Pro děti osmdesátých a devadesátých let to bylo možná nejočekávanější filmové pokračování všech dob. Ale současně i nejobávanější. Indiana Jones a nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny) loni odvyprávěl dovětek k letitým filmovým dobrodružstvím archeologa Harrisona Forda, které roku 1981 rozjeli Dobyvatelé ztracené archy. Vitální osmdesátník bojující s nacisty na pozadí vesmírných závodů 60. let to dle režiséra Jamese Mangolda neměl jednoduché, neboť lidé příliš milují původní trilogii a nemají pochopení pro přestárlé akční hrdiny. Přesto si za svým příspěvkem stojí a mrzí jej, že publikum odmítlo to, co on sám ve vztahu k legendární postavě považuje za správné rozhodnutí.
Články 121
Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Žena vpřed. Filmovým Star Wars po pětileté odmlce a většinou mlhavým plánům do budoucna hrozí, že se samy stanou kulturní nostalgií, kterou Disney z předaleké galaxie od roku 2015 tak zuřivě doluje. Na stříbrná plátna se oficiálně podívají Mandalorian & Grogu, tedy nejúspěšnější streamovací produkt Lucasfilmu. Jinak panují zmatky a koncepce se tříští i samy o sebe, jak dokládají nové zákulisní zprávy ohledně chystaných i alternovaných projektů. Jejich ohniskem má každopádně nadále být Rey Skywalker, hrdinka poslední trilogie s tváří Daisy Ridley, již prý studio považuje za nejcennější, ne-li jedinou filmovou Star Wars komoditu dneška.
Nedávno jsme si připomínali, že The Mandalorian & Grogu režiséra Jona Favreaua, jehož první díl se chystá na přespříští rok, je de facto jediným živým filmovým projektem ze světa Star Wars. Sedmiletou pomlku mezi filmy si Disney rozhodně nepředstavoval, když značku kupoval, ale chladné reakce na nové filmy vedly producenty k zmražení svých plánů a restartu. Zmínili jsme, že se kutí šest dalších námětů, ale žádný z nich není jistý. Jeden z nich se nyní dere na povrch.
Je to pouze pár dní, co si mohli fanoušci užít ikonu hudební scény naživo během pražských koncertů. Již na počátku příštího roku se ale s Bobem Dylanem mohou potkat znovu, tentokrát ve filmové podobě. Život a dílo slavného hudebníka si vzal na paškál specialista na biografie James Mangold, který nabídl největší mladé hvězdě současnosti Chalametovi roli, která mu klidně může vynést cenné herecké vavříny.
To se takhle stanete nejslavnější filmovou hvězdou, i když jsou vám všechny přidružené fanfáry a popkulturní významy úplně ukradené. Harrison Ford se počátkem 70. let živil jako tesař a v talkshow nezastíral, že bohaté hollywoodské klientele logicky účtoval něco navíc. Jakožto Hanu Solovi mu vůbec nezáleží na tom, co jsou nějaké midichloriany ve Star Wars, a odmítá spekulovat, jestli nějaká jeho postava nenávidí hady víc než Indiana Jones. Dvaaosmdesátiletý herec nastavuje svou legendární sarkastickou tvář během marketingu na komiksovku Captain America: Nový svět, v níž se připojuje k Marvelu jako generál Thunderbolt Ross aka Red Hulk. A jde o úžasné vystoupení, které završuje jeho půl století rozvíjenou image, a to filmovou i soukromou.
Sakra, to je ale rychlost! Je to teprve pár měsíců, co se na internetu objevily první fotky z počátku natáčení snímku A Complete Unknown, v němž se jedna z největších hereckých hvězd současnosti Timothée Chalamet transformovala do pěvecké ikony Boba Dylana. Jenže film je už nejen dotočen, ale ještě letos v prosinci se dočká své americké premiéry. A první upoutávka nám ukazuje, že se zde mají příznivci životopisných dramat snad na co těšit.
Indiana Jones již pátým dílem s podtitulem Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny) zakončil svou pouť za artefakty a vydal se na zasloužený odpočinek. My si ho ale dnes ještě připomeneme. Opět jsme se zaměřili na filmové chyby, které vám pravděpodobně unikly. A posvítíme si rovnou na první díl z milované série.
Dobyvatelé ztracené archy (Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark), retrospektivně známí jako první Indiana Jones, se kromě Poslední křížové výpravy (Indiana Jones and the Last Crusade) nedočkali jednoznačně přijatého pokračování. Chrám zkázy (Indiana Jones and the Temple of Doom) byl v době premiéry považován za nejslabšího Spielberga (a na co proboha myslel ohledně toho agresivního orientalismu?), Království křišťálové lebky (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) nešlo přijít na jméno kvůli syslům, atomové ledničce a ošklivým trikům a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny)… ten v první řadě nikdo neviděl.
Bob Dylan je jistě jedním z nejikoničtějších hudebníků 20. století. Podařilo se mu skloubit široký záběr a umělecký statut jako málokomu a respektuje ho prakticky každý napříč žánry a přístupy. Stal se dokonce držitelem Nobelovy ceny za literaturu, což přeci jen zdvihlo pár obočí. Není tedy překvapivé, že Hollywood nemá mnoho trpělivosti a několik jeho životopisů už nám stihl nabídnout. Ten nastávající se pyšní účastí největší současné herecké hvězdy.