Přestože se u nás s oblibou nadává na kvalitu českého filmu, faktem je, že v posledních letech vznikla řada opravdu zajímavých (a často i památných) kousků. Do kin nedávno vstoupilo ambiciózní Nabarvené ptáče, které má šanci se mezi "to nej" postupem času zapsat zapsat. A my k té příležitosti přinášíme dvacítku českých filmů z posledních deseti let, kterých si v hodnocení nejvíce ceníte.
Články 15
Nový dokumentární snímek Poslední naděje Věry Bílé (2018) pojednává o talentované zpěvačce původem z Rokycan, jejíž život zaznamenal po "hvězdných" vyhlídkách v posledních letech hned několik těžkých ran a zvratů. Režiséry filmu jsou David Ondráček (ceněná Láska v hrobě) a Roman Šantúr.
Někde v zapadlém koutě Čechistánu leží stavení, které poskytuje útočiště lidem, kteří nemají skoro nic. Často ani naději a důstojnost. Provozuje ho již čtvrt století farář Marián Kuffa a z původního malého stavení se rozrostlo až na velký komplex, postavený většinou svépomocí (byť za pomoci finančních i materiálních darů).
Stránka DAFilms.cz se rozhodla nadělit všem filmovým a dokumentárním fanouškům pořádný dárek - dvacítku divácky nejúspěšnějších snímků za rok 2013.
Jako každoročně hledá se i letos český filmový adept do širšího klání na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Akademici České filmové a televizní akademie mohou o svém favoritovi hlasovat do 20. září. Velkou šanci mají Donšajni (2013) Jiřího Menzela nebo historická rekonstrukce Hořící keř (2013) režisérky Agnieszky Holland. Ceněný dokumentární snímek Láska v hrobě (2012) na seznamu chybí. Proč? Promluvili jsme si s režisérem mrazivého existenciálního snímku Davidem Vondráčkem.
Pobral všechna ocenění, která může v naší zemi dokumentarista získat. A to o něm nikdo ještě před rokem nevěděl. Režisér David Vondráček uspěl na Cenách teoretiků a kritiků i na vyhlašování Českého lva. Jeho naturalistický dokument Láska v hrobě (2012) ocenili i tuzemští recenzenti, snímek se stal nejlépe hodnoceným za loňský rok. S Davidem Vondráčkem jsme pohovořili nejen o tom, co pro něj ocenění znamená.
Ceny jsou rozdány a Ve stínu Davida Ondříčka nedalo svým konkurentům šanci. Snímek exceloval hned v devíti kategoriích a to včetně těch nejklíčovějších (tedy nejlepší scénář, režie a film). Přesto nebyla během večera o překvapení nouze.
Nominační večer Českého lva je za námi. Nominace už známe, ale pojďme se ještě ohlédnout za atmosférou oné hodinky a půl, vzápětí v Lucerně přerostlé až do nevidím. A jelikož jde o dvacátý ročník, vyberme si k tomu symbolických dvacet fotografií...
Říkat o loňském roce, že se českému filmu dařilo, by bylo naivní. Vzniklo 45 filmů (30 hraných, 15 dokumentárních) a málokterý si našel cestu k divákům.
Ceremoniál vedený Annou Geislerovou v komorním prostředí divadla Archa dospěl ke svému konci a můžeme rekapitulovat. Kritici se nenechali zahanbit a nejednou svou volbou překvapili. Hlavní favorit Davida Ondříčka každopádně zůstal hlavním favoritem.