Recenze filmu Nymfomanka, část I.

66%

Komentáře a recenze 54

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Provokativní Lars von Trier, tentokrát více přístupný běžnému divákovi, ale přesto otevřený a kontroverzní. Dvoudílné vyprávění o nelehkém životě nymfomanky a jejích nevšedních zážitcích. Bohužel zbytečně roztahané a jen výjimečně poutavé drama snažící se zaujmout hlavně svou explicitnosti v sexuálních scénách na úrovni pornofilmů.
Pete69
Pete69
32 681 bodů
9
První část Nymfomanky mě doslova pohltila. Některé záběry jsou vyloženě pornografické, film vzbuzuje odpor i vzrušení zároveň. Nymfomanka vypráví svůj zhýralý životní příběh, Stellan Skarsgård bedlivě poslouchá a každý příběh vysvětluje dle svého asketického pohledu na život. Je to skvělá podívaná.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Že po záměrně nafouklé kampani přichází skrz naskrz "normální" film, dost možná (určitě) nejnormálnější, nejmíň výrazný a nejmíň kontroverzní v Trierově kariéře, beru jako milý vtip. Nevadí mi to a do značné míry to je vlastně poměrně odvážné. Že za rok si z toho budu pamatovat jen, že to bylo fajn + velmi vtipnou etudu Umy Thurmanové, to už tak k popukání není. Lars se bohužel s nejfádnějším námětem své kariéry vyrovnal jen důstojně, předvedl pár kusých režijních nápadů, pár pro sebe typických dialogů a jinak to spíš kvalitně "uplyne". Nejde na to nadávat, to v žádném případě, na to je to stále moc trierovsky kvalitní, ale nemůžu se zbavit dojmu, že zde pan režisér dlouze rozvádí něco, co mnohokrát plně obsáhl coby vedlejší motiv. Rozdělení tomu rozhodně nesvědčí. Předpokládám, že dvojka by mohla dodat kontext, třeba i tenhle rozjezd postavit do nového světla. Zřejmě bude i odvážnější, ale jak říkám, samotná absence kontroverze mě především pobavila. Rozdělení ale nechápu. Opravdu je čtyřhodinový art něco tak nepředstavitelného?
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Director's cut: hned ze začátku mě rozsekal Rammstein a pak ta ponurá atmosféra - zapadlá vlhká ulička a staromládeneckej zatuchlej byt. Ale to hlavní zneklidňující je vyprávění těžce promiskuitní nymfomanky, která pro mrd nejde daleko. Lars von Trier má podle mě ve své tvorbě hrozné výkyvy. Jednou natočí nudnou kravinu a jindy originální či kontroverzní dílo. Tohle se řadí mezi ty druhé. Na příklad musím pochválit, že konečně někdo natočil pohlavní hrátky bez skrupulí, nic necenzuruje a nebojí se zobrazit všechno - dyť je to přirozené, strkat do frndy ztvrdlyho šulina. Je mi jasny, že film si vyslouží hodně výtek o zbytečné pornografii, ale já to vidím jinak - nebylo to tam samoúčelně, ale jako součást děje. Ten průnik do nitra nymfomanky (teď myslím duševní průnik) byl podle mě... dobrej. A to zahrnuje slova jako: šokující, šukající, zhovadilej, úchylnej, zajímavej. Akorát mě udivilo, že celou dobu píchá bez gumy a bůhví jak to má s antikoncepcí. Myslím, že z ní ve dvojce bude živoucí sbírka a roznašečka pohlavních nemocí. Nutno podotknout, že rybářsky založenej Seligman je sice intelektuální bytost, ale znalosti, které vytáhne, jsou srozumitelné a né nějak debilně intelektuální. Právě že to jsou většinou docela zajímavé myšlenky. Z hereckejch výkonů mě překvapil hlavně Shia LaBeouf, kterej teda dostal neskutečnou roli, ale hlavní je, jak se jí zhostil - to bych do něho neřek. Je mi teda jasny, že na péčkový záběry tam měli kaskadéry, ale ono chtít si zahrát takovýho zmrda, to už chce odvahu. Taky Stellan Skarsgård zas jednou nezklamal a mladá Stacy Martin (i když s jizvama po neštovicích) docela zajímavá (jo a taky to z její strany chtělo odvahu, i když není známá, jak LaBeouf). Akorát Charlotte Gainsbourg jsem moc nemusel. Jo a ještě musím vyjádřit respekt k nemocniční scéně s umírajícím otcem (mimochodem skvělým Christianem Slaterem) - už dlouho jsem necítil tolik utrpení, soucitu, strachu, zhnusení, vytečení u nějaké filmové postavy u nějaké filmové scény.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
2
Charlotte o koze a Stellan o voze...Trier se utápí ve své jedinečnosti a natočil film, který naprosto trefně vystihl Verbal. Lovení chlapů ve vlaku za sáček čokolády fain, ale jinak je to fakt kosočtvercovina.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
8.5
Zapomeňte na lásku. Dánský provokatér Lars von Trier vám ukáže opravdové porno. Minimálně to slibují propagační texty k očekávané Nymfomance. Příběh ženy, která v dialogu se starším mužem postupně odhaluje svůj pokroucený sexuální život, si ovšem nálepku porno nezaslouží. Vyjma dvou explicitních scén má film spíše nádech vztyčeného prostředníčku směrem prudérní společnosti. A hlavně jde o, jak bývá u Triera zvykem, velmi dobře napsaný film, s řadou památných scén, dialogů a vynikajících herců. Oproti Melancholii a Antikristovou tu dominuje i
  • herci (překvapil hlavně Christian Slater)
  • černý humor
  • nápad s rybařením
  • odvaha šokovat
  • některé "porno" záběry působí nadbytečně a samoúčelně
  • rozdělení na dva díly
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Nevím proč je tento film rozdělenej na dvě části, ale budiž. První půlka (jako tento film) je spíš úvod a takovej zajímavej rozjezd. Určitě nenudí, ale nějakej ten šmrnc mi tam chybí. Dost známých herců mě mile překvapilo, Uma Thurman byla k nepoznání a naprosto výborná, na jedinou scénu s ní jsem koukal se zatajeným dechem. 57%
celticek
celticek
5 916 bodů
10
První scéna za zvuku Rammstein = masakr. Kamera je geni(t)ální, herci výborní, humor černý. Uma Thurman a celá její etuda je vrchol absurdnosti - pro mě to nej z první části. Na první rande ale pánové tento snímek spíše nevolte:)
Harapes
Harapes
5 047 bodů
6
S přibývajícími filmy od Lars von Triera si opravdu začínám myslet,že se z režiséra stává úchylák první kategorie.
jaro.mir.mara
4 542 bodů
8
(spoilery) Snad apatická k citům druhých, snad opravdu jako lev v kleci. Možná v sebe zahleděná a tak trochu omezená jája v prokletí vlastního klína nebo stínů v mysli. A nebo úplně naopak: emancipovaná, svou sexualitu naplno přijímající a oproštěná od současných a přirozenost škrtících mantinelů absurdní morálky. Vyberte si. ___ Kdy se při svém vzpomínání ztrácí ve vlastních bajkách? A kdy s námi jen Trier hraje ironické hry? Tam kde se divák zasměje on hbitě hlavní hrdince poručí, ať se táže: "Čemu se smějete? Vždyť na tom nic směšného není." Jeho hra začala už trailery plnými sexu a chtíče. Film je jejich vyznění velice vzdálený. Dalo se to očekávat, jenže hra pokračuje dál. Zážitek končí uprostřed ničeho. Dvě hodiny plyne apatická zpověď té, která se nazývá nymfomankou. Vypije se hodně čaje a posluchačem je elitář. Potrpí si na vlastní otevřenosti. Snadno se zaposlouchá sám do sebe, do exhibice svých znalostí. Elitář a nymfomanka v pokoji, který svou podstatou spoluurčuje, kam se děj s ním původně nesouvisející bude ubírat. V pokoji se zašlými stěnami, které pokrývají mapy vlhkých skvrn. V pokoji, kde rybářská muška má své čestné místo na zdi, zatímco obraz se opírá o zeď zpola skryt za krabicí. Posluchač (nebo snad divák?) natolik miluje Bacha, až ani nahrávku své milované skladby nemá celou a utopen ve svých znalostech žvatlá nesmysly o tom, že polyfonie je unikátní pro evropský kulturní okruh. První díl jsou nezodpovězené otázky v krajině lží a nástrah na diváka. Otázky kladené pečlivě, v atmosféře nepatřičně ospalé k tématu. Příběh chytá kontury pohádky komentované empirií posedlým pseudoakademikem a otázkou je i to, do jaké míry ho (příběh) Trier v druhém díle pokazí, znesvětí a ohne. Samotné rozdělení na dva díly mám nutkání vnímat jako zlomyslnost, ale nejen toto působí, jak trefně poznamenal Marigold, jako přerušená onanie. Každý jednotlivý obraz je tímto motivem protkaný. Vše vyznívá zoufale do prázdna, odtažitě. Buďto směšně analyticky nebo příliš (až na kýčovitě intenzivní vztah s tátou) emocí prosté. Ale i to hraje svou roli. Nebo snad ne? Kam uteče můj dojem? Hromosvod chytil blesk, ten se ale nemá kam vybít. Vše se může pokazit stejně dobře, jako se vše může stát dokonalým. Celé vyprávění je absurdním včetně situace, ve které se nachází vypravěčka s posluchačem. Fibonacciho posloupnost, bože můj... Všechny dveře jsou otevřené a stát se může cokoliv. Nemá cenu hodnotit s konečnou platností. Prozatím za 4*.