rozmarná komedie podle stejnojmenné frašky Františka Ferdinanda Šamberka, jehož jméno je spojeno se zakladatelskou generací Národního divadla. Napsal na čtyřicet titulů oblíbených veseloher a největšího ohlasu zaznamenalo právě Jedenácté přikázání, příběh o utajené ženitbě zapřisáhlého starého mládence. Její humor i znamenitě řešená situační komika inspirovaly i filmaře. První verzi natočil v roce 1925 režisér Václav Kubásek podle silvestrovského představení Vinohradského divadla. Zvukovou verzi natočil o deset let později Martin Frič, na scénáři výtečné komedie se podílel E.A.Longen a Otakar Vávra. Hlavní roli c.k. notáře Voborského, který pro lásku ke sličné měšťanské dcerce zradí přísahu, že se nikdy neožení, hrál v obou přepisech Hugo Haas. Zatajovanou manželku pak ve Fričově adaptaci Jiřina Štěpničková, veselé kumpány Jindřich Plachta a Jiří Plachý, potrhlého ševce Václav Trégl a jeho energickou ženu Eližbětu Ella Nollová. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    14
  • Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
    Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1955)
    FilmRole: muž na výletě
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    70%
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    15
  • Barbora Hlavsová
    Barbora Hlavsová (1942)
    FilmRole: pekař Nechvátal
    Všeobecně vážený ředitel maloměstské záložny Hlavsa se kvůli své rozmařilé a zhýčkané ženě dopustí zpronevěry, a když se situace nedá zachránit, zastřelí se. Jeho matka, prostá vesnická žena, se ujme ovdovělé snachy i dospívajícího vnuka s podmínkou, že jí oba pomohou všechnu škodu nahradit. Pro městskou dámu je tvrdá vesnická práce utrpením. Stejně tak pro mladého Boříka, nadaného pianistu, který se těžko vzdává snů o umělecké dráze... (Film Europe)
    Žánry:Drama
    70%
    Všeobecně vážený ředitel maloměstské záložny Hlavsa se kvůli své rozmařilé a zhýčkané ženě dopustí zpronevěry, a když se situace nedá zachránit, zastřelí se. Jeho matka, prostá vesnická žena, se ujme ovdovělé snachy i dospívajícího vnuka s podmínkou, že jí oba pomohou všechnu škodu nahradit. Pro městskou dámu je tvrdá vesnická práce utrpením. Stejně tak pro mladého Boříka, nadaného pianistu, který se těžko vzdává snů o umělecké dráze... (Film Europe)
    Žánry:Drama
    16
  • Prstýnek
    Prstýnek (1944)
    FilmRole: starosta Marčan
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    69%
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    17
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: muž honící zloděje
    69%
    18
  • Otec Kondelík a ženich Vejvara
    Otec Kondelík a ženich Vejvara (1937)
    FilmRole: Šťovíček
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na "zástěrkový večírek", kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    69%
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na "zástěrkový večírek", kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    19
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    FilmRole: Deda-model s dýmkou
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    20
  • Ztracená tvář
    Ztracená tvář (1965)
    FilmRole: host
    Hrdinou vědeckofantastického příběhu je lékař chudých a zároveň také nadaný vědec dr. Bartoš (Vlastimil Brodský), který objeví novou metodu dokonalé transplantace lidské tváře. Sám podstoupí operaci v okamžiku, kdy je pod nátlakem donucen změnit obličej gangsterovi Urbanovi Kráječi, který je podezřelý z loupeže a vraždy. Bartoš na sebe bere podobu zločince, ve kterého se poté sám postupně proměňuje. Nejprve ztrácí svou tvář fyzickou a později i mravní. Děj příběhu, který vznikl podle námětu a scénáře Josefa Nesvadby, se odehrává v pražském podsvětí 30. let minulého století, v temném prostředí plném honiček s přestřelkami, hrůzných chirurgických zákroků i komických milostných scén. Režisér Pavel Hobl vynalézavě a s napětím buduje překvapivé dějové zvraty, stejně dobře pracuje s herci, u kterých respektuje jejich dispozice. Janu Brejchovou zobrazuje jako hvězdu, zajímavé typy vytvářejí vedle Vlastimila Brodského také Martin Růžek či německý herec Fred Delmare. Svůj film obdařil také nezbytným hororovým napětím, sadisticky si počíná zejména v okamžicích, kdy s notnou dávkou naturalismu zobrazuje lékařské pokusy dr. Bartoše. Hlavní důraz však klade především na morální poslání příběhu, ve kterém hledá odpovědi na základní otázky: Co určuje člověka? Jeho tvář, nebo prostředí, ve kterém žije? Je naše povaha neměnná, nebo jsme schopni korigovat své jednání a spoluvytvářet charakter? (oficiální text distributora)
    Žánry:KomedieKrimiSci-fi
    68%
    Hrdinou vědeckofantastického příběhu je lékař chudých a zároveň také nadaný vědec dr. Bartoš (Vlastimil Brodský), který objeví novou metodu dokonalé transplantace lidské tváře. Sám podstoupí operaci v okamžiku, kdy je pod nátlakem donucen změnit obličej gangsterovi Urbanovi Kráječi, který je podezřelý z loupeže a vraždy. Bartoš na sebe bere podobu zločince, ve kterého se poté sám postupně proměňuje. Nejprve ztrácí svou tvář fyzickou a později i mravní. Děj příběhu, který vznikl podle námětu a scénáře Josefa Nesvadby, se odehrává v pražském podsvětí 30. let minulého století, v temném prostředí plném honiček s přestřelkami, hrůzných chirurgických zákroků i komických milostných scén. Režisér Pavel Hobl vynalézavě a s napětím buduje překvapivé dějové zvraty, stejně dobře pracuje s herci, u kterých respektuje jejich dispozice. Janu Brejchovou zobrazuje jako hvězdu, zajímavé typy vytvářejí vedle Vlastimila Brodského také Martin Růžek či německý herec Fred Delmare. Svůj film obdařil také nezbytným hororovým napětím, sadisticky si počíná zejména v okamžicích, kdy s notnou dávkou naturalismu zobrazuje lékařské pokusy dr. Bartoše. Hlavní důraz však klade především na morální poslání příběhu, ve kterém hledá odpovědi na základní otázky: Co určuje člověka? Jeho tvář, nebo prostředí, ve kterém žije? Je naše povaha neměnná, nebo jsme schopni korigovat své jednání a spoluvytvářet charakter? (oficiální text distributora)
    Žánry:KomedieKrimiSci-fi
    21
  • 22
  • Panenství a kriminál
    Panenství a kriminál (1969)
    FilmRole: Pecháček
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, když se jej předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    67%
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, když se jej předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    23
  • Tarzanova smrt
    Tarzanova smrt (1962)
    Film
    64%
    24
  • 25
  • Jarčin profesor
    Jarčin profesor (1937)
    FilmRole: host v baru
    Jarča Drahanová se vrací domů na prázdniny s vysvědčením v kapse. Ovšem ono vysvědčení je "přizdobeno" nedostatečnou z němčiny. Její rodiče se rozhodnou přijmout někoho, kdo by dcerunku jazyk doučil. A vhodným kandidátem se ukáže pomocník na statku Karel, který sem přišel před nedávnem s kamarády Petrem a Bořkem. Tvůrčí tým jarčina profesora ještě natočil filmy Armádní dvojčata a Děti na zakázku. Hlavní hrdiny představovali Gustav Nezval a Hana Vítová, za klauny tu byli Jindřich Plachta a Ladislav Pešek.
    Žánry:Komedie
    63%
    Jarča Drahanová se vrací domů na prázdniny s vysvědčením v kapse. Ovšem ono vysvědčení je "přizdobeno" nedostatečnou z němčiny. Její rodiče se rozhodnou přijmout někoho, kdo by dcerunku jazyk doučil. A vhodným kandidátem se ukáže pomocník na statku Karel, který sem přišel před nedávnem s kamarády Petrem a Bořkem. Tvůrčí tým jarčina profesora ještě natočil filmy Armádní dvojčata a Děti na zakázku. Hlavní hrdiny představovali Gustav Nezval a Hana Vítová, za klauny tu byli Jindřich Plachta a Ladislav Pešek.
    Žánry:Komedie
    26
  • Jestřáb kontra Hrdlička
    Jestřáb kontra Hrdlička (1953)
    FilmRole: muž na dražbě
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    63%
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    27
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: zvědavý pán v kavárně

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    28
  • Děvčátko z venkova
    Děvčátko z venkova (1937)
    FilmRole: starosta
    63%
    29
  • Zázračný hlavolam
    Zázračný hlavolam (1967)
    FilmRole: dědeček

    O jedné neděli, kdy je vyhlášen sběr železného odpadu, naleznou děti podivuhodný drátěný hlavolam, který plní každé přání. V městečku, kde děti žijí a chodí do školy, záhy vypukne zmatek. Jenže sobečtí dospělí, chtějící záhadnou věc prozkoumat, kouzlo zničí. Pokus o moderní pohádku, zasazenou do současných reálií, velkého úspěchu nedosáhl a záhy se zařadil mezi pozapomenuté tituly. Určitou zvláštností je, že režisérem filmu je dokumentarista Václav Táborský, jenž se do vyprávění pokusil začlenit i dokumentaristické prvky, zejména v kresbě prostředí.

    Žánry:Rodinný
    63%

    O jedné neděli, kdy je vyhlášen sběr železného odpadu, naleznou děti podivuhodný drátěný hlavolam, který plní každé přání. V městečku, kde děti žijí a chodí do školy, záhy vypukne zmatek. Jenže sobečtí dospělí, chtějící záhadnou věc prozkoumat, kouzlo zničí. Pokus o moderní pohádku, zasazenou do současných reálií, velkého úspěchu nedosáhl a záhy se zařadil mezi pozapomenuté tituly. Určitou zvláštností je, že režisérem filmu je dokumentarista Václav Táborský, jenž se do vyprávění pokusil začlenit i dokumentaristické prvky, zejména v kresbě prostředí.

    Žánry:Rodinný
    30
  • Jan Roháč z Dubé
    Jan Roháč z Dubé (1947)
    FilmRole: tlouštík ze Siónu
    62%
    31
  • Ideál septimy
    Ideál septimy (1938)
    Film
    • iVysílání
    62%
    32
  • Maryša
    Maryša (1935)
    FilmRole: obecní strážník Hrdlička
    • iVysílání
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež jej režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličený vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacený několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    62%
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež jej režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličený vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacený několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    33
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: radní
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    34
  • Cirkus bude!
    Cirkus bude! (1954)
    FilmRole: svatebčan
    • iVysílání
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    61%
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    35
  • Vyděrač
    Vyděrač (1937)
    FilmRole: číšník

    Alfred Merhaut je generálním ředitelem textilních továren kde vládně skutečně tvrdou rukou. Přišel na systém jak převádět výtěžky z exportu na svá soukromá zahraniční konta. Prostě každého úředníka pracujícího v bilančním oddělení propustí dříve, než by podvody mihl odhalit. A na toto obávané místo je přeložen účetní Bašek, jež nezná nic jiného než dřinu a nedostatek. Když je v bilančním oddělení svědkem propuštění staršího kolegy má už všeho dost a své znechucení dá najevo. A tak je propuštěn i on, ale na odchodu zaslechne jak se ředitel bojí nečekané kontroly. A Bašek kompromitující doklad ukradne, až doma zjistí, že doklad ztratil a zaměnil za neškodný.Toto ale Merhaut neví a Boškovi nabídne jak peníze, tak vysoké místo v továrně. Bašek si může užívat života, ale pouze do doby než Merhault zjistí, že doklad nemá. Přesto je ale zatčen a bošek se vrací na místo účetního.

    Žánry:Drama
    61%

    Alfred Merhaut je generálním ředitelem textilních továren kde vládně skutečně tvrdou rukou. Přišel na systém jak převádět výtěžky z exportu na svá soukromá zahraniční konta. Prostě každého úředníka pracujícího v bilančním oddělení propustí dříve, než by podvody mihl odhalit. A na toto obávané místo je přeložen účetní Bašek, jež nezná nic jiného než dřinu a nedostatek. Když je v bilančním oddělení svědkem propuštění staršího kolegy má už všeho dost a své znechucení dá najevo. A tak je propuštěn i on, ale na odchodu zaslechne jak se ředitel bojí nečekané kontroly. A Bašek kompromitující doklad ukradne, až doma zjistí, že doklad ztratil a zaměnil za neškodný.Toto ale Merhaut neví a Boškovi nabídne jak peníze, tak vysoké místo v továrně. Bašek si může užívat života, ale pouze do doby než Merhault zjistí, že doklad nemá. Přesto je ale zatčen a bošek se vrací na místo účetního.

    Žánry:Drama
    36
  • Posel úsvitu
    Posel úsvitu (1950)
    FilmRole: muž na slavnosti
    60%
    37
  • O medvědu Ondřejovi
    O medvědu Ondřejovi (1959)
    FilmRole: kuchař
    59%
    38
  • Muzikantská Liduška
    Muzikantská Liduška (1940)
    FilmRole: hostinský
    Vše začalo, když se rodina bohatého sedláka Staňka přistěhovala do malé vesnice a dcera Liduška se tu zamilovala do chudého houslisty Toníka. Rodiče však její lásce nepřáli a rozhodli se ji provdat za syna statkářky Krejzové, přestože dívka nesympatického muže odmítla. Když rodiče neustoupili, byla Liduška rozhodnuta s Toníkem utéci, ale když se dozvěděla, že byl její milý povolán na vojnu, v zoufalství ustoupila nátlaku rodičů a ke svatbě svolila...
    Žánry:DramaRomantický
    59%
    Vše začalo, když se rodina bohatého sedláka Staňka přistěhovala do malé vesnice a dcera Liduška se tu zamilovala do chudého houslisty Toníka. Rodiče však její lásce nepřáli a rozhodli se ji provdat za syna statkářky Krejzové, přestože dívka nesympatického muže odmítla. Když rodiče neustoupili, byla Liduška rozhodnuta s Toníkem utéci, ale když se dozvěděla, že byl její milý povolán na vojnu, v zoufalství ustoupila nátlaku rodičů a ke svatbě svolila...
    Žánry:DramaRomantický
    39
  • Rakev ve snu viděti
    Rakev ve snu viděti (1968)
    FilmRole: dědeček
    58%
    40
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: karbaník

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    58%

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    41
  • Mezi zemí a nebem
    Mezi zemí a nebem (1958)
    FilmRole: hostinský

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    58%

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    42
  • Komedianti
    Komedianti (1953)
    FilmRole: muž u poštovní přepážky
    Osudy jedné komediantské rodiny ve dvacátých letech minulého století. Život starého komedianta, jeho dospělých synů Žaka, Fricka a dospívající Olgy není vůbec snadný. Nejsou považováni za počestné a proto jsou úředně nežádoucí, přestože o jejich artistická, pantomimická a taneční čísla je mezi prostým lidem zájem. Rodina to tedy zkouší v cirkuse Medrano, ale vnitřní napjaté vztahy znovu přinutí, aby táhli po štacích. Když Žak odjede zpět za cirkusem, aby vyjednal lepší podmínky, zbytek rodiny se nezadržitelně blíží k tragickému konci.
    Žánry:Drama
    57%
    Osudy jedné komediantské rodiny ve dvacátých letech minulého století. Život starého komedianta, jeho dospělých synů Žaka, Fricka a dospívající Olgy není vůbec snadný. Nejsou považováni za počestné a proto jsou úředně nežádoucí, přestože o jejich artistická, pantomimická a taneční čísla je mezi prostým lidem zájem. Rodina to tedy zkouší v cirkuse Medrano, ale vnitřní napjaté vztahy znovu přinutí, aby táhli po štacích. Když Žak odjede zpět za cirkusem, aby vyjednal lepší podmínky, zbytek rodiny se nezadržitelně blíží k tragickému konci.
    Žánry:Drama
    43
  • Kde řeky mají slunce
    Kde řeky mají slunce (1961)
    FilmRole: farář
    57%
    44
  • Nikola Šuhaj
    Nikola Šuhaj (1947)
    FilmRole: Davidovič
    56%
    45
  • Návštěva z oblak
    Návštěva z oblak (1955)
    FilmRole: družstevník

    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznatz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu, vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete

    Žánry:Komedie
    56%

    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznatz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu, vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete

    Žánry:Komedie
    46
  • Až se vrátíš
    Až se vrátíš (1947)
    FilmRole: muž v hospodě
    56%
    47
  • Florián
    Florián (1961)
    FilmRole: hostinský
    55%
    48
  • Tři kamarádi
    Tři kamarádi (1947)
    FilmRole: vrchní Václav
    Mladíci Štěpán, Ludvík a Karel se skamarádili v cizině, kde za druhé světové války bojovali. Teď se vrátili domů a přemýšlejí o další budoucnosti. Štěpán je konstruktérem, a tak si založí autodílnu. Najde se v ní práce i pro Ludvíka, zatímco Karel se zaměstná v automobilové továrně Omega. Mladí podnikatelé jsou však samé dluhy a jejich podnik neprosperuje. Štěpán sice vymyslí zplynovač do aut, ale nemá ani jak ho otestovat. V nouzi největší přijde zpráva, že Štěpán bude dědit po strýci z Jižní Ameriky...
    Žánry:Komedie
    55%
    Mladíci Štěpán, Ludvík a Karel se skamarádili v cizině, kde za druhé světové války bojovali. Teď se vrátili domů a přemýšlejí o další budoucnosti. Štěpán je konstruktérem, a tak si založí autodílnu. Najde se v ní práce i pro Ludvíka, zatímco Karel se zaměstná v automobilové továrně Omega. Mladí podnikatelé jsou však samé dluhy a jejich podnik neprosperuje. Štěpán sice vymyslí zplynovač do aut, ale nemá ani jak ho otestovat. V nouzi největší přijde zpráva, že Štěpán bude dědit po strýci z Jižní Ameriky...
    Žánry:Komedie
    49
  • Králíci ve vysoké trávě
    Králíci ve vysoké trávě (1961)
    FilmRole: hostinský
    Desetiletý Martin (Michal Koblic) navštěvuje ve škole hodiny náboženství, v místním kostele pokaždé ministruje a je k ruce panu faráři (Václav Lohniský). Martin ví moc dobře, že jeho ministranství dělá velkou radost jeho mamince Anči (Antonie Hegerlíková), zapálené katoličce, která má zdravotní problémy a upíná své uzdravení také v dobré víře v Boha. Martin je v hodinách náboženství snaživý, což je samozřejmě trnem v oku jeho výrazně flegmatičtějších spolužáků, kteří si ho kvůli tomu dobírají. Když ve škole probíhají nábory do dětského pionýra, chce Martin pochopitelně trávit také čas s osttaními dětmi. Jeho máma je ale výrazně proti a staví ho do pozice, ať si vybere, zda dá přednost kostelu nebo pionýru. Martin je přemýšlivý chlapec, má moc rád své králíky, které si doma chová a snaží se být svědomitý, jenže jeho otec (Elo Romančík) ho bez důvodu obviní z krádeže peněz, které však krade jeho starší bratr, aby měl na lístky do kina, s mámou se dostává do konfliktu kvůli pionýru a když doma nalezne své králíky mrtvé začíná pochybovat o existenci Boha.
    Žánry:Drama
    54%
    Desetiletý Martin (Michal Koblic) navštěvuje ve škole hodiny náboženství, v místním kostele pokaždé ministruje a je k ruce panu faráři (Václav Lohniský). Martin ví moc dobře, že jeho ministranství dělá velkou radost jeho mamince Anči (Antonie Hegerlíková), zapálené katoličce, která má zdravotní problémy a upíná své uzdravení také v dobré víře v Boha. Martin je v hodinách náboženství snaživý, což je samozřejmě trnem v oku jeho výrazně flegmatičtějších spolužáků, kteří si ho kvůli tomu dobírají. Když ve škole probíhají nábory do dětského pionýra, chce Martin pochopitelně trávit také čas s osttaními dětmi. Jeho máma je ale výrazně proti a staví ho do pozice, ať si vybere, zda dá přednost kostelu nebo pionýru. Martin je přemýšlivý chlapec, má moc rád své králíky, které si doma chová a snaží se být svědomitý, jenže jeho otec (Elo Romančík) ho bez důvodu obviní z krádeže peněz, které však krade jeho starší bratr, aby měl na lístky do kina, s mámou se dostává do konfliktu kvůli pionýru a když doma nalezne své králíky mrtvé začíná pochybovat o existenci Boha.
    Žánry:Drama
    50
  • Velký případ
    Velký případ (1946)
    FilmRole: muž ve dveřích na hostině
    54%
    51
  • Kariéra matky Lízalky
    Kariéra matky Lízalky (1937)
    FilmRole: vrátný hotelu "Esprit"

    Komedie o nesplněných snech, marných nadějích a prohrách.

    Hlavní postavou je manželka bednářského mistra Lízala. Kdysi chtěla být operní divou, ale protože se jí nesplnil sen, ráda by pomohla alespoň své dceři Mařence, která sice pracuje v hotelové kuchyni, ale stejně jako máma sní o kariéře herečky. Šance se naskytne v okamžiku, kdy dostane příležitost zaskočit za modelku na kadeřnické soutěži a filmový režisér si ji vyhlédne do svého filmu.

    Žánry:Komedie
    54%

    Komedie o nesplněných snech, marných nadějích a prohrách.

    Hlavní postavou je manželka bednářského mistra Lízala. Kdysi chtěla být operní divou, ale protože se jí nesplnil sen, ráda by pomohla alespoň své dceři Mařence, která sice pracuje v hotelové kuchyni, ale stejně jako máma sní o kariéře herečky. Šance se naskytne v okamžiku, kdy dostane příležitost zaskočit za modelku na kadeřnické soutěži a filmový režisér si ji vyhlédne do svého filmu.

    Žánry:Komedie
    52
  • Artur a Leontýna
    Artur a Leontýna (1940)
    FilmRole: portýr v nočním podniku
    53%
    53
  • Temno
    Temno (1950)
    FilmRole: měšťan-asesor Zatočil
    53%
    54
  • V každém pokoji žena
    V každém pokoji žena (1974)
    FilmRole: vrátný

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    52%

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    55
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    FilmRole: stařík
    52%
    56
  • Případ mrtvého muže
    Případ mrtvého muže (1974)
    Film
    • VOYO
    51%
    57
  • Dva z onoho světa
    Dva z onoho světa (1962)
    Film
    51%
    58
  • Ještě svatba nebyla
    Ještě svatba nebyla (1954)
    FilmRole: klarinetista
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    48%
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    59
  • 60
  • Slovo dělá ženu
    Slovo dělá ženu (1952)
    FilmRole: cestující v letadle
    47%
    61
  • Chlap jako hora
    Chlap jako hora (1960)
    FilmRole: stařík ve vlaku
    Dovíme se, že největší předností socialistického soutěžení je kolektivní součinnost. Právě to odmítá pochopit mladý, tělesně vypracovaný montér. Podezírá své spolupracovníky, že ze žárlivosti přehlížejí jeho zásluhy. A dlouho mu trvá, než pochopí, že jedinec samotný nic nezmůže, že až kolektiv má potřebnou sílu - a tudíž i pravdu. Chlap jako hora dosvědčuje, že agitky, již silně nepřesvědčivé, navíc pramálo zábavné a bez charismatu, přečkaly celá 50. léta a úspěšně se přelily i do desetiletí následujícího.
    Žánry:Komedie
    45%
    Dovíme se, že největší předností socialistického soutěžení je kolektivní součinnost. Právě to odmítá pochopit mladý, tělesně vypracovaný montér. Podezírá své spolupracovníky, že ze žárlivosti přehlížejí jeho zásluhy. A dlouho mu trvá, než pochopí, že jedinec samotný nic nezmůže, že až kolektiv má potřebnou sílu - a tudíž i pravdu. Chlap jako hora dosvědčuje, že agitky, již silně nepřesvědčivé, navíc pramálo zábavné a bez charismatu, přečkaly celá 50. léta a úspěšně se přelily i do desetiletí následujícího.
    Žánry:Komedie
    62
  • Puščik jede do Prahy
    Puščik jede do Prahy (1965)
    Film
    44%
    63
  • 64
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1952)
    FilmRole: pán s buřinkou / opilec
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    65
  • Bitva o Hedviku
    Bitva o Hedviku (1972)
    Film
    32%
    66
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    67