Recenze filmu Neviditelný

73%

Komentáře a recenze 52

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Leigh Whannell je pozoruhodný tvůrce, který za málo peněz dokáže vykouzlit hodně muziky a filmy s nízkým rozpočtem vypadají v jeho podání výrazně dráž a velkolepěji, než by se mohlo zdát. Dokázal to už v neobvyklé sci-fi Upgrade a dokazuje to i s Neviditelným. Nejedná se o standardní horor s bubákem a Leigh Whannell se spíše soustředí na vytváření atmosféry, kdy dlouho napíná, až by vyloženě strašil. Vzhledem k nízkému rozpočtu se ani nesnaží vytvářet nějaké trikové eskapády a trikových sekvencí je zde výrazně méně, než by kdokoliv očekával a veškeré strašení je spíše psychologické. Bohužel je film zbytečně dlouhý a ne každá strašidelná sekvence je tak působivá, jako prvotní útěk z domu, který byl překvapivě asi nejlepší scénou filmu. Elisabeth Moss je vynikající, stejně jako několik opravdu povedených scén, bohužel však mám stejný problém, jako s předchozím režisérovým Upgradem, kdy mi chybí něco zajímavého ve scénách, které nemají napínat, nebo trikově bavit. Oceňuji však režisérův cit pro natáčení jednotlivých scén, které jsou napínavé, přestože se v nich ve výsledku nic nestane a i když mě zatím nedokázal vyloženě strhnout, těším se na jeho další film, protože jeho talent je nesporný a je to přesně ten tvůrce, který natáčí filmy, protože ho to baví a vždy si je udělá po svém. A to oceňuji a přidávám za to hvězdu navíc.
Pete69
Pete69
32 681 bodů
7
Popravdě jsem čekal více. O snímku jsem nevěděl vůbec nic, jen to, že má slušné divácké hodnocení. První půlhodinu příběh opravdu tajemný a když se objeví neviditelný ex, váhal jsem, jestli je to duch, nebo má opravdu neviditelný oblek, což bohužel naznačila sama hlavní hrdinka na začátku příběhu. Atmosféra hutná, je celkem děsivé, že je vedle vás někdo neviditelný. Věc, která se objevuje v příbězích a pohádkách od nepaměti v novém hávu působí dobře. 70%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
4
Neviditelný je film tvůrce, který chce o všem hodně přemýšlet, chce hodně přinést důmyslnou formální stránku, ale prostě na to nemá. Stejně jako Upgrade to postrádá jakoukoliv finesu a cit, je to jen spousta smutné snahy, hyperaktivní mávání rukama s cílem, abychom si ho někdo všimnul, ale bez talentu na jakékoliv frontě. Vím, že je kruté to takhle říct, ale život je někdy krutý.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Po dlouhé době fakt dobrý thriller, který si navíc vystačí s málem. Whanell dokázal, že Upgrade nebyla náhoda, servíruje hutnou nepříjemnou atmosféru v každé druhé scéně a přitom nesklouzává k laciným lekačkám (tohle mají s Wanem společné).
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
7
Jak natočit permanentně vystresovanou mladou ženu? Zkombinovat scénáře k filmům Noci s nepřítelem, Muž bez stínu a mixnout minimalistickým režijním stylem Johna Carpentera, kterému by měl Jason Blum platit doživotně rentu. Obecně platí, že pokud tvůrci pracují s limitovaným rozpočtem, tak by se měli dopustit něčeho originálního. Tady se mohlo tak krásně operovat s tím, že ona je magor a přijít s nějakou údernou pointou, jenže je z toho zase jen rádoby korektní thriller. Pokud by se z tohoto filmu vystřihlo 40 minut výplně, zejména scén typu - Vím, že to udělal Adrien, tak by se to podstatně zrychlilo a bylo by to záživnější. Mimochodem ta věta ve filmu zazní snad 60 krát. Jinak naprosto klasické béčko, kde by se měl střihač přiznat, že úplně nevěděl co dělá.
lamps
lamps
15 320 bodů
8
Ten tolik vypichovaný feministický podtext je samozřejmě funkční, ale mě spíše bavila chytře variovaná transtextuální forma, v rámci níž se s neviditelnou maskulinní hrozbou zachází. Skvělým tahem je hned pomyslná absence prologu a okamžité navázání na hledisko ztrápené ženy, která se chce zoufale vyprostit z okovů svého manžela - hned úvodní sekvenci ostatně po prvním zhlédnutí považuji za filmařsky nejlepší z celého snímku. Nepřítel se tak stává postupně vyprofilovaným především skrze dialogy ostatních postav, skrze úvodní představení jeho honosného sídla a prostřednictvím uvědoměle vkloubené MeToo kampaně, zatímco hlavní hrdince jsme vyloženě nuceni držet palce již od prvních vteřin a Whannell může v druhé polovině upouštět od dominantního vytváření napětí na úrovni jednotlivých scén (odkazujících k známým duchařinám více, než se na první pohled a při absenci viditelného nepřítele zdá) a přesouvat se k motivům překvapení a vyvolávání zvědavosti na úrovni příběhu jako celku (jak to všechno narafičil a jak přimět ostatní, aby Cecilii uvěřili?). Díky oné transtextuální žánrové vyhraněnosti jde o dílo mnohem sofistikovanější než jen 'únik zneužívané ženy před bohatým tyranem' a divák si v jeho průběhu může klást interpretační výzvy, ale na druhou stranu se na většinu otázek odpoví příliš brzy či se dají snadno vytušit a závěr funguje spíše jako nutná satisfakce než jako odvážné završení různých žánrových a motivačních konceptů. Musím ale uznat, že to celé drží celkem suverénně pohromadě a s výjimkou pár scén, jejichž účinek napodruhé předem zpochybňuji, je to výborně (byť vlastně nenápadně) zrežírovaný průsečík mezi klasickým hororem od Universalu a moderní žánrovou hrou s divákem, jakých v současnosti opravdu moc nevzniká. Scéna s barvou na půdě a konkrétně její vyvrcholení mě vystrašila skoro jako pasáž ve ventilaci z prvního Vetřelce.
sabule
14 227 bodů
8.5
Po dlouhé době zajímavý a napínavý horor,který mě potěšil.Výborně vygradovaná akce s lehce vyšinutou hlavní hrdinkou,které samozřejmě nikdo nevěří až když se s neviditelným zlem utkají sami.A nakonec povedený a zajímavý závěr,který jsem tak trochu nečekal.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Zrod série Saw je sice přikládán aktuální hororové legendě Jamesi Wanovi, spousta lidí ale zapomíná na to, že Wan u startu své kariéry nebyl sám- Saw totiž napsal jeho kamarád a scénárista Leigh Whannell a strůjci dodnes nekonečné série, která se příští rok dočká už 9. dílu jsou tudíž oni dva. Společně s Wanem se poté stal také strůjcem hororové série Insidious a v roce 2018 se Whannell poté vytasil se svým režijním debutem Upgrade. Nebyl jsem z Upgradeu nadšení, Whannell už ale tehdy ukázal, že v sobě něco má. A když dostal u studiu Universal možnost zvolit s jakou z klasických Universal postav monster pracovat, vybral si Whannell právě Neviditelného muže. A právě až Neviditelný muž je ta pravá ukázka toho, že by se Whannell nemusel ztratit i jako režisér a má v sobě něco čemu by se dalo říkat autorský talent. Neviditelný muž hned zvládá jednu věc a to fakt, že má něco čemu by se dala říkat silná ženská postava. Silnou roli v tom hraje fakt, že hlavní hrdince pochopitelně nikdo nevěří, že jí nahání její přítel prohlášený za mrtvého a to ještě v podobě neviditelného muže. Cecilia v podání Elizabeth Moss si tak musí většinu času vystačit sama se sebou a snažit se vyrovnávat s faktem, že jí okolí začíná pokládat za blázna a že její stalker může být skutečně kdekoliv. Tomuhle faktu pomáhá fakt, že je Elizabeth Moss v hlavní roli skvělá a dokáže zároveň fungovat jako hrdinka se kterou se dá sympatizovat a i jako člověk, který by skutečně mohl být blázen. Finišem je tak fakt, že si divák úplně v pohodě nemusí být jistý jestli je všechno to řádění neviditelných paží skutečné nebo jestli není hlavní hrdinka skutečně blázen. Whannell při tom všem jako scénárista a zároveň režisér ve finále sice nenasadí kdovíjaký mind-fuck, celý film ale má svou sílu v tom, že hlavní padouch může být skutečně kdekoliv a Whannell tak dokáže naservírovat několik opravdu funkčních lekaček a především nabízí skutečně napínavé momenty kde může být neviditelný zabiják být kdekoliv. U Neviditelného muže jde snadno řvát na fakt, že se hodně záběrů skládá z pohledu na prázdné místnosti či pohovky, právě to je ale to funkční budování atmosféry, které Whannell dodává. Whannell zároveň občas nasadí slušnou fyzickou akci, které pochopitelně není tolik, jakmile na ní ale dojde tak to stojí za to. Neviditelný muž je v jádru film o girl power. Zároveň je to ale funkční film o girl power. Utlačovaná žena v sobě musí skutečně probudit silnou ženu, která se musí poprat nejenom s neviditelným psychopatem ale i s reakcemi okolí, svých přátel a především své sestry. Není to snadný úkol a je to snadná cesta k zhroucení, právě to ale ještě více podtrhuje odvahu této hlavní hrdinky. Dojde si Elizabeth Moss pro nominaci na Oscara? Už jen kvůli ne zrovna velké konkurenci spojené s pandemií to vůbec není vyloučené, faktem ale je, že Moss je tu opravdu parádní a z té prozatímní chudé nabídky je zatím na jasném vrcholu. Upřímně bych jí to přál a definitivně by to ze seriálové hvězdy mohlo udělat hvězdu filmovou a žádná z hereček by si to aktuálně asi nezasloužila tak jako Moss. Právě ona je jen třešničkou na dortu parádně budovaného thrilleru, který sice obsahuje nějakou tu lekačku, spíše ale sází na budování atmosféry a strach z toho, že hrozba může být skutečně kdekoliv. Whannell se klidně může stát režijní jistotou pokud si udrží své kvality a především převedl, že i filmy o Universal monstrech můžou mít svou hloubku a styl. Neviditelný muž je možná trochu delší než by měl být a dá se diskutovat nad tím zda je finále úplně šťastně uchopené, jinak jde ale o super horor, který to dost možná bude mít u aktuální hororové cílovky těžké, fanoušci pomalejších, parádně budovaných a velmi slušně natočených hororů by ale radost mít mohli.....
hrumsrt
hrumsrt
10 687 bodů
7
Neviditelný muž je jedním z těch filmových značek ze světa monster, na které má studio Universal od nepaměti práva. Před už více než sto lety v Universalu vznikla série celovečerních filmů o těchto monstrech - Frankenstein, Neviditelný muž, Drákula, jen bylo jejich filmové ztělesnění upraveno pro tehdejšího diváka, proto ústřední strašidelné postavy mnohem častěji dumaly nad podstatou vlastní existence, než aby někoho opravdu polekaly.. I proto dávalo smysl, že by producenti od Universal Pictures vzali tyhle ikonické hororové figurky do moderních hororů, kde právě oni budou oním děsivým prvkem. A první takovou celovečerní ukázkou a hlavní zkouškou, zda má tahle idea dnes potenciál, byl právě snímek Neviditelný. Na starost projekt dostal Leigh Whannell, který před lety finančně i kriticky zazářil se sci-fi laděným hororem Upgrade, a tak rozběh strašidelných předělávek dostal jeden z těch nejpovolanějších.. Příběh o padouchovi, který tragicky zemře, jen aby se mohl v neviditelné podobě vrátit a narušovat psychické zdraví těm, jenž za jeho nenadálý odchod můžou. Hlavním objektem psychického týrání je jeho bývalá přítelkyně Cecilia, jež náš zloun soustavně psychicky i fyzicky týral a vypadá to, že s tím nechce přestat ani po smrti. Je to možné? Uvěří někdo trýzněné Cecilii?.. Neviditelný je skvěle vystavěný horor, který svůj koncept maximálně využívá. Děsivé prvky jsou v rukou zkušených tvůrců i přes svoji banalitu vskutku funkční, a dokonce ještě zvládnou v míře svého škození překvapit.. Elisabeth Moss je coby psychicky trýzněná přeživší autentická a solidně přesvědčivá, i když kromě diváka jí pravděpodobně nikdo nevěří, díky čemuž ale postrádá snímek tradiční hloupost hororových postav.. I když ve finále Neviditelný moc neví, jak sofistikovaně příběh uzavřít a Whannell ukáže, že je pro něj složité psát čisté horory bez berliček jiných žánrů a zbytečně trvá na uvěřitelnosti toho, co vystavěl, tak zcela určitě ukázal dalším tvůrcům cestu.. Naneštěstí i když finančně, jak to u hororů bývá často, Whannellova další žánrovka uspěla, stejně to nevypadá, že bychom měli od Universal Pictures v nejbližší době vidět další moderní Monsters přídavky.. 75%
Wally007
Wally007
9 625 bodů
8
Parádní psycho! Asi si několik dnů budu muset nechat v noci svítit na chodbě a pro jistotu podlahu posypu moukou... Moc jsem se bavil!