Recenze filmu Tenet

75%

Komentáře a recenze 105

Dle počtu bodů
hrumsrt
hrumsrt
10 687 bodů
4
Evropa zmítaná covidem a já netrpělivě čekal na nový Nolanův snímek... Poprvé jsem ho zkoušel už někdy v červenci, ale po poměrně splašeném začátku jsem si dal delší odstup. Dnes jsem si řekl, že už to nebudu odkládat... Tenhle film má zatraceně boží styl, výborné obsazení - Pattinson, Branagh - kdy oba jsou pro mě obrovským překvapením, oba nejsou moji oblíbenci, ba naopak. Ale k čemu, když hrajete v něčem, čemu snad ani sami nerozumíte.. Osobně mám rád když má film nějaký úvod, nebo teoreticky nějaký prolog, který vám to nějak objasní. Ne, že vás do toho hodí a snaž se.. Tady je to splašený, tolik překombinovaný, že každou další scénou mám pocit, že bych se měl zase vrátit na začátek. Když se mluví, tak jsem se tak nudil nebo zase přemýšlel, o čem to hergot mluví. Zase když jde o akci, tak to působí tak jistě, tak rutině, že mě až děsí co bude příště. Tohle není ten Nolan, který povýšil Batmana na absolutně nejvyšší úroveň (až nepřekonatelnou!)... Je to jak zlatý hovno. Obrovské zklamání, Nolan poprvé v mých očích na plné čáře selhal. 40%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
7.5
Nolan je bezesporu výborný řemeslník a vizionář. Jeho filmy mají tendenci skloubit zavedené postupy a spojit je s neotřelým prvkem, který dodá zdánlivý pocit originality. Problém je, že kvůli tomu se jeho filmy čím dál víc vzdalují klasickým divákům a soustředí se jen na ty náročnější, kterých je ale dle mého méně, než si Nolan myslí. Nedá se mu upřít fakt důkladné promyšlenosti, která je i na úkor logiky stále velmi důsledná, ale obávám se, že už zachází za čáru logického myšlení diváků a vyžaduje od nich větší náklonost a pozornost, než bývá (i u jeho filmů) zvykem. Tady se zkrátka jede velmi nekompromisně a pokud člověk odmítne na Nolanovu hru přistoupit (resp. podvolit se), nebude (u)spokojen. Nolan navíc už v úvodu jede velmi rychle a skoro to vypadá, že ho úplně nebaví důkladně popisovat svět, ve kterém je a chce si v něm už už hrát, tak to odbyde trestuhodně rychle, aniž by se ohlížel na diváky. Proto všechny indicie hází velmi rychle, za pochodu vysvětluje pravidla jednou větou a jede se dál. Upřímně jsem si začal film užívat někdy od hodiny a půl. Zde Nolan trochu zvolní a připomíná to konečně zase Nolana, kterého baví se překonávat a hrát si s divákovým očekáváním. Ke konci toho ale může být na diváka až moc a finále se tak může zdát trochu vyčpělé. Ať už má člověk úsudek jakýkoliv, musí uznat velmi důkladné zapadnutí všech linek. Nolan si natočil film, který se vymyká tomu "tradičnímu", co se točí. Zároveň ale dokázal, že blockbuster nemusí být jen tupý akční výplach, ale sofistikovaný kus s uměleckými prvky. Jen je otázkou, kdo na tento fakt přistoupí a bude ochoten ho chápat. A tady si myslím, že u většiny narazí.
Wally007
Wally007
9 625 bodů
6
Už dlouho jsem neviděl v sále po promítání tolik zmatených pohledů a dotazů stylu 'Pochopil to někdo?' Ch. Nolan se snažil ohromit, ale jak byl zamotaný Počátek, tak tady to vzal na druhou...paralelní světy, cestování časem, přítomnost, minulost a budoucnost v podstatě nerozeznatelná...strašný zmatek. Já se chci u filmu bavit...tady to nešlo...k dobru lze snad přičíst jen nadupanou akci a atmosféru, možná originalitu... Moc tady nechápu, když někdo dá 5* a v komentáři napíše 'Nepochopil jsem, budu se na to muset ještě několikrát podívat'... Mně jednou stačilo...
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
8
Typický Nolanův film - jedno podívání nestačí aby člověk všecko pobral. Je fajn, že tento režisér přichází s promyšlenými nápady, prakticky nepoužívá CGI a snad u každého z jeho posledních filmů jsem si vždy řekl: Tak takový typ originálních scén jsem ještě neviděl. Určitě se na film rád ještě brzy podívám a budu se těšit s čím přijde Nolan příště...8/10.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
8
Snad jediným nedostatkem je, že zprostředkování informací o fikčním světě a dění na obrazovce není tak vstřícně divákovi zprostředkováno, aby se na první dobrou udržel v obraze. Je to škoda, protože takovej materiál by si zasloužil být chápán. Já totiž věřím, že to smysl dává (přecijen je to založeno na skutečné teorii), ale nedokážu se v tom příběhu zorientovat. Tahleta Nolanova scifi špionáž s prvky bondovské série mi přišla postavená převážně na skladbě scén a celých spektakulárních pasáží, které jsou chronologicky brilantně rozvržené, technicky precizně nasnímané a mnohovrstevnaté. To znamená, že mezi scénami, kde člověk nestačí očima vstřebávat dění, jsou jen krátké dialogy, během kterých si postavy vymění informace, či konstatují, co dalšího je třeba udělat - pak hned pokračuje další opulentní scéna. Je vlastně pozoruhodné, že si ten film lze užívat, anižby se ho divák snažil chápat. V minulosti jsem si proto říkal, že pokud mi tvůrci ve svém díle nejsou schopni zprostředkovat své myšlenky, tak to dílo není tak dobré, jak by být mohlo. Tenet mi to však bohatě vykompenzoval aspekty, kterým ho činí jedinečným. Washington, Pattinson ani Debicki se tedy nemají moc šanci herecky předvést. Postavám nebylo dopřáno mnoho prostoru: Ten tu dostávají atrakce, jejichž kvalitativní úroveň činí film hodným údivu. Ta podívaná byla natolik strhující, že nedostatky neměly šanci zkazit mi zážitek. Přesto je pravdou, že to mohlo "říznout hlouběji". Věřím totiž, že ten děj je chytrej a smysl dává. Vztah mezi postavami J. D. Washingtona a R. Pattinsona mě během konce docela nadchnul a zalitoval jsem, že jejich katarze neměla větší build up a že to v průběhu nešlo tak do hloubky. Vím, že jsem pozorný divák a rád u díla přemýšlím, tudíž varianta, že bych byl nechápavej debil mi nepřijde příliš pravděpodobná. Dnes na to jdu podruhé. Taky si přečtu něco o inverzní entropii, ať se rychleji chytám. To by mohlo stačit. EDIT: Po druhém shlédnutí jsem toho pobral mnohem víc, ale určité linky si v hlavě stále nedokážu v misli poskládat. Přesto je to něco nevídaného a z úcty k takové filmařině dávám 5/5, ačkoliv uznávám, že to mohlo fungovat lépe už na první shlédnutí.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
5
Výborný nápad, který Nolan nedokáže zužitkovat. Kdyby se jen "skákalo" a ne "přetáčelo", na celkovém vyznění by se totiž NIC nezměnilo. Slouží to hlavně jako koření akčních scén, které ale dle mého nevypadají zajímavě (už z logicky věci to boří veškeré šance na pořádnou choreografii) a ještě je to vyčerpávající v tom smyslu, že jakmile divák ví, je půlka scén jen čekáním na již vyřčené. Možná kdyby nebyl hlavní hrdina tak vyprázdněný a nezajímavý (ta postava nemá doslova nic vlastního - i ta jediná dobrá hláška je vykradená), mohlo by to napětí fungovat. Jenže hlavní Protagonista je zbavený minulosti i budoucnosti (paradoxně) a víme jen to, že se umí docela dobře prát (ne že by tvůrci tuhle expozici později nějak využili). To je veliký ústupek oproti předchozím Nolanovým hrdinům chyceným v čase. Memento, Insomnie, Počátek i Interstellar byly v zapojení se hrdiny do děje mnohem osobnější a tím i emocionálně přístupnější. Ještěže je tu alespoň výborný Robert Pattinson, v rámci potřeb použitelný soundtrack (i když kopie, ač sebelepší, zůstane jen kopií), kouzelně přepálený Branagh a dvě fajnové velkolepé akce plné praktických efektů, na které dnes sežene prachy asi jen Nolan. Škoda, že ta finální působí dojmem, že si kluci chtěli hrát na písečku a z rozpočtu už zbyly peníze jen na kulisu z konce posledních Expendables. Myšlenka podle mě opravdu dobrá (a na rozdíl od Interstellaru není v žádném případě banální), ale nedotažené pojetí, dokazující to, že více neznamená lépe. A studené jak psí čumák. První Nolan, který mě nebavil.
Motinski
Motinski
7 673 bodů
7
Po prvom pozretí som ostal veľmi zmätený. Skvelá akcia, hudba, JDW v hlavnej úlohe sadol, môj kôň bol ale Branagh. Furt sa niečo dialo a nedalo sa ani na chvíľu nudiť, technická stranka zvládnutá výborne ale to u Nolana nie je nič nezvyčajné. Dejovo som sa ale strácal, nedochádzali mi súvisloti a keď aj áno tak neskôr ako by bolo treba. Takéto hrátky s časom sme vo vysokorozpočtovom blockbusteri tvorenom hlavne pre kino ešte nemali. Musíte byť neustále v pozore aby ste to dali. Spracovaním má Tenet najbližšie asi k Inception, ale je 3krát tak zložitejší. Druhé pozretie je povinnosť. AKTUALIZACIA - Po druhom pozretí o niečo lepší dojem v príbehových zvratoch, pár vecí ktoré mi nedopli na prvú sa teraz ukázali jasnejšie, akčná stránka ma bavila trochu menej a možno by bolo najlepšie počkať pár rokov a vrátiť sa k tomu znovu. Ide o jeden z najambicióznejších projektov súčasnosti čo sa týka mainstreamu a veľa podobných vecí nebudeme dostávať často. Z režiserovej filmografie je ale Tenet zatiaľ najslabší kúsok.
Riverdon
Riverdon
7 520 bodů
5.5
Skvělá hudba, kamera, kostýmy, herci, triky, ale já jsem ten film prostě vůbec nepochopil. Hodinu se něco dělo, pak jsem myslel, že se chytám, abych na konci zjistil, že vůbec ne.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Nejočekávanější film roku samozřejmě bez problémů splňuje nejvyšší předpoklady co se týče kvality produkce, řemeslné poctivosti i udržování diváka v permanentním zájmu. Díky téměř neutichající hudbě a velmi rychlému střihu utečou dvě a půl hodiny celkem rychle, zároveň však až fyzicky nepříjemně; což je jen jedno z řady propojení stylu a narace, které máme u Nolana tak rádi. Jenže samotná logika světa, z níž vychází i způsob vyprávění příběhu, na první zhlédnutí působí jako takový nedopečený Počátek. Navzdory několika vysvětlovačkám nemám pocit, že bych se v dění orientoval dostatečně na to, abych si jej užil. V tuhle chvíli nevím, čí je to chyba. Nejspíš mě tedy čeká ještě jedna projekce, tentokrát s několika učebnicemi fyziky po ruce. To by nakonec nebyl ani tak velký problém, více mi však vadilo, že jsou hrdinové podáni tak chladně a odtažitě, že mě jejich příběh zas tolik nezajímal. Přidejte si k tomu až marvelovsky videoherní obíhání atraktivních lokací kvůli MacGuffinům, a je jasné, že zatím u mě převládá zklamání. Ale už teď vidím velmi inspirativní motivy, na jejichž prozkoumání se těším.
kubas369
5 377 bodů
8
7.5/10. Nolan opět posunul hranice toho co se dá natočit a audiovizulně převyprávět. Vlastně do dneška nevím jestli jsem to pochopil nebo ne. O řemeslné dokonalosti se bavit nemusíme.