Když tehdy třicetiletá Sigourney Weaver před pětačtyřiceti lety zametla se zabijákem z kosmu v prvním Vetřelci, před očima vyděšeného i oslněného publika se rodil nový typ filmové akční hrdinky. Eroticky podbarvený souboj s xenomorfem učinil z prominentní newyorské rodačky esenciální protagonistku hororové science fiction i sexuální symbol – zdánlivě obyčejnou ženu, jejíž intelektuální i instinktivní dominance v maskulinním a korporátním nepřátelském prostředí označila milník ve vývoji feminity na stříbrných plátnech. A to platí dodnes, přestože v intenzivně dojeném žánru dosud nepřekonanou Ellen Ripley herečka dávno vybalancovala rozmanitými rolemi v dalších sci-fi franšízách či nenápadnějších, svěže komediálních i tematicky hodnotnějších dílech.
Články 27
Znáš tu otázku, stejně jako já. Co je Matrix? Legendární sci-fi z roku 1999, která namířila svůj žánr k trochu odlišným existenčním perspektivám a kombinacím lokálních filmových tradic, měla dosud čtyři celovečerní části. Keanu Reeves se jako vyvolený Neo, jenž vede odboj proti vyspělé inteligenci kontrolující uměle vytvořený svět, objevil ještě v rozporuplně přijímaných sequelech Reloaded, Revolutions a Resurrections. Tahle statistika už je od nynějška pasé, neboť strategická agrese u Warner Bros. povede ke vzniku pátého filmu pod dohledem scenáristy a režiséra Drewa Goddarda, jehož ojedinělá filmografie zahrnuje díla jako Monstrum (Cloverfield), Chata v horách (Cabin in the Woods), Světová válka Z (World War Z), Ztraceni (Lost) nebo seriálového Daredevila.
Psal se rok 1998. Režisér Robert Rodriguez měl za sebou Desperado (1995) a Od soumraku do úsvitu (1996), scenárista Kevin Williamson si zase užíval zájem díky hororovému hitu Vřískot (1996). Spojení těch dvou se jevilo jako recept na jistý megahit. Tím se však nakonec Fakulta (1998) nestala.
Čas od času si nejspíš každý herec položí otázku, jaké by to bylo vyzkoušet si práci z druhé strany barikády. Někdo se do toho vrhne ve velkém (Clint Eastwood, George Clooney), jiní zůstanou jen u myšlenky. Herec Sung Kang se nikdy netvářil, že by chtěl vyrazit na dráhu režiséra. O to překvapivější je jeho debut Shaky Shivers, který podle traileru nabídne svéráznou hororovou podívanou.
Horor s démony, vyvražďovačka se zombíky, jedno rodinné drama a tři čeští zástupci mezi komentáři týdne. V nich se představí například Josef Trojan, syn ikonického herce Ivana Trojana, slovenský zázrak s kytarou a někdejší mezinárodní reportér v roli dokumentaristy. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoliv redakčních úprav. Inspirujte se.
Kvalita filmových triků je vděčným tématem diskuzí. Neustále se zlepšující technologie umožňují, aby ožívaly obrovské světy, jaké by bylo praktickou cestou nemožné (případně finančně šílené) tvořit. Nicméně, ať je CGI sebelepší, poctivá ruční práce prostě vypadá (a hlavně působí) jinak. Výborně to ilustrují akční scény, kdy libovolnou obří digitální explozi hravě strčí do kapsy jeden pokoj, který se opravdu s herci otáčí (Počátek).
Dnes večer (22:15 na Prima Cool) si můžete v televizi připomenout již v podstatě kultovní 'found-footage monster-movie' z roku 2008, které způsobilo diváckou senzaci a dostalo se mu již dvou pokračování.
A zase tu máme jeden film, kde člověk může chválit, ale vlastně nesmí říct proč.
U většiny slavných a významných děl kinematografie se nějak automaticky očekává, že pochází z dílny neméně slavných filmařů. Ale není to vždy pravda. V kinematografii nalezneme také řadu režisérů, kteří mají na svědomí nějaký velký hit, za nějž si připsali přetrvávající oblibu a uznání, ale jejich jména v rámci režisérské branže přesto příliš skloňována nejsou - onen hit je totiž ojedinělým kariérním úkazem.
Aktuálně je Joss Whedon známý hlavně díky Avengers. Ještě než se pustil do komiksové týmovky, zaválel na televizních obrazovkách u nás nedoceněnou Buffy a kultovním seriálem Firefly. V obojím případě si Whedon diváky naklonil schopností vytvářet nové cesty ve známých scenáristických uličkách. A v Chatě v horách jel na stejné vlně.