Klajnik
9 194 bodů •
8
Tanec s Vlky přišel na začátku devadesátek, kdy už westerny měly svou největší slávu za sebou. Žánr ušel dlouhou cestu táhnoucí se od počátku kinematografie (viz. Great Train Robbery z roku 1903) a vždy nějak odrážel dobu svého vzniku (třeba mccarthismus v 50. letech), ale po revizionistickém pojetí let 60. a 70. a úpadku klasického westernu dochází v 80. letech k úpadku celého žánru. Nutno vyzdvihnout největší finanční propadák, kterým byl megalomanský projekt (3,5h dlouhý) Heaven's Gate, jenž přivedl studio ke krachu, jelikož na něj navzdory jeho formálním kvalitám nikdo nepřišel - obecenstvo se chce bavit a prožít s postavami nějaké silné příběhy, jenže režisér, Michael Cimino, chtěl svým antiwesternovým přístupem (který podvrací žánrová očekávání) spíš ukázat, jak ta doba tehdy mohla vpravdě vypadat - nebyla plná drsných a tajemných pistolníků s přesnou muškou, nýbrž imigrantů. ___O deset let později přišel Kevin Costner s Tanecem s Vlky a byl to divácký i kritický hit (7/12 proměněných nominací na Oscara). Svou formou taková velká poctivá neo-klasika, ale obsahově nese celou řadu revizionistických prvků. V klasickém westernu totiž tradičně Indiáni zastávali roli surových divochů (viz. Searchers, ale s/o v tomto aspektu musím dát hlavně filmu Bone Tomahawk z roku 2015). Zde je tomu jinak, protože protagonista začne žít s Indiány, což však není nový motiv. Vzpomeňme si na Little Big Man - ačkoliv se jedná o film z roku 1970, tak k látce zaujímá podstatně postmodernější přístup (gunslinger era) než tento film. O kvalitách Tance s Vlky nesvědčí pouze všechna ta ocenění, nýbrž i to, že ani ta nejdelší verze filmu (4h dlouhý Director's Cut) nezačne nudit. Jedná se o nejdelší film, který jsem viděl a současně o něm nemohu říci, že bych se začal nudit. Snad jen některá Oscary bych radši viděl radši u Goodfellas, jimž Tanec s Vlky vše vyfoukl.