11. bondovka vzdává špionáži hold. Minimum rvaček a přestřelek budiž důkazem. Opět se tu objevuje ´ocelozubák´, zvaný Čelisti. Takřka nezničitelný padouch, který dokáže překousnout i lano od lanovky Příběh žánrově oplývá bezchybností a filmovou záživností. Bond tradičně procestuje kdejakou oblast a nejen to. Dokonce se podívá i do vesmíru. Tady však už tvůrci krapet přestřelili. Udělat bondovku, která se nezadá s Hvězdnými válkami je skutečně na pováženou. Už chybí, aby se navíc ukázal nějaký ten mimozemšťan. I když ve scéně u kódového zámku náhle zazní tóny ze snímku 'Blízká setkání třetího druhu´ (1977), o smyslu sebeparodie, za použití popularity sci-fi snímků své doby, nemůže být pochyb. Opět se tímto potvrdilo, že filmařská představivost skutečně nezná mezí. Jinak je snímek co do kvality s pozvolnou dramatickou atmosférou přívětivý, který s patřičnou odvázaností daných představ a určitou jednoduchostí nijak nezaškodí.
Moonraker patří ještě do bondovek staré školy, spousta scén točená před plátnem, technicky i technologicky naivní a dnes úsměvný, přesto to není vůbec zlé. Scénář je sice trošku kostrbatý a k hlavní myšlence se krkolomně proplétá téměř hodinu a půl, ale jako celek to ujde. Akce spíše méně v rámci bondovek, hlavní záporák není až takový záporák a s hodně velkou porcí nadsázky je to takový Elon Musk :D
Ježíši a kriste, kdo píše ty scénáře? Přežil bych ještě ty kraviny, co se děly na Zemi, ale co pak v tom vesmíru??? Každopádně musím zmínit dokonalou Shirley Basey a její úvodní song.
Jedenáctý Bond. Nezapomenutelný ale rozhodně ne v dobrém smyslu. Návrat Jawse byl zpočátku fain, ale pak i z něj udělali postavu, která naprosto vystihuje tuhle parodii. No a ten slavný výlet do vesmíru je už jen takovou pomyslnou třešničkou na kočičko-pejskovském dortu.
Série James Bond si za celou svou existenci prošla mnoha zajímavými aspekty a skutečně ušla dlouhý kus cesty. Během té se měnili styly a vážné bondovky tak střídali bondovky odlehčené. Nejvíc odlehčené přitom dodnes zůstávají bondovky, kde hlavní roli ztvárnil Roger Moore (nejvíc se jim následně bondovky podobali v době, kdy Bonda ztvárňoval Brosnan) a navíc se Bond v tu dobu dostával i do situací, které by člověk jen tak nečekal. Je ale velmi pravděpodobné, že situace do které se Bond dostal v 11. bondovce známé Moonraker se už jen tak v historii série překonat nedá- Ano, James Bond se skutečně podíval i do vesmíru! Moonraker je velmi těžký oříšek, který se v kolektivu fanoušků Jamese Bonda dočkává různých ohlasů. Některým prostě fakt, že se James Bond, který se po celou dobu víceméně držel reálných základů (přimhuřme teď oči nad všemi těmi gadgety) definitivně překlonil do žánru sci-fi a zaznívali názory, že Moonraker je ta bondovka, kde byla samotné přestřelení posunuté za hranu. Jenže pak jsou tu například právě tací, kteří Moonraker považují za dosti povedenou bondovku. A já mezi ně rozhodně patřím. Pro režiséra Lewise Gilberta, který už předtím natočil bondovky Žiješ jenom dvakrát a Agent, který mne miloval šlo o třetí a poslední bondovku, kterou se s mnohými fanoušky nerozloučil v nejlepším. Už ale právě dvě jeho předchozí bondovky měli k stylu, který Moonraker prodává blízko, jen se zde jde ale o kus dál a Moonraker se tak dostal do bodu, který přestřeleností už skutečně dost možná nejde v rámci série překonat. A i v tomhle ohledu je Moonraker přece jen v rámci bondovek speciální a do jisté míry se na něj dá tak alespoň velmi snadno vzpomenout. Moonraker má v podstatě už v samotném základu vyhráno- Moore se v době Moonrakeru v roli už definitivně zabydlel a nadále působil v roli svěžím dojmem, i přesto, že mu v době natáčení bylo už přes 50 let. Nedávno zesnulý Michael Lonsdale byl poté velmi trefnou volbou pro záporáka Huga Draxe, který patří mezi nejpamětihodnější bondovské záporáky. Díky své oblíbenosti se navíc z předchozí bondovky vrátil Richard Kiel jako Jaws a stal se tak s jedním z mála bondovských záporáků, kteří dostali možnost návratu. Bond a Jaws si tak dávají odvetu a mě vlastně mrzí, že je Moonraker poslední bondovkou, kde se tenhle ikonický záporák objevil. Je sice pravdou, že se časem mohla jedinečnost téhle postavy ohrát, minimálně ještě jednou by mi ale jeho návrat určitě udělal radost. A budu rád, když se v nadcházejících letech v bondovkách objeví tak výrazný padouch jako právě Jaws. I ten zmíněný Drax ale patří mezi jedny z nejlepších bondovských záporáků (i tohle je terč vášnivé debaty) a v tomhle ohledu má tak Moonraker vyhráno. Lois Chilles jako Holly Goodhead poté možná nepatří mezi nejvýraznější či nejpohlednější Bond girl, i ona je ovšem fajn. Taková scéna s laserovou přestřelkou možná není úplně ideální (Moonraker sice dostal nominaci na Oscara za nejlepší vizuální efekty, pravda je ovšem taková, že chvílemi samotné efekty nejsou nejideálnější), přesto se ale Moonrakeru podařilo přijít s několika pamětihodnými sekvencemi. Čirá bravurnost Moonrakeru ale netěží z toho, že by měl Moonraker nejlepší akční sekvence (ovšem naháněčka v Benátkách je lahůdková), nejlepší scénář či režijní vedení. Moonraker totiž těží především z toho jak je v rámci série originální a jak je skutečně už spíše odlehčenou komedií. Pochopitelně tak spousta lidí tomuhle faktu nemuselo přijít na chuť, já ovšem nadále cením fakt, že se někdo pokusil natočit tak trochu jinou bondovku. Bondovku, která sice má pořád své klasické trademarky a je díky Gilbertově režii natočena jako ta předchozí, zároveň je ale skutečně svěží. A i proto je v kontrastu s většinou bondovek své éry mnohem zajímavějším a výraznějším filmem. Společně s předchozí bondovku Agent, který mne miloval jde pro mě o nejlepší bondovku s Moorem v hlavní roli.
I když by se dalo na Mooreovo období Jamese Bonda nahlížet skrz prsty a právem ho označovat za nejslabší volbu na Agenta 007, tak právě jeho Bond dokázal celé značce a divákům ukázat, kde jsou hranice jeho příběhů.. nikde. Navíc Moonraker, který vstupuje až do vesmírného prostoru, tuhle ideu vytahuje z metaforické roviny.. Přichází krize, když je britské vládě přidávající se do kosmických válek odcizena raketa Moonraker. Jak mohla zmizet? Kdo ji ukradl a uvědomuje si politické následky svých činů?.. Naštěstí je tu ještě James Bond, aby raketu našel a ožahavou situaci urovnal.. Moonraker je jedna z nejodlišnějších Bondovek, která nejvíce definuje odlesky doby, v níž vychází, když se tvůrci přímo rozhodli zakomponovat tehdejší kulturní hit Star Wars. A tak Bond stojí proti superlidem, bojuje ve vesmíných korábech a odráží laserové superzbraně.. Roger Moore nepřekvapuje, akci se vyhýbá a stejně ženy padají před jeho nabarvenou ofinou. Unikátní blázinec zkoušejíc hranice samotného bondovského archetypu, který zachraňuje ctnostný Jaws.. 65%
"Něco zlomeného?" - "Jen srdce mého krejčího." V pořadí 11 bondovka a čvrtá, kde Bonda ztvárňuje Roger Moore. "Kde je Drax?" - "Musel letět." Záporák znovu nemastný a neslaný, ale naštěstí je tu ocelový zoubek, který se zamiluje do copaté blondýnky. "Myslím, že je na čase, abychom se spojili... Co říkáte? - "Mohlo by to být příjemné." Bondgirl Goodheadová - Lois Chiles celkem pěkná a hrála obstojně. Scéna saniťák v bilbordu nebo lanovka super, scéna vesmírná přestřelka děs. Ne, že by bylo špatně natočené, ale podle mého názoru to k 007 nepatří. "Vezmi mě ještě jednou kolem světa." - "Proč ne?" - 70%.
V rámci žánru musím dát 4 hvězdy. Star wars to sice konkurovat nemůže, ale melodie ze 7 statečných, Blízkých setkání třetího druhu, padák, gondola, vznášedlo, spousta super akcí, konečně Čelisti v českém dabingu a hlavně komedie jako prase! Wow.
Bond vo vesmíre, veď prečo nie. Ďalšia solídna bondovka, ktorá nestráca po celý čas tempo a prináša veľa dobrých scén. Potešil návrat Jawsa, bond girl, znelka zo siedmych statočných a vizuálna stránka, ktorá je super. Síce megalomanský zloduch až tak nezaujal, ale nevadilo mi to. Užil som si to, takže silných 8/10.