Recenze filmu Drákula

78%

Komentáře a recenze 26

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8
Díky Coppolově preciznosti a smyslu pro dokonalost vznikla nejlepší verze Drákulu,kterou jsem měl zatím možnost vidět. Kulisy vypadají nádherně a herci jsou chirurgicky dokonalí. Stylizace snímku náramně dopomáhá k napínavé atmosféře,která zde panuje. Výborné převedení knihy do filmové podoby. Tak nějak by to mělo vždy dopadnout.
Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
8
Nejzdařilejší převedení slavného hororového románu. Vynikající herci, skvělé masky a děsuplná gotická atmosféra.
Pete69
Pete69
32 723 bodů
8
Skvělé zpracování příběhu legendárního hraběte Drákuly. Skvělé obsazení a téměř dokonalé zpracování. Hltal jsem každý detail a každá scéna má díky geniálnímu zpracování vždy něco navíc. Souhlasím s názorem Brenan88 že smyls pro dokonalost F.F.Coppoly dodala tomuto filmu titul.. Nejlepší filmový Drákula. Navíc skvěle interiéry i exteriéry.. celé to do seve zkrátka skvěle zapadlo.. 89%
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Nevytříbená režijní fetiš, která svou špinavostí a nevyzpytatelností provokuje a překvapuje, nedovoluje se nechat přečíst a nakonec jediní, co si z toho máme odnést, je Coppolova důmyslnost a zalíbení ve vlastní profesi. A já jsem tím s postupem času víc a víc nejen smířenější, ale i spokojenější až nadšený.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Coppola učinil důležité rozhodnutí najmout japonskou výtvarnici Eiko Ishioku. Tato nesmírně talentovaná dáma totiž vytvářela v Japonsku nádherné plakáty na Coppolovy filmy a také spolupracovala s Coppolovým přítelem Paulem Schraderem na kritikou ceněném filmu Mishima: A Life in Four Chapters. Coppola jí dal volné ruce a seznámil jí s dílem symbolistního malíře Gustava Klimta. Nadšená výtvarnice tak vytvořila pestrou plejádu famózních a úžasně nepohodlných kostýmů, kdy si brala za inspiraci umění Byzance, vídeňskou secesi, viktoriánskou Anglii nebo renesanci. Díky odlišnému kulturnímu zázemí a vytříbenému smyslu však vytvořila, bez nadsázky, jedny z nejvíce zapamatovatelných kostýmů v dějinách kinematografie.
Spooner
Spooner
15 883 bodů
8
Po vizuální stránce vynikající a po obsahové vlastně celkem jedinečná verze Draculy. Ty odklony oproti předloze beru ve většině případů jako plus, protože adaptací krvesaje z Transylvánie zde bylo přece jenom až příliš, takže je jedině dobře, že Coppola přišel s něčím neotřelým. Atmosférou se to hodně přibližuje Stokerovi a vůbec to má Coppola po režijní stránce režijně zmáklý, jak jinak taky. Gary Oldman je jako Dracula vynikající a Anthony Hopkins snad nikdy nebyl víc drsnej. Jenom škoda, že ke konci už se to Coppolovi trochu rozpadá pod rukama. A přehrávání Winony Ryder mě rozčilovalo po celou dobu. Jinak ale rozhodně nejosobitější verze Draculy.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Filmů s Drákulou vzniklo mnoho- Dodnes vzniklo přes 200 filmů a společně s Tarzanem, Sherlockem Holmesem a Wong Fei-hungem jde o jednu z nejčastěji zpracovaných filmových postav a a díky faktu, že filmů nadále přibývá se tomu asi jen tak nezmění. Jednou z nejznámějších adaptací příběhu Brama Stokera, který se inspiroval legendami o krutosti valašského knížete Vlada III. Draculy je poté adaptace z roku 1992 v režii Francise Forda Coppoly. Dracula vznikl ihned poté co Francis Ford Coppola zakončil svou trilogii Kmotr a bylo mnoho věcí, které ho lákali k tomu si svojí verzi Draculy opravdu natočit. Scénář Jamese V. Harta mu přišel velice slibný a na režii snímku nakonec kývl. Coppola se ovšem musel studiu Sony podřídit v tom ohledu, že se mohl spokojit pouze s rozpočtem vystavený na 40 milionů dolarů a musel natočit zhruba 2-hodinový film. Coppola před natáčením naplánoval každý libovolný obraz, mohl se spokojit s výborným kameramanem Michaelem Ballhausem a jeho cílem bylo do jisté míry redefinovat zavedený přístup, kterým se k příběhům o Draculovi přistupuje. Ten je sice pořád tou krutou zápornou postavou, zároveň ale Coppolův Dracula představuje ikonické monstrum jako muže schopného lásky a víceméně do jisté míry i tragického antihrdinu a představuje do jisté míry novou perspektivu jak lze na tohoto nejslavnějšího upíra reagovat. Coppolův Dracula je vizuálně vtahující podívaná, která funkčně využívá milostnou zápletku na pozadí klasických hororových schémat. Nejde ani zdaleka o nejlepší Coppolův film, tento perfekcionista šel ale do svého zpracování Draculy naplno a jde o film, který byl očividně natočen pod dohledem silné autorské ruky. V porovnání s takovou Apokalypou nebo trilogii Kmotr má Dracula jeden problém- Vizuální stránka je mnohem výraznější než příběh a jeho postavy. Je to překrásná podívaná se fascinující výpravou, pozoruhodnými kostýmy, kamerovými hrátkami a hudbou Wojciecha Kilara která k celému filmu dokonale sedí. Právě co se týče obsahu ale možná Draculovi chybí trošku větší náboj, který by možná přišel v případě, že by Coppola spolupracoval na scénáři. Ten se ovšem spokojil pouze s režií a jinak vlastně celkem fajn Hartův scénář tak alespoň přináší trochu nový pohled na samého Draculu. Gary Oldman je jako Dracula výborný- Právě jemu se podařilo dát Draculovi duši a jeho ztvárnění hraběte je naprostým právem jedním z nejikoničtějších ztvárnění. Keanu Reeves je typově vhodně obsazený (sám Coppola ovšem o jeho talentu přesvědčen nebyl a obsadil ho údajně jen proto, že chtěl nějakého mladíka, který byl do kin nalákal něžné divačky), Winona Ryder jako Mina kouzelná, Tom Waits jako Renfield je na tuhle podivnou roli též trefou do černého a Anthony Hopkins je jako Van Helsing skvělý a ztvárňuje tak trochu jiného Van Helsinga. Coppola se tak mohl spolehnout na vynikající obsazení, které ze svých rolí dostalo mnoho a to i přesto, že ty postavy vlastně sami zas tak o sobě silné nejsou. Dle mnohých je Coppolův Dracula v zásadě urážkou původní předlohy (těžko soudit z pohledu člověka, který s předlohou čest neměl), který změnil chování mnoha postav. Možná i právě tyto změny můžou za to, že ty postavy nejsou kdovíjak silné a jsou výrazné alespoň díky těm solidním výkonům. Silné obsazení zde prostě nezklamalo. Coppolův Dracula po celou dobu funkčně staví na atmosféře a s brakovou látkou pracuje velmi unikátním způsobem. Krom vystavění klasických ploch, kterými typický příběh o Draculovi oplývá a krom přistavěné redefinice především v romantickém odvětví ale Coppolovu Draculovi možná chybí menší přesah. Přesah, který tolik měli Coppolovy filmy trilogie Kmotr, Rozhovor nebo Apokalypsa. Jenomže pořád je to natočený očividně silným uchopením. Pořád je to vizuálně podmanivý. Pořád je to výrazný film a má mnoho pozitivních aspektů. K dokonalosti mu chybí právě nějaký přesah, pevnější postavy a pevnější průběh děje, jinak je ale Coppolův Dracula pořád především povedený gotický horor, který v zásadě funkčně pracuje s romantickými motivy. Coppolův Dracula je osobitý až na půdu a zároveň mu přitom chybí ten jistý tah na branku. Přesto jde ale o vizuálně dokonalý film, který sice svou vizuální velkoleposti strká obsahovou stránku do kapsy, veškeré ty motivy a procítěnost ale ve finále využívá tak funkčně, že je vlastně hodně snadné to celé Draculovi odpustit. Pořád jde o toho méně pamětihodného Coppolu a stojím si za tím, že Coppola by za psacím strojem vytvořil scénář, který by dokázal držet laťku s vizuálním zpracováním (Apocalypse Now!), přesto je ale Dracula v zásadě fajn podívaná. Podívaná po které je člověk spíše spokojený než nadšený, i to ale samo o sobě někdy stačí......
hrumsrt
hrumsrt
10 711 bodů
8
Pan Coppola je absolutní fenomén! Tentokrát se ujal Drákuly a zpracoval si ho tak, že nějaký Daniel Hůlka, ze kterého se tady v kotlině mohou zesrat, by si to měl pouštět jako "pohádku před spaním"! Naprosto vynikající Gary Oldman, co by hrabě! Tak výborný herec, který má za sebou nespočet rolí, ale pro mě je tahle ta suverénně nejlepší.. Celý film má opravdu výbornou atmosféru, propracovanost a působí na mě, až řekl bych uměleckým dojmem. Ještě velká pochvala za tak poctivé dodržování literatury! 80%
Klajnik
Klajnik
8 961 bodů
8
Nejdrákulovatější drákula, který je místy až moc divadelní.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
4.5
Vezmu Drákulu ze dvou pohledů. 1) Jako člověk nezasažený předlohou jsem byl zaujat atmosférou a pěknou (leč trochu moc Schumacherovsky barevnou) výpravou, zaskočen řadou karikatur a tísnivých scén, což vedlo k tomu, že jsem netušil, co si vlastně o filmu myslet. 2) Po přečtení knihy jsem občas nevěděl, zda se nemám začít smát. Z přemýšlivého Arthura je úchylný podivín, ze živelné Lucy pomalu nadržená děvka, ze ctnostné Miny je nevěrná puberťačka a chladně racionální Drákula se chová jako nebezpečný maniak již od prvních minut (scéna, kdy tasí meč na krk Jonathana je přinejmenším divná). Van Helsing v knize budí respekt a úctu, ve filmu vypadá jako posedlý starý blázen a naprosto postrádá nonšalantní nádech své předlohy (těží pouze ze samotného Hopkinse). Tyto podivné postavy, které mi moc neseděly již před přečtením knihy (takové malé muzeum kuriozit), jsou tedy pouhou exhibicí samotného filmového díla a nikoli knižní předlohy. Často jsou ve filmu hrátky se stínem, který však v předloze Drákula nehází a též se zapomnělo (až na závěr) na hostii, jednu z nejdůležitějších částí protiupířího arzenálu. Děj se často odklání od předlohy (úvod, uvěznění Jonathana) a v některých momentech jsem nabyl dojmu, že snad sleduji úplně jiný příběh. Především "románek" Miny a Drákuly je trpkým poupravením děje. Fakt, že jde o pouhý výplod samotného filmu, by zas tolik nevadilo, ale tyto scény značně podkopávají jednu ze základních myšlenek knihy a sice absolutní věrnost tomu, koho milujeme (tento klíčový prvek knihy je vůbec ve filmu celkem často opomíjen a díky tomu není tak úplně jasné, proč některé postavy jednají jak jednají). To, kde se film a kniha rozcházejí, by vydalo na esej o několika stránkách. Lidé, kteří film hodnotí jako "věrné předloze", buď nikdy předlohu nečetli a nebo si z ní už naprosto nic nepamatují. Ale abych jen nekřivdil, několik scén je úchvatným převedením knihy, je jich však pomálu. Mé výsledné hodnocení filmu je tedy hodnocením člověka, jehož kniha naprosto uchvátila a nezávisle na faktu, že atmosféra ve filmu funguje tak, jak má, je nyní pro mě osobně Drákula F. F. Coppoly "pouhým" solidním gotickým hororem a především pak těžce nezvládnutou adaptací, u které by možná i šlo akceptovat změny v ději, kdyby ovšem v úvodu filmu nebylo hrdě proneseno Bram Stoker's Dracula...